De ce business writing este diferit fata de copywriting?

Deși conceptul de „œcopywriting” a devenit cunoscut cu puțin timp în urmă în țara noastră, acesta se diferențiază în mod evident de alte concepte precum „content writing” sau „business writing” care încep și ele să își facă prezența cunoscută în România.

La o primă vedere, orice activitate care presupune crearea unui conținut de calitate, în scopul informării sau al promovării, se aseamănă cu copywriting-ul. Însă, realitatea este că aceste concepte au o bază comună, dar diferă în ceea ce privește destinația conținutului și scopul în care acesta este creat.

Atunci când o afacere, fie ea construită în mediul online sau doar promovată cu ajutorul acestuia, necesită punerea în aplicare a unor strategii de marketing, cu siguranță că va avea nevoie de un copywriter talentat care să evidențieze aspectele inedite ale serviciului promovat. Însă, atunci când o afacere dorește să își informeze publicul țintă în mod clar și concis referitor la serviciile pe care deja le promovează, apare necesitatea unui Business Writer.

Așadar, diferența de bază dintre copywriting și business writing constă în modalitatea de informare a publicului și în scopul propus. 

Conceptul de business writing se vrea a fi un mod de a scrie inteligent, iar claritatea este principala caracteristică a unui material business de calitate. Importanța păstrării și dezvoltării unui astfel de stil se regăsește în dezvoltarea domeniului de afaceri și nu numai. În acest caz, informarea va fi simplă, la subiect și nu va conține cuvinte și expresii din jargon. Cuvintele mai puțin cunoscute, frazele des utilizate la nivel internațional într-o limbă străină sau expresiile științifice trebuie evitate în totalitate, întrucât vor încărca textul, distrăgând atenția de la informația propriu-zisă.

Factorii de care trebuie să ținem cont în compunerea unui business copy

Crearea unui business copy presupune orice altceva în afară de creativitate, ceea ce înseamnă exact opusul creării unui conținut de marketing. Așadar, este de la sine înțeles faptul că cei mai importanți factori de care trebuie să se țină cont în redactarea unui business copy sunt:

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

  • O foarte bună organizare a materialelor pe care se va baza informația
  • Analiza publicului țintă
  • Organizarea ideilor în mod logic și cât mai inteligibil
  • Cercetarea amănunțită atunci când informațiile par neclare
  • Utilizarea unui stil simplist de scriere care să nu conțină metafore, figuri de stil sau fraze cu subînțeles
  • Structurarea textului în așa fel încât să includă numai informațiile relevante
  • Utilizarea frazelor scurte
  • Informarea clară, concisă și directă
  • Folosirea datelor concrete în cazul evenimentelor (data, ora, locația, motivul, etc. )
  • Editarea și corectarea textului

Care sunt materialele specifice business writing-ului? 

Așadar, un astfel de conținut trebuie să facă referire la informația care trebuie să fie transmisă către public, în așa fel încât să nu existe semne de întrebare. Un copywriter poate avea dificultăți în a-și exprima ideile într-un text rigid și compact, fiind obișnuit cu un stil creativ, care să pună în valoare calitățile serviciilor promovate la orice pas.

materiale business writing

De asemenea, un business writer se va dovedi ineficient de cele mai multe ori, atunci când creativitatea acestuia va fi pusă la încercare într-o situație în care promovarea unui serviciu este prioritară. Business writing-ul este descris deseori ca reprezentând „crearea unui conținut inteligent”, în care acuratețea informațiilor este obligatorie.

Cu toate că diferențele dintre copywriting și business writing sunt proeminente, există momente în care confuzia legată de aceste două concepte se menține pe poziții. Acest lucru se întâmplă datorită unei delimitări defectuoase a domeniilor de activitate. Așadar, este important de știut când este cazul să ținem cont de regulile care se aplică în business writing și când trebuie să lăsăm ideile să curgă în favoarea unui conținut de marketing.

În categoria business writing pot fi incluse materiale precum:

  • Planuri de afaceri
  • Broșuri interne ale companiilor sau al unor comunități
  • Cataloage
  • Anunțuri
  • Direct mail
  • Etichete
  • Sales Letters
  • Business Letters
  • Comunicate de presă
  • Informații publice referitoare la consumul unor produse și servicii
  • Update-uri ale unor informații și servicii
  • Anunțuri interne
  • Materiale tehnice care prezintă anumite metode de lucru sau programe
  • Materiale de training pentru angajați
  • Instrucțiuni ale produselor
  • Discursuri
  • Lucrări de cercetare și indexare
  • Studii de caz
  • Newslettere

Când folosim business writing?

Necesitatea de crea un business copy apare de cele mai multe ori atunci când companiile doresc să informeze un număr foarte mare de potențiali clienți cu privire la noi servicii, sau în contextul B2B, în care copywriterul trebuie să fie conștient că se adresează unor persoane din domeniul profesional din aceeași arie de interes sau nu.

Însă, indiferent care este publicul căruia i se adresează, informația trebuie să fie corectă, să transmită un mesaj clar, să fie coerentă, să insiste pe beneficiile afacerii și beneficiile potențialului client, etc. Unul dintre avantajele copywritingului în contextul B2B este faptul că textul poate să fie mai prietenos decât în cazul categoriilor de mai sus. 

Importanța existenței unor reguli de business writing este majoră, având în vedere faptul că acest stil de scriere poate să inducă în eroare atât copywriterii, deținătorii afacerii, dar și pe clienții acestora. Existența acestor diferențe dintre stiluri face posibilă delimitarea granițelor dintre promovare prin creativitate și promovare prin informare.

Cunoașterea regulilor de acest gen e importantă și la nivel personal, nu doar profesional, întrucât stilul business trebuie să fie impregnat și în comportamentul și modul de a concepe materiale ale persoanelor din cadrul organizațiilor din întreaga lume. În acest fel, se păstrează un „ettiquette” care nu doar facilitează informarea corectă a publicului, angajaților, etc., dar și dezvoltă abilitățile de comunicare ale persoanelor. 

Alina Băgărean

Absolventa de Jurnalism la Cluj, pasionata de arta scrisului, de lectura si publicitate, refugiata in aceste pasiuni atat in timpul liber, cat si in ceea ce priveste munca. Considera ca fiecare cuvant reprezinta o treapta in plus inspre dezvoltarea personala si profesionala.

  • ana diaconu

    Buna Alina,

    organizati voi cumva – sau cunoasteti pe cineva care organizeaza astfel de cursuri de business writing?
    Mai exact as fi interesata de un curs de copywriting si unul de business writing.

    Mersi frumos,

    Ana

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!