Creativitatea la locul de munca

S-a vorbit mult despre creativitate, despre oamenii creativi si felul in care acestia o pot dezvolta si pune in slujba celor de langa ei…

Eu unul, am sa vorbesc despre creativitate dintr-un anumit unghi si anume despre cum este lasat omul de creatie sa-si realizeze munca la biroul sau, in oricare mediu in care realizeaza ceva.

Mai inainte de toate, despre omul de creatie

Fie ca vorbim de grafician, copywriter, programator sau altceva, este pus in fata mai multor proiecte pe care trebuie sa le gandeasca in functie de ce solicita un anumit client, intr-un termen stabilit.

Toti acesti pasi ii poate parcurge impreuna cu o echipa sau in afara ei, daca lucreaza pe cont propriu. Dar chiar si in acest caz omul de creatie tot lucreaza impreuna cu cineva, caci pana la urma depinde de relatii.

Dincolo de ce realizeaza un om de creatie sau cu cine lucreaza, interesul meu este sa scot in evidenta mediul de lucru care poate influenta pozitiv sau mai putin procesul de creatie si actul creat.

Mediul de lucru. Cum trebuie sa fie lasat omul de creatie sa creeze?

Un om de creatie, din punctul meu de vedere lucreaza cel mai bine atunci cand este lasat sa contureze ideea in cuvinte, elementele grafice intr-un concept si asa mai departe. Daca vine totul pe masa, cu idei bine definite, care acopera mai tot ce trebuie facut in acel proiect, pentru cel care creeaza acest lucru nu va fi creatie, ci un plan care trebuie asezat pe foaie. Acesta trebuie sa devina un produs dupa chipul si asemanarea altuia, fara o minima amprenta lasata si de creator.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Cel ce impune un produs gata gandit unui om de creatie, fara sa-l lase sa-si puna amprenta asupra proiectului, savarseste un act de “ucidere” si nu face altceva decat sa cenzureze creatorul in gandire, in imaginatie si in actiune.

concurs-de-poezie

Mediul de lucru. Cum trebuie sa fie superiorul fata de omul de creatie?

Oricare ar fi superiorul omului de creatie, dar si clientul cu care lucreaza, acesta mai inainte de toate ar trebui sa cunoasca temperamentul, nevoile si felul in care cel ce creeaza se raporteaza la ierarhie.

Sunt oameni de creatie care accepta tergiversarile si schimbarile de situatii din partea clientilor sau a superiorilor, dar sunt si oameni care vor sa inteleaga inca de la inceput ce sa faca, pentru a fi lasati sa creeze. Daca la acestia din urma nu se vine cu tema facuta foarte bine, este posibil ca intre creator si cel ce doreste actul final al creatiei sa apara neintelegeri si de aici tot felul de conflicte care au rolul de a intarzia lucrarea. 

Mediul de lucru. Cum trebuie sa fie biroul la care lucreaza un om de creatie?

Personal, o companie care se ocupa cu acte de creatie, oricare ar fi destinatia lor, ar trebui in functie de posibilitati sa copieze modelul companiilor mari care au inteles ca pentru cel ce creeaza trebuie sa adapteze un mediu de lucru tinand cont de personalitatea si placerile nevinovate ale creatorului.

Google este un model in acest caz. Echipa manageriala a permis programatorilor si nu numai (deci, celor ce creeaza) sa isi amenajeze spatiille de lucru dupa chipul si asemanarea lor. Astfel, unii au facut din spatiul de lucru o plaja in miniatura, altii au transformat biroul in dormitorul de acasa, altii au facut tot felul de artificii numai sa se simta in mediul lor, pentru a fi cat mai liberi, cat mai creativi.

Rezultatul? Google are o echipa care creeaza foarte mult cantitativ si calitativ, mereu in extindere, nu numai intr-un loc, ci in mai toate colturile lumii.

creativitatea la locul de munca

Nu zic ca asa ar trebuie sa fie in toate companiile, insa in functie de spatiul existent si de alte posibilitati,  managerii ar trebui sa puna pret pe omul care creeaza, caci, un mediu sigur, cu un ambient placut, este un mediu ce ofera rezultate optime, cu caracter de inmultire a actelor creatoare (calitativ si cantitativ) atat pentru companie, cat si pentru creator.

Mediul de lucru. Pauza omului de creatie

Ok, am vorbit despre sefi, clienti, creator, mediu si acte creatorare, toate acestea avand un numitor comun – munca! Insa dupa munca e nevoie de pauza!

Asa ca, daca la un moment dat vedeti ca un om de creatie nu mai da rezultatele asteptate, nu trebuie la prima impresie aruncata piatra in el, ci mai degraba trebuie sa se faca efortul de a-l intelege pentru a vedea de ce nu mai creeaza asa cum obisnuia. Daca eforul facut pentru a gasi raspunsurile la problemele aparute in procesul de creatie se concretizeaza si in solutii, nu ezitati sa le aplicati.

Oferiti o zi libera celui ce creeaza! Aratati ca va pasa de el, oferind creatorului un moment de pauza dintr-o activitate care ii face placere! Daca stiti ca ii place muzica, nu ezitati sa ii dati un bilet la un concert. Daca ii plac filmele, un bilet la cinematograf din partea conducerii va face minuni. Cautati sa resuscitati interesul pentru creatie si veti trezi energia creatoare in omul care pana ieri lucra cu pasiune.

In orice act de creatie, omul nu trebuie sa se simta singur, supus, cenzurat sau marginalizat intr-un fel, altfel va crede ca nu e important si usor se va stinge si odata cu stingerea lui, riscati sa pierdeti un om capabil de lucruri marete.

In loc de concluzii

“Nu exista creatie decat daca toti colaboreaza si cauta… Nu este vorba de supunerea unuia fata de ceilalti, ci de supunerea fiecaruia in fata operei.” Antoine de Saint – Exupery

Ioan Vasilescu

Ioan Vasilescu a absolvit facultatea de Comunicare si Relații Publice la Universitatea Alexandru Ioan Cuza și a lucrat în marketing la Romtelecom și Heineken. Face parte din comunitatea Romanian Copywriter și este coordonator departament marketing la companie de distribuție aparataj electric și producător
de cabluri și corpuri de luminat eco.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!