În 1995, un om mărunt de 35 de ani, cu o diplomă în știința calculatoarelor și filozofie, a fondat una din primele agenții de marketing online. 3 ani mai târziu, o vindea către Yahoo!, unde a devenit vice-președinte al departamentului de Permission Marketing (Marketing bazat pe permisiune).
În 2003, omulețul nostru vorbea despre cum să-ți răspândești ideile la TED, una din cele mai prestigioase conferințe din întreaga lume. Ați ghicit deja că vorbesc despre Seth Godin, autor și antreprenor de succes, cunoscut la nivel mondial.
Godin a scris 12 cărți foarte bine vândute și deține unul din cele mai populare bloguri personale de pe internet. Cum a reușit? Prin credibilitate.
Deseori asociem credibilitatea cu un titlu de prestigiu, precum doctor, profesor, academician. Este normal acest lucru, însă pentru un content writer, nu e de ajuns. Dacă vrei să devii un scriitor credibil, poți să alegi și altă cale…
Cuprins articol
1. Arată că nu scrii doar pentru bani
În filmul The Dark Knight, personajul Joker are o replică interesantă:
„Dacă ești bun la ceva, nu o face niciodată pe gratis.”
E adevărat doar dacă ești deja recunoscut pentru ceea ce știi să faci.
În situația noastră, nici eu și probabil nici tu nu putem cere mulți bani pe ceea ce scriem; altfel riscăm să nu fim angajați. Când scriem conținut, trebuie să arătăm că o facem pentru că vrem să-i ajutăm pe oameni.
Interesul personal nu trebuie niciodată să fie banii, altfel vom minți prin tot ceea ce facem. Iar dacă mințim, pierdem credibilitatea.
2. Scrie din experiență
Imaginează-ți un scriitor bogat din Elveția, care nu a ieșit niciodată din propria țară, dar care scrie despre cum trăiesc oamenii săraci din India.
Imaginează-ți un reporter care a călătorit mult, a trăit în sărăcie ani de zile, iar acum scrie o carte despre experiența lui.
Cred că amândoi știm cine este mai credibil. De ce? Pentru că a experimentat ceea ce a scris, și cu siguranță i-a ieșit mai bine.
Încearcă să scrii despre lucrurile cele mai familiare ție. Dacă vrei să fii credibil, nu scrie despre marketing dacă lucrezi ca inginer.
3. Nu cere nimic în schimb
Cine a auzit de Cory Doctorow? Este un autor de ficțiune, blogger și jurnalist canadian, un înfocat activist al liberalizării drepturilor de autor. Aproape toate cărțile și poveștile lui sunt disponibile gratuit pe internet, dar în același timp se vând și în librării, în varianta fizică.
Paradoxul? Oamenii îi cumpără cărțile din librării, chiar dacă le dețin deja online sau știu că le pot descărca de pe internet. De ce? Pentru că sunt al naibii de bine scrise.
Morala? Cory Doctorow nu a cerut nimic în schimb pentru cărțile sale, nici nu și-a propus vânzări de milioane. El doar le-a pus la dispoziția oamenilor, ca să aibă cât mai mulți acces la ele. Banii nu au fost pentru el un scop, ci un mijloc de susținere a activității sale.
Nu cere nimic în schimb pentru ceea ce scrii, și vei primi mai mult înapoi decât dacă ai fi cerut.
4. Creează-ți o reputație ușor de înțeles
Reputația ta ca scriitor ar trebui să fie simplă și să nu lase loc de interpretare. Trebuie să fii asociat cu o singură calitate – aceea care te definește cel mai bine. Seth Godin e recunoscut pentru abilitatea sa de a-și împărtăși ideile.
Care e calitatea ta cea mai de preț? Prin ce te remarci tu cel mai mult? Scoate această calitate în evidență prin tot ceea ce faci.
5. Fii sigur pe tine
Și mai important: fii sigur când comunici. Nu te îndoi de nimic din ceea ce spui, susține-ți ideile cu argumente și nu permite nimănui să te contrazică. Dacă totuși cineva o face, demonstrează-le că nu au dreptate.
Cel mai rău defect al unui scriitor este să nu poată răspunde când e contrazis. Dacă începi să te îndoiești de ceea ce spui… ți-ai „tăiat creanga de sub picioare”.
Un content writer trebuie mereu să aibă dreptate. Chiar și atunci când spui o minciună, cum adeseori se întâmplă în marketing.
6. Nu încerca să fii cel mai bun
Sau niciodată să nu recunoști că ai fi cel mai bun. Lasă experiența să vorbească pentru tine. Tom Peters, a dat un exemplu pertinent în cartea sa, :
Boris Elțîn trebuia să fie supus de urgență unei operații pe cord deschis. Fiind o persoană importantă, a fost trimis la cei mai buni chirurgi din Rusia. Aceștia erau plasați în cele mai bune institute, fiind și cele mai scumpe. Evident, doar persoanele foarte importante apelau la serviciile acestora. Cu alte cuvinte, nu prea aveau parte de activitate.
O meserie precum chirurgia, la fel și content writing-ul, trebuie practicată constant ca să nu îți ieși din mână. Dacă ești cel mai bun scriitor, ești mereu prezent la evenimente, conferințe de presă, lansări de carte, emisiuni TV, întâlniri cu diverși oameni. Nu prea mai ai timp de scris. Abia ai timp liber pentru tine. În plus, fiind cel mai bun, cărțile tale vor fi mai scumpe. Nu va avea multă lume acces la ele.
Așadar, nu încerca să fii cel mai bun. Încearcă să fii cel mai activ. Scrie des și fii accesibil. Doar așa vei fi credibil.
7. Scrie de fiecare dată ca și când ar fi ultima oară
Și scrie de fiecare dată ca și când ar fi singura oară. În felul acesta, pui tot ceea ce ai mai bun în ceea ce scrii. Și, dacă oamenii văd că tot ceea ce scrii e unic, original și de calitate, vei deveni recunoscut, apreciat și credibil.
Tot ce scrii este unic, pentru că nimeni nu mai scrie la fel ca tine. Fiecare om este diferit. Însă, dacă două persoane scriu despre același subiect, mereu va fi unul mai credibil decât celălalt; fie din cauza imaginii sale, fie din cauza cuvintelor pe care le folosește.
E adevărat că oricine poate scrie, însă nu oricine poate fi credibil prin ceea ce scrie. Ca să fii credibil, e nevoie de experiență și pregătire, dar și de o înțelegere aprofundată a scrisului.
Cu cât ești mai credibil, cu atât e mai sigur că vei fi angajat. E adevărat că angajatorul tău poate scrie el textul, însă îi va lua ceva timp să ajungă să îl scrie la fel de bine ca tine.
Iar pentru că timpul înseamnă bani, sfatul meu este să te apuci chiar acum: scrie și nu lăsa vreodată scrisul să te părăsească. Seth Godin nu a permis asta. Nici Cory Doctorow.