Interviu Mihaela Enache, Partener mediaIQ

MediaIQ este primul serviciu de media intelligence din România, care furnizează soluții avansate de monitorizare media, interpretări și analize a datelor pentru a oferi o perspectivă clară a poziției pe piață a oricărui brand. Cu ajutorul mediaIQ, avem acces la sute de mii de resurse online (mass media, blogosferă și social media), pentru a genera rapoarte privind aparițiile și menționările unui brand în mediul online. 

Astăzi am discutat cu Mihaela Enache, Partener mediaIQ, despre importanța și impactul monitorizării media pentru un brand care activează pe piața din România.

RC: Bună, Mihaela! Ne poți spune câteva cuvinte despre tine – cine ești și care este rolul tău în cadrul MediaIQ?

Salut! Pe scurt, am pornit la drum cu PR-ul si, intre timp, am ajuns sa ma ocup de sales si de consultanta. Ad extenso, am terminat doua facultati de uman (Litere cu specializare pe Relatii Publice si Comunicare si Limbi Straine), apoi am lucrat cativa ani “la client” si “in agentie” pe diverse conturi de PR mai mari sau mai mici la vremea respectiva. Pe parcurs, s-a ivit aceasta oportunitate cu mediaIQ si am decis sa nu o las sa treaca. Ce fac concret? In principiu sales, dar, in fapt, orice are legatura cu  promovarea si cresterea acestui serviciu de media intelligence.

RC: De ce este important ca un brand să monitorizeze aparițiile sale în mediul online?

In primul rand, pentru ca mediul online functioneaza ca o carte de vizita. Oamenii intra si citesc acolo ce se scrie despre tine. Tu trebuie sa transmiti informatiile adecvate despre brandul tau, sa corectezi informatiile eronate sau sa contracarezi posibile atacuri. Cum poti face asta daca nu stii ce se discuta despre tine? Online-ul este un alt canal (asa cum sunt presa scrisa, tv-ul sau radioul) unde un brand isi comunica imaginea; problema, dar si avantajul fiind ca in acest proces poate interveni oricine. Oamenii pot comenta la stiri legate de brandul tau, pot discuta pe forum-uri despre produsul tau, pot scrie postari intregi de blog dedicate unui serviciu pe care tu il vinzi. Toate astea se petrec foarte rapid, iar tu, ca PR sau marketing manager, trebuie sa ai acces la toate aceste informatii cat mai prompt.

In al doilea rand, pentru ca risti sa pierzi informatii pretioase si un public potential foarte relevant pentru brandul tau, daca te rezumi la a monitoriza doar presa tiparita, radio sau TV.

RC: Cât de importantă este monitorizarea social media pentru un brand? Putem vorbi de monitorizare media fără să luăm în considerare rețelele de socializare?

Ca regula generala, cred ca, in primul rand, este important pentru orice brand sa stie daca se discuta sau nu despre el in social media. Apoi, mergand cu un nivel mai jos, daca da, cum, cu ce frecventa, daca nu, de ce si tot asa. Nu cred ca mai sunt contexte in care putem discuta despre monitorizare media fara sa amintim si retelele de socializare.

Cred insa ca, in functie de natura brand-ului in discutie, monitorizarea retelelor sociale poate fi mai mult sau mai putin relevanta/importanta. In „mix-ul de monitorizare”, in cazul unui brand care face audit financiar, de exemplu, monitorizarea social media poate avea o pondere mai mica decat monitorizarea site-urilor de cotidiene. Pentru un brand FMCG sau de servicii telefonie & TV, cu siguranta social media e un spatiu extrem de important de urmarit pentru ca e unul dintre principalele locuri in care brandul se intalneste cu consumatorul, acolo brandul este criticat sau laudat si nu oricum, ci in vazul tuturor.

RC: În ce măsură ajută monitorizarea media o companie care are o slabă interacțiune în rețelele de socializare și nu dispune de bugetul necesar pentru organizarea unor campanii online care implică mass media sau alte bloguri?

Monitorizarea media te poate ajuta sa faci research. Cu ajutorul cercetarii vei produce continut interesant pentru oamenii care te urmaresc, iar astfel vei creste interactiunile. Cu cat produci un continut original, cu atat cresc sansele ca mesajele tale sa fie preluate de mass-media si de bloguri astfel incat din ce in ce mai multi oameni vor auzi de tine.  E o succesiune fireasca de evenimente.

RC:  Ce fel de companii apelează la serviciile MediaIQ? Există anumite limite în ceea ce privește dimensiunea acestora sau domeniul lor de activitate?

In momentul de fata, colaboram atat cu institutii din sectorul de stat, cat si cu companii private. Nu exista niciun fel de limita cu privire la dimensiunea lor sau domeniul lor de activitate. Lucram foarte bine atat cu companii din domeniul bancar, auto, FMCG cat si cu agentii de PR, muzee sau chiar freelanceri.

RC: Care sunt, din experiența ta, canalele de comunicare online pe care le poate folosi un brand și care generează cel mai mare impact la nivel de imagine?

Nu pot sa fac o simpla insiruire, pentru ca nu cred ca acelasi lucru functioneaza  pentru toata lumea. Tipul de canal depinde foarte mult de tipul de brand vizat. E clar ca un brand exclusivist de ciocolata, de exemplu, isi va crea o anumita imagine si  isi va vinde produsele prin intermediul unei comunicari online foarte clar directionate (cum e newsletter-ul), in vreme ce un brand mass market de ciocolata nu va putea face asta, insa va crea un impact puternic la nivel de imagine si va vinde bine poate cu ajutorul unei promotii pe Facebook.

RC: La momentul actual, cât de educată este piața din România în ceea ce privește monitorizarea media?

Sa spunem ca piata din Romania e familiarizata cu monitorizarea media in general, dar majoritatea, si subliniez „majoritatea”, este inca destul de conservatoare si relativ dezinteresata de potentiale dezvoltari pe acest subiect din punctul meu de vedere. In principiu dorintele clientilor sunt similare si, in general, atitudinea fata de monitorizare este una reactiva, nu pro-activa. Cu toate astea, sunt oameni si companii care au inteles ca monitorizarea media, implicit informatia, este un atu important si ca aceasta este directia pe care trebuie sa se concentreze. Sunt oameni si companii care vor chiar ceva mai mult decat o monitorizare media clasica. Acei cativa oameni ne dau inspiratia si ne fac sa ne dorim sa continuam sa dezvoltam mediaIQ.

RC: Cum crezi că vor evolua serviciile de online media intelligence în următorii ani, în România?

Incet, dar sigur 🙂 Asa cum spuneam, sunt companii care nu s-au oprit la monitorizarea media clasica si au mers mai departe, si-au dorit niste lucruri speciale, niste date calitative, iar noi le-am facut sa se intample. Acest lucru imi da speranta ca, treptat, vor aparea si altii care vor dori sa treaca de pragul pe care si l-au setat pana acum.

In acelasi timp, online-ul in sine evolueaza, iar asta duce inevitabil la o diversificare a nevoilor. E clar ca daca ai de-a face cu o masa foarte mare de informatie, ai nevoie de metode din ce in ce mai inovative si mai diverse ca sa o poti transa in feliile dorite de client. Daca pana acum era suficient sa vezi, de exemplu, stirile in ordine cronologica, se va face din ce in ce mai simtita nevoia de a putea organiza stirile si altfel, pentru ca niciun om nu va avea timpul si rabdarea sa treaca prin sute sau mii de rezultate zilnic. Aici intervine capacitatea noastra de a stoca si afisa stirile in functie de similaritatea subiectului abordat.

RC: Mulțumim pentru interviul acordat și îți dorim mult succes în tot ceea ce faci!

Multumesc si eu! 🙂

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock