Pasionat de advertising de ani buni, Paul Grama și-a văzut împlinit visul de a lucra ca publicitar în momentul în care și-a înființat propria agenție, GRAMA ADVERTISING-PR. Este genul de antreprenor căruia îi place să muncească cot la cot cu membrii echipei, cunoaște fiecare cont al agenției și se implică în activitățile desfășurate pentru fiecare client în parte. Toate acestea, Paul Grama le face fără a îngrădi în vreun fel libertatea de exprimare a colegilor săi și de a-și pune ideile în practică, în funcție de formarea profesională a fiecăruia.
Cuprins articol
RC: Cum ai ajuns la conducerea propriei agenții de publicitate?
Publicitatea m-a atras din facultate, de când am început să studiez marketingul. Sunt un om al faptelor și mereu am fost atras de domeniile în care să-mi pot dezvolta creativitatea. Am simțit că publicitatea mi se potrivește din acest punct de vedere, în agenție am ocazia să văd rezultate care se traduc în termeni de vânzări pentru clienți și totodată să creez idei și să le implementez.
Am cochetat cu această industrie ceva vreme, după care m-am decis să-mi fac propria agenție. Am avut grijă să formez o echipă din oameni care știu ce fac, cu experiență relevantă în domeniile în care oferim servicii – advertising, PR și marketing. Nu cred în concepția destul de des întâlnită pe la noi – ”mă pricep la toate” – și-mi place ”să-i dau Cezarului ce-i al Cezarului”. Dacă un client are nevoie de un spot bun, atunci mă asigur că cei mai buni oameni de la creație și producție se vor ocupa de asta. Dacă vorbim de o campanie de PR, atunci intră în scenă experții noștri în acest domeniu.
Deși îmi place să mă implic în toate activitățile agenției și să am o viziune de ansamblu a ceea ce se petrece, am mare încredere în colegii mei și fiecare își îndeplinește rolul așa cum trebuie.
RC: Care a fost principala provocare întâlnită în publicitate până acum?
Principala provocare a publicității este să fii un bun intermediar. Să reprezinți pe de o parte interesele brandurilor pe care le promovezi, iar pe de altă parte să reușești să oferi consumatorilor ceea ce-și doresc. Cu alte cuvinte, să fii un conector excelent, pentru că până la urmă asta faci. Pui în conexiune mărcile și consumatorii lor și e important să știi cum să răspunzi așteptărilor ambelor părți. Asta înseamnă să cunoști brandurile foarte bine și audiențele lor.
RC: Din propria experiență, care consideri că sunt modalitățile de promovare cele mai eficiente pentru companiile din domeniul B2C (Business to Consumer)?
Publicitatea tradițională încă are un cuvânt greu de spus în generarea vânzărilor și în special cea pe TV. Dar dacă în sprijinul acesteia vine o campanie de comunicare integrată, atunci putem vorbi de o consolidare a percepției consumatorilor vizavi de brandul respectiv. De exemplu, acțiunile de PR ar putea contribui la formarea unei imagini pozitive față de o marcă.
Promoțiile la raft pot stimula, de asemenea, vânzările. Și să nu uităm că instrumentele de marketing online câștigă din ce în ce mai mult teren, fie că vorbim de promovare prin email sau pe website-uri dedicate ori în rețelele sociale. Important e să te afli acolo unde este audiența ta și să-i oferi stimulii la care răspunde cel mai bine.
sursa imagine
RC: Cum afectează „criza economică” bugetele de marketing ale firmelor românești?
Dat fiind contextul economic, e normal să fie bugete mai mici și să existe în piață o precauție crescută privind modul în care banii sunt investiți. Însă ideile bune nu costă nimic și putem ajusta oricând conceptele pe care le avem astfel încâ să ne încadram în bugetele date. Iar o campanie bună nu implică obligatoriu un buget mare. Poți avea un impact relevant și cu bani mai puțini atât timp cât îți faci treaba cu cap.
RC: Ce noutăți și tendințe în domeniul publicității ne rezervă anul 2013?
Vom asista în 2013 la o dezvoltare a publicității online și a serviciilor de marketing pe mobil. Bugetele investite în publicitate nu vor fi neapărat mai mari, însă se va pune în continuare accent pe relația brand – consumator și interacțiunea cu publicul țintă. Aceasta se va petrece mai ales în social media, dar și în mediul offline, prin organizarea de evenimente și alte activități de marketing.
RC: Care sunt principalele provocări pentru firmele românești referitoare la colaborarea cu agențiile de publicitate?
Să-și găsească partenerul de viață potrivit. Știu multe companii care de la an la an au schimbat agenția cu care au lucrat. ”Divorțul” s-a produs pe motiv de neînțelegere, pentru simplul fapt că unii vroiau ceva și ceilalți vedeau lucrurile altfel. Sau nu le vedeau deloc, în lipsa de interes față de brand. E obositor să ”ieși din relație în relație” și chiar neprofitabil să iei o mereu de la zero și să-i faci pe alții să-ți cunoască afacerea. Atunci când îți găsești un partener cu care să colaborezi pe termen lung este clar că există chimie și înțelegere.
RC: Consideri că în prezent se face copywriting de calitate în România?
Se face și nu se face, depinde de la caz la caz. Ca-n orice domeniu, unii copywriteri sunt foarte buni, iar alții mai puțini buni. Atât timp cât textele pe care le scrii sunt ceea ce trebuie pentru client și îi plac, și mai ales își ating scopul, adică au impactul dorit asupra consumatorului final, atunci vorbim de un copywriting bun.
RC: Un sfat pentru cititorii Romanian Copywriter?
Aveți încredere în ideile voastre și nu vă fie teamă să vă reflecte personalitatea. Succes in ceea ce faceți!
RC: Mulțumim!
Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook: