Interviu Razvan Pascu: Copywriter Friends Advertising

RC: Te poți prezenta pentru noi în câteva cuvinte (nume, funcție, trecut publicitar, locuri unde scrii și câteva campanii la care ai lucrat)?

Salut, sunt Razvan Pascu si raspund la acest interviu fix inainte de deadline, cum ii sta bine copywriter-ului. Sunt trecut prin Firestarter – superagentie de branding din Brasov, Violet Advertising – prima aventura in Bucuresti si acum scriu din mansarda Friends Advertising – “cea mai agentie”.

Mai public opinii de publicitar pe blogul agentiei, fishingtonpost.ro, dar nu contribui constant la nicio publicatie. Daca eram in stare de constanta probabil lucram la clienti.

Cea mai recenta campanie a mea este “Fabrica de Inghetata” pentru aniversarea a 40 de ani de Inghetata Napoca. Dar, mai important decat asta ar fi ca am lucrat pentru aproape orice categorie, de la servicii la FMCG, la imobiliare sau sport. Mai putin pe masini, unde nu ma pricep, mai bine faci o analogie cu fotbalul sau cu berile daca nu vrei sa ma pierzi.

RC: Ce te-a determinat să alegi o carieră în copywriting?

Cariera e de cele mai multe ori un joc de pinball. Eu am vrut sa devin in ordine cronologica preot, apoi programator, apoi actor, regizor, apoi poet (inca mai aspir) si inginer constructor. Am si facut doi ani la Facultatea de Constructii timp in care am invatat multe. Dar mi-am dat seama ca, desi e un domeniu banos, mie imi plac oamenii, nu pietrele. In vremea aia lucram la Connex, eram steluta, si iubeam reclamele companiei. Asa cred ca a inceput totul, de la D’Arcy.

RC: Cum decurge o zi din viața ta la Friends Advertising?

Poate va imaginati ca in creatie lumea vine mai tarziu, oamenii sunt imbracati fistichiu si fiecare are cel putin o pasiune bizara. Chiar asa e. Dar, pe langa tiparul asta de creativ / cel-mai-dubios-personaj-din-lumea-afacerilor, sa fii copywriter la Friends este genial si greu. Suntem doar trei intr-o agentie mica (cea mai mare agentie mica) si asta se traduce prin multa responsabilitate.

Copywriting-ul e foarte fluid aici si imi place sa intru cand in strategie, cand in cercetare, cand sa inventez canale noi si, nu de putine ori, schimb business-uri. Asa cred ca trebuie sa fie meseria asta, sa cunosti cat mai multe despre clientul tau si sa actionezi unde trebuie, nu unde esti asezat.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

RC: Campania de advertising românească preferată?

Am anticipat putin. Campania “Re.inventeaza.te” pentru Xnet si spotul “Singur de Valentine’s Day” de la Connex.

Mai sunt si altele mai recente, dar cele pe care le-am ales sunt in ADN-ul meu.

RC: Care sunt brand-urile românești care comunică cel mai bine?

Am sa aleg doua branduri din categorii puternic incercate de economia actuala, dar care demonstreaza ca o comunicare inteligenta reuseste in orice conditii – Dacia si Banca Transilvania.

RC: Ce ai învățat din proiectele la care ai lucrat și nu au ieșit?

“Nu au iesit” adica nu s-au mai facut? Daca da, atunci am invatat ca sunt cele mai multe. Am invatat ca nu trebuie sa te indragostesti de ele. Nu trebuie sa le pastrezi intr-un caiet cu diamante publicitare nedescoperite. O minte buna, ca si cea la care lucrez, are mereu o tolba infinita de idei.

RC: Ești optimist pentru viitorul advertising-ului românesc? Încotro crezi că se îndreaptă?

Publicitatea noastra e in siajul varfurilor mondiale, nu are o soarta a ei, chiar daca e un pic mai “americana” decat pietele din regiune.

Cred insa ca publicitatea globala, asa cum se face acum, se va schimba. Se va schimba atat de mult incat putem spune ca va muri. Dar va fi mereu nevoie de oameni care sa creeze si de oameni care sa aseze si de oameni care sa vada, deci publicitatea va fi vesnica.

RC: Care crezi că e principala problemă a copywriting-ului în România?

Lipsa de recunoastere.

RC: Ce putem face pentru a o soluționa?

Romanian Copywriter e un bun exemplu pentru ce poate face breasla noastra. Si #bravobrasov, pe care l-am initiat foarte recent, e tot un gest de afirmare a comunicatorilor in societate. Publicul larg nu stie ce e aia un “copywriter”!

RC: Ce sfat ai da unei persoane care vrea să intre în publicitate?

Cred ca sinceritatea aia launtrica, care iti face rau daca asculti de ea, are cele mai bune sfaturi de fapt.

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!