Luna mai a început în forță cu TeCOMM București, unde zeci de speakeri au susținut prezentări, panel-uri și workshop-uri pe diverse teme de interes din zona eCommerce-ului și marketing-ului digital.
Din punct de vedere al conținutului, am fost plăcut surprins la această conferință de exemplele concrete și legătura puternic vizibilă între prezentările speakerilor din prima zi. A doua zi a constat în trei conferințe a câte 6 workshop-uri susținute în paralel, ale căror teme principale au fost SEO, CRO, Analytics și comunicarea online.
În continuare voi enumera cele mai importante sfaturi pe care le-am reținut din aproape toate prezentările la care am asistat, care sper să fie în folosul oricărui proprietar de magazin online.
Cuprins articol
#1 Go omnichannel or go home!
În prima zi s-a discutat foarte mult de promovarea omnichannel (sau multichannel). Orice magazin online trebuie să se adapteze realității de pe piață: consumatorii folosesc o gamă variată de mijloace de comunicare și sunt prezenți atât în online cât și în offline.
De aceea, nu este suficient să folosim doar canalele de comunicare de bază (website, social media, email, SEO, PPC) pentru a avea profitabilitate pe termen lung.
În prezentarea sa, Florian Jansen, co-fondator Lamoda.ru spunea că întregul plan de afaceri trebuie construit în jurul consumatorului nostru ideal (buyer persona) și trebuie să fim la fel de prezenți pe toate canalele pe care acesta le folosește. Trebuie să îi fim alături de fiecare dată când are nevoie. Ce alte canale putem folosi? Asta depinde doar de publicul nostru.
#2 Cine nu loializează, păcătuiește
Viitorul eCommerce-ului constă nu în a atrage mereu noi clienți, ci în creșterea constantă a numărului de clienți fideli. Comunicarea nu se încheie odată ce un client a cumpărat de la mine; acela este punctul în care ar trebui să înceapă, cu scopul de a crea o relație.
Magazinele online pierd teren atât timp cât nu urmăresc să își facă cât mai mulți „prieteni” în rândul clienților existenți și să li se adreseze doar lor cu mesaje specifice și targetate.
Maciej Wyszynski, Managing Director Central & Eastern Europe la Sociomantic Labs spunea că dacă ești un magazin online aflat doar în căutarea de clienți noi, fără să te intereseze de cei actuali, înseamnă că „păcătuiești” și riști să se întoarcă roata: consumatorii nefidelizați pot genera, la rândul lor, consumatori dezinteresați. Pe termen lung, pierzi cotă de piață și vânzările vor scădea.
#3 Digital intelligence este noul analytics
Te-ai gândit vreodată dacă titlul meseriei tale va mai fi valabil într-un viitor în care toate datele și informațiile vor fi stocate online?
În opinia lui Ralf Haberich, o companie nu are cum să funcționeze profitabil fără să aibă la bază date despre fiecare canal de marketing pe care îl folosește și rezultatul acțiunilor sale. Companiile viitorului nu vor mai fi conduse de date și dominate de ele, ceea ce înseamnă că datele vor sta la baza fiecărei acțiuni și de aceea managerii trebuie să țină pasul.
Un magazin online este și el o companie dominată de date – nu poate funcționa fără să aibă la bază rapoarte pe fiecare canal de marketing; iar dacă totuși o face, cu siguranță se îndreaptă în direcția greșită.
#4 De ce să pui clientul pe primul loc?
Aceasta a fost întrebarea cheie din prezentarea lui Martin Newman, fondator Practicology – „Best practice multichannel retailing”, în cadrul căreia ne-a arătat o serie de studii de caz despre retaileri care își adresează în mod diferit consumatorii, în funcție de stadiul de cumpărare în care aceștia se află.
Martin a reușit să ne dea o perspectivă diferită asupra abordării diferitelor tipuri de clienți, deoarece, așa cum poate știm dar nu conștientizăm, fiecare canal de comunicare, fiecare categorie de produse și frecvența de cumpărare atrag clienți cu un comportament diferit.
De aceea, avem de-a face cu o segmente de clienți care pot fi abordați în mod diferit, cu mesaje unice și activități dedicate, cu scopul de a-i fideliza: de a-i face să cumpere mai des și mai mult.
Clientul trebuie pus întotdeauna pe primul loc, iar după el, potențialul client.
#5 Online merge mână-n mână cu offline
Radu Vîlceanu, fondator ContentSpeed, a încheiat prima zi cu o prezentare despre 10 povești de succes ale unor brand-uri care au făcut trecerea de la online spre offline în mod profitabil, ca o evoluție normală a business-ului lor.
Prezentarea lui a fost legată foarte bine de toate informațiile acumulate de-a lungul acestei zile: trebuie să ne promovăm multichannel, să loializăm consumatorii și să le fim aproape. Cum putem face acest lucru cel mai bine decât să deschidem și puncte de lucru offline ale magazinului nostru online?
Ca soluții avem la dispoziție showroom-urile, unde ne putem prezenta cele mai noi și cele mai importante produse. Putem deschide chiar magazine offline sau pur și simplu magazine mai mici cu scopul de a ghida consumatorii să comande de pe site, cu ajutorul unui vânzător.
Brand-urile mari online au început încă de acum câțiva ani acest „trend”. Este timpul să fie adoptat și în România, de către acele magazine online care vor să își mențină o poziție pe piață în următorii ani.
Ne revedem la TeCOMM Cluj-Napoca!
Anul acesta, în agenda Libero Events, următoarea ediție TeCOMM este planificată pe 21-22 octombrie, la Cluj-Napoca, urmată de conferința MarkDay, pe 30 octombrie.
Abia aștept viitoarea ediție, pentru a mă revedea cu cât mai mulți dintre speakerii și participanții TeCOMM București!