Ești antreprenor și vrei să-ți duci afacerea la următorul nivel? Sau poate te afli la început de drum în lumea marketingului? Nu contează în care situație te afli, pentru că există 10 principii fundamentale de marketing care pot face o diferență semnificativă în strategiile tale de promovare online și succesul pe termen lung.
Aceste principii de marketing nu doar că îți vor optimiza modul în care îți prezinți afacerea dar te vor ajuta și să creezi o conexiune autentică cu publicul tău țintă. Sunt potrivite pentru începători sau pentru cei care vor să-și completeze cunoștințele cu principii de bază, fiind accesibil și structurat într-o manieră de tip checklist.
Ești pregătit să le descoperi? Dacă da, pune-ți centura, urmează să călătorești prin lumea marketingului de top!
*Pentru a le păstra autenticitatea, nu am tradus în română denumirile principiilor, sperăm să fie în regulă pentru tine.
Cuprins articol
1. Scarcity sau cum să faci oamenii să tânjească după produsul tău
Imaginează-ți că ești într-un magazin și vezi ultima pereche de pantofi pe care o ți-o doreai demult. Mărimea ta. Simți cum îți crește pulsul? Acesta este principiul scarcity în acțiune!
Scarcity se bazează pe ideea că oamenii doresc mai mult un lucru (un serviciu) dacă este mai greu de obținut sau rar. Acest principiu exploatează frica de a pierde o oportunitate, creând un sentiment de urgență care stimulează decizia rapidă de cumpărare. Scarcity crește percepția valorii produsului.
Cum să-l folosești: Creează oferte limitate în timp sau cantitate. ,,Doar astăzi’’ sau ,,Ultimele 5 bucăți’’ sunt formulările magice care declanșează FOMO (Fear of Missing Out) și împing clienții să acționeze rapid. Fii totuși onest cu limitările, nu crea false impresii de scarcity pentru că, pe parcurs, îți vei pierde credibilitatea.
2. Social Proof sau când toată lumea face, tu de ce n-ai face?
Suntem animale sociale și, vrem, nu vrem, suntem influențați de acțiunile celorlalți. Dacă vezi o coadă lungă la un restaurant, nu-i așa că îți vine să stai și tu la coadă să simți cu propriile tale papile gustative cât de bună e mâncarea?
Social proof se bazează pe tendința oamenilor de a urma acțiunile altora, considerându-le dovezi ale comportamentului corect. Acest principiu reduce incertitudinea în procesul decizional și creează încredere prin validare externă.
Cum să îl folosești: Pune în evidență testimoniale, recenzii și numărul de clienți mulțumiți. Pe rețelele sociale, pe site. Un simplu ,,Alătură-te celor peste 100 de clienți fericiți!’’ poate face minuni. Fă vizibile recenziile clienților, prezintă studii de caz, povești de succes și utilizează cifre și statistici despre baza ta de clienți. Și dacă ai nevoie de un ton convingător pe rețelele sociale, s-ar putea să ai nevoie de social media copywriting.
3. Reciprocity sau dăruind, vei dobândi
Ai primit vreodată o mostră gratuită și apoi te-ai simțit obligat să cumperi produsul? Ăsta e principiul reciprocității în acțiune.
Reciprocitatea se bazează pe tendința umană de a răspunde unei acțiuni pozitive cu o altă acțiune pozitivă. Acest principiu creează un sentiment de obligație, construiește relații pozitive cu clienții și încurajează loialitatea pe termen lung.
Cum să îl folosești: Oferă un lead magnet, ceva valoros gratuit: un ebook, un webinar, o consultație scurtă. Clienții vor simți nevoia să ,,dea înapoi’’, mai ales dacă sunteți pe aceeași lungime de undă. Condiția e să oferi ceva cu valoare reală, nu doar aparentă.
4. Authority sau cum să fii tu expertul în care toți au încredere
Când medicul îți spune să iei o pastilă, o iei fără să clipești, nu? Asta pentru că îi recunoști autoritatea.
Principiul autorității sugerează că oamenii tind să urmeze și să aibă încredere în experți sau figuri de autoritate. Acest lucru reduce incertitudinea și riscul perceput, crescând credibilitatea mesajului și a brandului.
Cum să îl folosești: Demonstrează-ți expertiza prin conținut de calitate, certificări și colaborări cu lideri din industrie. Dezvoltă și promovează-ți expertiza în nișa ta, utilizează un limbaj profi, dar accesibil, și oferă sfaturi și soluții practice care îți demonstrează cunoștințele.
5. Consistency sau fii tu prietenul pe care te poți baza mereu
Oamenii adoră predictibilitatea. Mai exact, creierul nostru. E ca și cum ai merge la cafeneaua ta preferată și ai ști exact ce gust va avea cafeaua.
Consistency se referă la tendința oamenilor de a fi consecvenți cu acțiunile, credințele și angajamentele lor anterioare. Acest principiu creează predictibilitate și încredere, reducând disonanța cognitivă și încurajând loialitatea față de brand.
Cum să îl folosești: Menține un mesaj și o identitate vizuală consecvente pe toate canalele. Fii ,,tu’’ în fiecare interacțiune cu clienții. Implementează programe de fidelizare pe termen lung și folosește istoricul interacțiunilor ca să personalizezi comunicarea cu clienții.
6. Liking sau cum îi faci pe oameni să te placă
Ești de acord că noi, ca oameni, suntem mai înclinați să cumpărăm de la oameni și branduri pe care le apreciem și ni se par simpatice?
Principiul liking sugerează că oamenii preferă să facă afaceri cu persoane și branduri pe care le plac. Acest principiu creează o conexiune emoțională cu brandul, reduce rezistența la mesajele de marketing și încurajează recomandările.
Cum să îl folosești: Arată personalitatea din spatele brandului. Fii autentic, folosește umorul (cu măsură) și conectează-te emoțional cu audiența ta. Dezvoltă o voce de brand autentică, implică-te în cauze sociale care rezonează cu valorile clienților tăi, și creează conținut care educă și distrează, nu doar vinde.
7. Segmentation sau cum nu toți clienții sunt creați egal
Încercarea de a mulțumi pe toată lumea e ca și cum ai încerca să prinzi mai mulți iepuri deodată. Și știm că, de obicei, nu prinzi niciunul.
Segmentarea implică împărțirea pieței în grupuri distincte de consumatori cu nevoi, caracteristici sau comportamente similare. Acest principiu permite mesaje și oferte mai relevante, crește eficiența campaniilor de marketing și facilitează o mai bună alocare a resurselor.
Cum să îl folosești: Împarte-ți audiența în grupuri cu nevoi și comportamente similare. Apoi, personalizează mesajele pentru fiecare segment. Colectează date relevante despre clienți, identifică pattern-uri și grupuri distincte, creează buyer persona pentru fiecare segment, și adaptează strategiile de marketing pentru fiecare grup în parte. Aici, email marketing este regele.
8. Positioning sau cum să-ți găsești locul sub soare (sau în mintea clientului)
Într-o lume aglomerată, trebuie să-ți găsești o nișă. Gândește-te la Coca Cola și ce-ți vine în minte.
Positioning se referă la crearea unei imagini sau identități distincte pentru un produs, brand sau companie în mintea consumatorului. O poziționare eficientă diferențiază brandul de competiție, clarifică beneficiile unice pentru consumator și ghidează toate deciziile de marketing și branding.
Cum să îl folosești: Definește clar ce te face special și comunică asta în fiecare mesaj. Asigură-te că poziționarea ta este relevantă pentru publicul țintă, se diferențiază clar față de competiție și este sustenabilă pe termen lung.
9. Unique Selling Proposition (USP): care e superputerea ta?
Fiecare erou are o putere specială, așa ne-au învățat Marvel și DC Comics. Care e a ta? Ce poți oferi tu și nimeni altcineva nu poate?
USP este factorul distinctiv care face ca produsul sau serviciul tău să fie superior alternativelor competitorilor. Un USP puternic trebuie să fie clar, specific, relevant pentru nevoile consumatorului și greu de replicat de către concurență. Și da, e o adevărată provocare.
Cum să îl folosești: Identifică beneficiul unic pe care îl oferi și informează-i și pe posibilii clienți. Analizează ofertele competiției, determină ce faci tu diferit sau mai bine, și formulează USP-ul într-o propoziție concisă și memorabilă. Poate ai o gândire creativă. Sau ești cel mai bun din curtea școlii când vine vorba de content marketing. Da, știm că sunt mulți oameni în industrie care sunt creativi și/sau buni pe content marketing, însă nimeni nu e ca tine. Principiile rămân, viziunea te diferențiază.
10. Customer-Centric Approach: clientul e regele
Din experiența noastră, am văzut că puterea a trecut de la vânzători la cumpărători. Poți ignora afirmația asta sau poți să citești mai departe.
Această abordare pune nevoile, dorințele și experiențele clientului în centrul tuturor deciziilor de business și marketing. Principiile abordării centrate pe client includ înțelegerea profundă a nevoilor clientului, personalizarea produselor și serviciilor, și îmbunătățirea continuă bazată pe feedback.
Cum să îl folosești: Pune nevoile și dorințele clienților în centrul a tot ceea ce faci. Ascultă feedback-ul lor și adaptează-te constant. Colectează și analizează constant feedback de la clienți, creează hărți ale călătoriei clientului, instruiește toți angajații în spiritul orientării către client și măsoară și îmbunătățește constant experiența clientului.
Concluzie: 10 principii de marketing pe care trebuie să le știi
Stăpânirea principiilor enumerate în acest articol reprezintă un pas important în promovarea afacerii tale, Combină-le inteligent și vei vedea cum brandul tău va începe să strălucească în ochii clienților.
Dar ține minte, cu mare putere vine și mare responsabilitate. Folosește aceste principii în mod etic. La urma urmei, cel mai valoros activ al tău e încrederea clienților.
Fii gata să-ți transformi marketingul într-o forță de neoprit!
Dacă ai nevoie de ajutor în ceea ce privește promovarea online prin conținut sau email marketing, suntem la un click distanță.