Link-building extern vs link-building in Romania

Specialiștii în marketing online care oferă servicii SEO profesionale știu că atragerea de link-uri este un factor esențial, dacă nu cel mai important, pentru ocuparea unei poziții bune în paginile cu rezultate generate de motoarele de căutare. Sunt multe strategii de link-building; dintre acestea eu voi prezenta ce a funcționat pentru mine anul trecut, pentru obținerea de link-uri atât către site-uri românești, cât și din străinătate.

Voi elimina din start așa numitele „strategii” de link-building cum ar fi:

  • comentarii pe bloguri și pe forumuri,
  • înscrierea în directoare,
  • publicarea de articole/advertoriale/comunicate în directoare de articole/comunicate de presă.

Personal, nu îmi bat prea tare capul cu ele. O excepție ar fi directoarele și forumurile de nișă, extrem de relevante site-urilor promovate. Chiar și așa, le-am considerat variante secundare; m-am concentrat, în schimb, pe alte modalități de obținere de link-uri, care au mai multe în comun cu strategiile de content marketing.

Iată ce am constatat după un an de link-building atât în România, cât și zona anglofonă (am țintit cu precădere Statele Unite ale Americii și Marea Britanie, dar și țări din Commonwealth precum Australia și Noua Zeelandă).

Link-building în USA & Commonwealth – „Content Is King”

#1 Broken Links Link Building

Este o strategie destul de comună; în prima etapă este creată o formă de conținut de foarte bună calitate – un ghid, o analiză, un articol bine documentat, cuprinzător, cu informații la zi, publicat apoi pe blogul companiei.

Se caută site-uri din nișa/nișele conexe blogului companiei care trebuie promovat, care conțin pagini de tip Links/Resources, verificate apoi pentru identificarea link-urilor moarte.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

10-11 iunie, București: Curs de inițiere în Copywriting și Content Writing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

24-25 iunie, București: Workshop intensive de Copywriting și Content Writing (nivel: intermediar)
Înscrie-te aici

Ultima fază este contactarea efectivă a webmaster-ilor; administratorii sunt anunțați că există link-uri moarte și le este prezentat link-ului către articolul/site-ul promovat ca variantă alternativă, de înlocuire.

Nu am întâmpinat aproape niciun refuz, însă articolele și paginile promovate au fost cât se poate de relevant site-urilor contactate.

#2 Reference Suggestion

Nu toate site-urile au link-uri moarte pe paginile lor de Links/Resources; totuși, nu înseamnă că nu putem plasa un link acolo.

Foarte mulți webmasteri sunt deschiși la propuneri de actualizare/îmbogățire a paginilor cu link-uri de pe site-urile lor. Este suficient să contactezi un site relevant și să îi propui webmaster-ului un link nou, relevant, util într-un fel sau altul cititorilor care îi vizitează site-ul. Rezultatele au fost surprinzător de bune și cu această abordare.

Mai multe pe acest subiect puteți citi în articolul Skyscraper Technique – Link Building Case Study: How I Increased My Search Traffic by 110% in 14 Days

#3 Guest Blogging (free)

O altă strategie de link-building care dat rezultate foarte bune este guest blogging-ul. Pentru cei care nu știu, este vorba de publicarea unui articol pe un site de foarte bună calitate, relevant celui promovat (acest articol, de pildă, este un guest post cu care îmi promovez site-ul personal – Creative-SEO.biz).

Webmasterii sunt foarte receptivi la propunerile de articole, iar dacă materialul este de bună calitate, sunt toate șansele să fie acceptate. Personal, nu am avut nici un material respins, însă și în acest caz, textele au fost cât se poate de relevante site-urilor pe care au fost publicate.

Link-building în România – „Show Me the Money”

În România, cu trist de puține excepții, cam nimic nu este gratuit.

#1 Guest Blogging plătit/Advertoriale plătite

Guest blogging-ul din România este aproape în totalitate plătit. Din fericire, mai sunt și excepții (RomanianCopywriter.ro și site-urile partenere sunt cele mai la îndemână exemple), dar trebuie să te înarmezi cu multă răbdare și să nu ai așteptări prea mari – sunt puține site-urile care se mulțumuesc doar cu un articol de calitate în schimbul unui link.

Din păcate, este adaptarea la realitățile românești. Sunt nișe competitive unde chiar ai nevoie de link-uri de pe site-uri puternice, iar aceste website-uri cer bani; multe agenții plătesc efectiv ori „încheie bartere” cu bloggeri din România. Există și posibilități gratuite (site-uri cu advertoriale, comunicate de presă etc.), dar dincolo de un nivel, acestea nu aduc mari beneficii SEO.

Dacă ar fi să dau un sfat cumpărătorilor de SEO, ar fi să aleagă o agenție SEO care face și muncă de cercetare și de PR pentru obținerea de link-uri (link-building outreach) și nu oferă doar link-uri plătite.

O agenție SEO profesionistă are obligatoriu în echipa ei cel puțin un specialist în PR și generarea de conținut, iar cei mai buni oameni pentru așa ceva sunt cei care au lucrat în media/presă. Nimeni nu poate concura cu un jurnalist care are experiență, când vine vorba de contactarea și/sau intervievarea unui expert, ori a unui blogger.

Un om de media care a studiat tehnicile de scriere creativă, dar și de tip informartiv este cel mai bine pregătit, cel mai în măsură să vină cu idei și subiecte de articole care vor aduce trafic; el știe să structureze și să redacteze articole de calitate pentru blogul firmei, ori comunicate de presă, sau advertoriale. Iată de ce cursurile de copywriting oferite de RomanianCopywriter sunt absolut necesare oricui este interesat să facă SEO și marketing online la modul profesionist.

Deci, deși neagreată de Google, tehnica articolelor plătite este cam singura modalitate de atragere a unor link-uri de calitate. Totuși,  cu multă muncă, e drept, se pot obține și link-uri prin promovare onestă, neplătite. Rezultatele nu vor fi spectaculoase, totuși, este un efort care trebuie făcut și o agenție SEO care se respectă are datoria măcar să încerce și abia apoi să raporteze clientului că toate website-urile contactate au cerut bani.

#2 Rețea Privată de Bloguri (Private Blog Netword, sau PBN)

Am fost foarte uimit să constat, în urma unor discuții recente, că unele agenții SEO cu pretenții își construiesc astfel de rețele private de bloguri (PBN), deși este o tehnică teribil de riscantă pe termen mediu-lung. Personal, nu aș face niciodată așa ceva pentru un client.

Pe scurt despre ce este vorba: site-urile nu au toate aceeași calitate, unele au o autoritate mai mare, altele mai mică, iar această autoritate se transferă site-urilor care primesc link-uri de la ele. De pildă, link-urile de pe o mână de domenii vechi, cu un PR de cel puțin 5 (ca să menționez doar câțiva indicatori de calitate) pot propulsa cu ușurință un site în rezultatele Google pentru cuvinte cheie care pot avea concurenţă chiar foarte mare.

An de an foarte multe site-uri „expiră” (cele cu extensiile .com, .net etc.), adică licențele nu mai sunt reînnoite de proprietari și pot fi cumpărate de către oricine; este chiar o afacere înfloritoare cu licitațiile site-urilor expirate. Multe dintre acestea au o valoare, o autoritate foarte mare, ceea ce face extrem de profitabilă cumpărarea lor.

Pe scurt, unele agenții SEO cumpără aceste site-uri, le grupează în rețele (Private Blog Networks) și publică pe ele articole cu link-uri către site-urilor clienților. Iată cum clienții sunt fericiți de serviciile acelor agenții SEO, fără să știe ce riscă, din păcate.

Funcționează? Bineînțeles că da, însă dacă un site este sancționat pentru această practică, mai ieftină este crearea și promovarea unui nou website. Au existat deja penalizări pentru această tehnică și cel mai grav este că site-urile au fost sancționate în urma unei a analize manuale, umane a lucrătorilor de la Google. Așa cum îmi spunea o domnișoară, expert în cadrul unei agenții SEO specializate în ridicarea penalizărilor Google: „acum Google se concentrează asupra Poloniei, dar în curând vine rândul României, suntem cea mai mare țară din regiune, după Polonia.

Așadar, atenție clienți!

Evitați agențiile și specialiștii SEO care vă spun că au ei „niște site-uri bune, de calitate” (adică acele site-uri cumpărarte și transformate în surse de link-uri) unde pot pune articole, care să vă „urce site-ul în Google”. După cum spuneam, este o tehnică foarte periculoasă, care s-a lăsat cu penalizări serioase.

În concluzie

După experiența de peste un an în link-building în extern și în România simultan, am ajuns la concluzia că în străinătate se pot obține link-uri pe site-uri de calitate prin metodele tradiționale de PR (gratuite). 

În România, pe de altă parte, mai totul costă. Nu înseamnă că metodele plătite nu merg și dincolo; bineînțeles că se plătesc link-uri (guest post-uri plătite), că există PBN-uri și în exterior. Diferența este că metodele gratuite care merg dincolo nu se prea aplică la noi.

Marius Bujor

Sunt expert SEO & content marketing, cu o mare pasiune pentru link building. Am peste 15 ani de experiență în presa scrisă, radio, dar mai ales TV și m-am îndrăgostit de online în 2008; de atunci, nu m-am vindecat; dimpotrivă, microbul continuă să se dezvolte. Mai multe despre marea mea pasiune - SEO - puteți citi la Specialist SEO Website.

  • Diana

    Wow. Asa arata sfaturile unui ‘specialist SEO’?

    • Marius

      Bună Diana,

      La ce te referi, este ceva neclar în text? Poți oferi mai multe detalii?

      Mulțumesc

  • Mecanicul Sef

    Din pacate lucrurile stau cam in felul descris mai sus, cel putin pentru Romania. Chiar si site-urile sau blogurile fara prea mare PA sau DA ajung sa ceara bani pentru un link. Nimeni nu se gandeste intai sa creasca apoi sa monetizeze (vanda). Apropos un PR nu este un generator de continut PR-ul a aparut cu mult inaintea internetului.

  • Maria

    Daaa, in Romania orice link costa de la 50 de lei in sus

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!