Cum te ajută maximele lui Paul Grice în publicitate

Crezi că un act de comunicare eficient este o artă?

Chiar ai dreptate! E vorba de multă muncă și implicare din partea celui care vrea să transmită un mesaj. La rândul lui, mesajul are propriile capricii pentru că nu poate fi transmis sub orice formă.

În toată această ecuație, receptorul sau cel care primește mesajul joacă un rol esențial. Mesajul se află într-o continuă modelare în funcție de reacțiile receptorului. Comunicarea orală pune accent pe ping-pong-ul de replici care se lansează între interlocutori.

Lucrurile devin mai complicate în comunicarea scrisă, iar ca exemplu particular merită să te gândești la textul publicitar.

Emițătorul sau creatorul de conținut elaborează un mesaj scris pentru un anumit public-țintă pe care îl poți numi și receptor.

Dezavantajul unei comunicări scrise este că mesajul nu mai poate fi îmbunătățit în funcție de reacțiile particulare ale receptorului pentru că nu ai acces direct și imediat la aceste reacții.

Textul scris „se toarnă” într-o formă finală care ajunge la publicul tău țintă. Dacă ai știut din ce perspectivă să abordezi tema mesajului, atunci acest receptor va reacționa printr-o acțiune.

Din fericire, Paul Grice, un filosof al limbajului renumit, ne propune 4 maxime după care orice act de comunicare eficient trebuie să se ghideze. Maximele lui Grice dau rezultate atât în comunicarea orală, cât și în cea scrisă.

Să descoperim împreună maximele comunicării și cum ne ajută utilizarea lor în textul publicitar!

„Maxima cantității” sau simțul măsurii

E ușor de intuit că maxima cantității se referă la dimensiunea discursului tău. Mesajul pe care vrei să îl transmiți nu trebuie să fie exagerat de lung pentru că riști să-ți plictisești publicul-țintă. Pe de altă parte, mesajul transmis nu trebuie să fie nici fragmentar pentru că lipsa informației poate crea confuzii.

Cum ambele situații sunt neplăcute, nu-ți rămâne decât să înveți cum să dozezi cantitatea de informație pe care vrei să o transmiți.

Acest aspect e foarte important pentru un content writer al cărui scop este formarea și educarea publicului său țintă. Conținutul trebuie organizat strategic. Încearcă să anticipezi nevoile publicului-țintă și oferă-i o cantitate de informație care să-i satisfacă toate curiozitățile.

Mai exact, încearcă să răspunzi la toate întrebările pe care crezi că publicul tău țintă și le adresează. Renunță la formulările redundante doar pentru a atinge un număr ridicat de cuvinte.

Dacă ești copywriter, concizia îți reglează cantitatea. Nu ai timp să oferi detalii inedite despre produs, dar trebuie să redai esența acestuia printr-un mesaj cât mai scurt și de impact.

Dacă unul dintre task-urile tale se referă la redactarea unui newsletter, nu scăpa niciun moment din vedere că newsletter-ul este o comunicare scurtă și la obiect. Textul tău poate fi zgârcit în cuvinte, dar cuvintele trebuie alese cu multă atenție și precizie.

Pentru o viziune de ansamblu, poți citi și textul lui Cătălin despre tehnici de copywriting pentru un newsletter.

„Maxima calității” sau altă fațetă a adevărului

După cum ai văzut, cantitatea e importantă, dar calitatea e „sarea și piperul” oricărui conținut. Maxima calității ne încurajează să comunicăm întotdeauna doar informații pe care le putem argumenta. Cu alte cuvinte, maxima calității pune accentul pe adevăr.

Cum poți aplica această maximă în munca ta de zi cu zi în publicitate? Nimic mai simplu. Când scrii un articol de blog, documentează-te atent și nu te baza pe informația oferită de o singură sursă. Cel mai bine este să compari sursele și să verifici validitatea informațiilor găsite.

Nu te apuca de scris până când nu te-ai educat pe tine însuți despre subiect. Odată ce tu ai înțeles 100% subiectul, abia apoi le poți transmite celorlalți informații relevante și adevărate.

Și în copywriting, calitatea își spune cuvântul. Evită adjectivele de tipul: frumos, magnific, deosebit etc. Adjectivele de acest fel sunt neutre, nu spun nimic despre produs și transmit indirect mesajul că produsul nu reprezintă încredere. Cuvintele din care îți compui mesajul trebuie să exprime cât mai exact beneficiile pe care produsul le poate oferi.

„Maxima relevanței” sau arta de a pune punctul pe „i”

După cum te așteptai, maxima relevanței îți sugerează să spui doar ce este relevant. Mai exact, această maximă încurajează adecvarea la temă și coerența informațiilor transmise.

Lucrurile pot fi puse și în termeni mai simpli de atât: nu te abate de la subiect. Titlul pe care îl alegi pentru un articol creează o serie de așteptări pentru cititor. Încearcă pe cât posibil să nu înșeli aceste așteptări.

De exemplu, titlul articolului tău este:

„Cum păstrezi fructele de pădure proaspete pentru a le consuma iarna?”

Dacă în acest tip de articol vorbești despre fructe de pădure la general, prezinți o modalitate de conservare a fructelor și câteva rețete de smoothie-uri, atunci ai încălcat cu succes maxima relevanței.

De ce? Pentru că în articolul tău ai vorbit despre mai multe aspecte decât ai anunțat în titlu. Mai mult, ai înșelat așteptările cititorilor care voiau să afle punctual cum pot conserva fructele de pădure pentru a le consuma proaspete iarna.

„Maxima manierei” sau șlefuirea stilului

Maxima manierei te îndeamnă să fii flexibil. Transmite mesajul într-o manieră accesibilă și atractivă pentru publicul tău țintă. Altfel spus, adaptează-ți stilul în funcție de publicul-țintă și de domeniul abordat.

Prezintă informațiile clar și acordă atenție înlănțuirii logice a frazelor.

În copywriting permite-ți să fii exuberant și să jonglezi cu stilurile până când îl descoperi pe cel mai potrivit pentru produsul pe care îl promovezi.

După cum ai văzut deja, cele 4 maxime ale comunicării pot fi repere clare în viața de zi cu zi, dar și în efortul de creator de conținut. Încearcă să te autoevaluezi în permanență prin prisma acestor maxime și vei vedea cum mesajele tale devin din ce în ce mai relevante.

Toate aceste maxime sunt centrate pe buyer persona, așa că te poți ghida după ele cu toată încrederea.

Dacă ți-a plăcut acest articol și vrei să afli mai multe despre cum să creezi conținut original și creativ în mediul online, te invităm să petreci timp de calitate pe blogul Romanian Copywriter!

Tache Anastasia

Anastasia e pasionată de scris încă din clasa a V-a când a decis să țină un jurnal. Treptat confesiunile s-au transformat în fragmente de proză și poezii, iar în cele din urmă pasiunea pentru scris a luat amploare în cadrul Facultății de Litere din Brașov. Acum nu-și poate imagina viața fără povești și fără scânteia creativă.