În ziua de azi, e foarte greu să îl convingi pe consumator să îți folosească produsul. Concurența e extrem de mare și trebuie să faci cumva să ieși în evidență.
În cele ce urmează voi prezenta o serie de astfel de metode de a te diferenția de concurență. Fiecare metodă va fi prezentată într-un articol diferit, iar primul articol din această serie va face referire la product placement (plasarea de produse).
Product placement se referă la inserarea unui produs, brand sau logo într-un film, producție TV, roman, piesă de teatru, videoclip muzical, ș.a..
Deși suntem tentați să spunem că se urmărește, în principal, creșterea vânzărilor, acest obiectiv este unul secundar. Îndeplinirea acestuia trebuie să urmeze întâi de toate o serie de pași. Astfel, obiectivele plasării de produse ordonate în funcție de importanța acestora ar putea fi:
- creșterea notorietății;
- îmbunătățirea imaginii unui produs;
- confirmarea sau modificarea poziționării pe piață;
- lansarea unui nou produs;
- creșterea vânzărilor.
Product placement
Odată cu apariția filmelor fraților Lumiere (anii 1900) vorbim și de primele plasări de produse în industria cinematografiei. De atunci și până în prezent există numeroase exemple de produse care au fost plasate în diverse filme.
O problemă privind această tehnică se referă la cât de important e ca plasarea produsului să fie foarte bine integrată în poveste, pentru a da senzația că locul produsului este acolo în mod firesc.
În plus, se vorbește și despre vizibilitatea produsului plasat, iar autorul sfătuiește ca aceasta să fie maximă tocmai pentru ca plasarea să își atingă scopul:
În filmul Totul despre Sex 2, în urma contractului dintre HP și producătorii filmului, în cadrul acestuia trebuia să fie plasate laptopuri HP, însă alegerea momentelor plasării a fost total neinspirată, astfel încât vizbilitatea produselor a fost redusă la maxim tocmai de încadrarea mult prea firească în storyline. De asemenea, HP a fost umbrit de celebrul Mac de la Apple pe care personajul principal, Carrie, îl folosea pentru a-și scrie articolele.
În cele ce urmează voi prezenta câteva exemple în care identificat plasări de produse:
- seriale – în astfel de cazuri putem găsi cele mai multe exemple: American Express în Friends, mașinile Buick în Desperate Housewives, Microsoft Xbox în Two and a Half Men and so on…
- romane – aici a trebuit să dau un „advanced search” în memorie și singurul exemplu care mi-a venit în minte este romanul The Bulgari Connection, în care apar menționate bijuteriile marca Bulgari;
- filme – în ultimul film văzut, The Holiday – am identificat plasări de produse pentru Western Union;
- programe de televiziune – aici propun un exercițiu. La următoarea emisiune de divertisment pe care o urmăriți încercați să identificați singuri ce plasări de produs există.
Plasarea de produse poate avea un efect mai mare asupra consumatorilor decât publicitatea în general. Produsul apare în scene cu care cei mai mulți dintre consumatori se pot identifica prin prisma preferinței pentru un anumit film sau a unei emisiuni de televiziune.
Folosirea de către celebrități a unor anumite branduri este precepută ca fiind o parte a vieții lor normale. Tocmai de aceea, practica plasării de produse este o metodă ideală: mesajul transmis de un anumit brand ajunge la un segment demografic vizat prin intermediul unei celebrități față de care există o anumită preferință sau cu care segmentul respectiv se identifică.