LinkedIn este cunoscută drept cea mai mare rețea de socializare profesională, având peste 225 de milioane de utilizatori la nivel global și peste 450.000 de utilizatori activi înregistrați în România (conform targetării prin serviciul LinkedIn Ads).
64% din utilizatorii de LinkedIn se află în afara Statelor Unite, în peste 200 de țări din întreaga lume. În fiecare zi, LinkedIn își pune în legătură utilizatorii cu potențiali parteneri de business, potențiali angajatori și le oferă ocazia să facă parte din comunități bazate pe diferite domenii profesionale, unde se discută mereu cele mai noi informații din nișa respectivă.
Cu toate acestea, majoritatea profilelor de LinkedIn ale utilizatorilor români fie nu sunt actualizate, fie sunt incomplete, nefiind relevante în cazul în care sunt vizitate de un potențial angajator sau partener de afaceri. Dacă ne neglijăm atât de mult profilele și nu le completăm ca și când ar fi CV-ul nostru, nu ne putem aștepta să obținem vreun beneficiu din utilizarea LinkedIn, așa că, de ce îl mai folosim?
Am scris 7 motive pentru care trebuie să folosim LinkedIn și în România, pentru a face mai ușoară atât munca angajatorilor, cât și a viitorilor angajați:
Cuprins articol
#1 Jobhunting sau headhunting?
Este adevărat că LinkedIn este mult mai popular în State și în Europa de Vest decât în România. Însă, te-ai întrebat vreodată de ce? Oare ce s-ar întâmpla dacă toți utilizatorii români (cei peste 450.000) ar avea profilele actualizate la zi și ar vizita LinkedIn cel puțin 1 minut în fiecare zi?
Prin actualizarea profilului, ai șanse mai mari să fii descoperit de un potențial angajator sau partener de afaceri, iar prin vizitarea LinkedIn cel puțin o dată pe zi, vei descoperi noi modalități de folosire care nu pot fi decât în beneficiul tău. Astfel, ar începe să folosească LinkedIn mai des și angajatorii români, pentru headhunting.
Este adevărat că LinkedIn în România este mai des folosit pentru jobhunting decât headhunting. Multe persoane caută job-uri și contactează potențiali angajatori prin LinkedIn. Totuși, pentru a avea mai mare succes în găsirea job-ului potrivit, trebuie să ai profilul actualizat și complet.
LinkedIn sugerează că, dacă vei avea un profil complet, șansele tale de a face networking de succes cu orice persoană cresc cu 40%. Așadar, de ce să nu faci această „muncă” o singură dată, pentru a avea succes în networking aproape de fiecare dată?
#2 Îți faci legături profesionale de calitate
LinkedIn nu este o rețea destinată socializării în masă cum este Facebook și pe LinkedIn nu intrăm să participăm la conversații sau să dăm like-uri. Pe LinkedIn discuțiile se poartă mai rar, însă de cele mai multe ori, cu finalitate.
Este adevărat, pe LinkedIn mi-am cunoscut actuali colaboratori și parteneri alături de care lucrez la Romanian Copywriter și am folosit LinkedIn destul de mult să promovez cursurile și evenimentele pe care le organizez la Cabinetul de Business. Conversațiile nu au fost multe, însă au fost imediat transferate pe email și telefon.
Cum am reușit să obțin colaboratori și parteneri prin LinkedIn? Fie am fost abordat de anumite persoane care mi-au vizualizat profilul și au văzut care este domeniul meu de activitate și care sunt abilitățile mele, fie am găsit eu persoane care ar putea fi interesate de o colaborare, în urma căutării pe cuvinte cheie și filtrelor aplicate, specifice domeniului meu de interes.
#3 Vei fi recomandat pentru abilitățile tale
Recomandările sau „endorsements” sunt o modalitate eficientă de a îți prezenta abilitățile tale, în funcție de domeniul tău de specialitate. De ce sunt eficiente? Pentru că acestea sunt date de către conexiunile tale, nu de tine, și apar public pe profilul tău. Astfel, oricine care a intrat în contact cu tine sau te cunoaște în viața profesională te poate recomanda pentru abilitățile tale, oferind o putere mai mare profilului tău.
Recomandările pot fi și sub formă de text, acestea fiind deseori oferite de persoane care au mai lucrat cu tine și care te cunosc din perspectiva unui șef, coleg, angajat sau subordonat.
#4 Ce afli pe LinkedIn nu afli de pe Facebook
După cum spuneam și mai devreme, LinkedIn nu e Facebook și pe LinkedIn nu găsim o duzină de informații de divertisment. Aici putem citi articole de specialitate, studii de caz, cercetări de piață sau sfaturi din partea unor profesioniști. La rândul nostru, putem recomanda astfel de informații conexiunilor noastre.
Dacă avem un profil complet și trimitem un comentariu pe subiect sau recomandăm noi o astfel de informație, cu siguranță ne cresc șansele să ne facem noi conexiuni care pot fi în beneficiul nostru.
#5 Poți fi mai ușor de găsit
Căutările pe LinkedIn se fac în funcție de localitate, de specializare, de experiență anterioară sau loc de muncă actual, de abilități, de interese sau de preferințe profesionale. Toate aceste informații pot fi trecute în profilul tău și doar așa vei fi mai ușor de găsit fie de potențiali angajatori, fie de potențiali parteneri.
Spre deosebire de Facebook, unde criteriul de adăugare în lista de prieteni poate fi cât de atractivă este poză de profil sau faptul că aveți mulți prieteni în comun, pe LinkedIn lucrurile stau altfel.
Dacă pe Facebook probabil mulți dintre noi nu ne dorim să fim găsiți, pe LinkedIn cu siguranță vrem acest lucru.
#6 Poți folosi aplicațiile LinkedIn
Pentru a fi și mai ușor de găsit, nu este suficient doar să ai un profil complet și să interacționezi cu alți membri sau în cadrul unor comunități. LinkedIn oferă o serie de avantaje prin aplicațiile sale, precum:
- SlideShare: locul unde poți să îți uploadezi toate prezentările pe care le susții, fie ele ppt, pdf, video sau audio. Poți integra SlideShare cu profilul tău de LinkedIn și persoanele care vor să te asculte sau să te citească pot urmări prezentările tale direct pe profilul tău.
- Reading List pe Amazon: se spune că ne definește ceea ce citim. De aceea, LinkedIn permite să îți integrezi lista de preferințe în materie de cărți de pe Amazon.com, și astfel să fii mai ușor de găsit de potențiali colaboratori sau angajatori care caută aceleași cărți pe care tu le preferi.
- WordPress: dacă deții un blog pe WordPress, conectează-l cu profilul de LinkedIn și postează automat fiecare nou articol scris de tine pe blog, direct pe profilul tău. Astfel vei da de veste conexiunilor tale despre noul conținut pe care îl creezi.
#7 Le vei arăta tuturor la ce ești bun
La final, vreau să facem o scurtă recapitulare a ceea ce am discutat:
- pe LinkedIn, de cele mai multe ori, trebuie să vrei să fii găsit
- pentru a putea fi găsit pe LinkedIn, trebuie să ai un profil complet și actualizat la zi
- de ce să fii găsit pe LinkedIn? Pentru a îți face noi parteneri de afaceri sau pentru a avea șanse mai mari să fi recrutat de un potențial angajator
Folosește LinkedIn pentru a le arăta tuturor la ce ești bun și nu te sfii în a spune acest lucru. Folosește LinkedIn pentru a te lăuda cu ce știi mai bine și poziționează-te ca un profesionist în domeniul tău. Oricât de paradoxal ar fi, nu poți face același lucru și pe Facebook, chiar dacă acolo poți ajunge la un număr mult mai mare de persoane. După cum am spus și mai sus, nu contează cantitatea, ci calitatea conexiunilor pe care ți le creezi.
De aceea, recomand să îți actualizezi profilul de LinkedIn chiar acum! Îmi vei mulțumi mai târziu 🙂
Acest articol a fost scris în urma unei discuții cu Daniel Roșca, autorul blogului B2B-Strategy.