Poțiuni magice…. Rețete ideale…
Asta ar dori orice persoană care scrie texte online.
Deși nimeni nu îți va garanta că dacă vei urmări o anumită rețetă vei avea succes online, formulele pot fi un punct foarte bun de plecare atunci când inspirația e blocată undeva într-o zonă crepusculară.
Azi o să îți vorbesc despre o formulă în care am încredere și pe care o aplic cu succes în majoritatea proiectelor la care lucrez. Ca să funcționeze și pentru tine îți sugerez să iei principiile de bază și să le adaptezi stilului tău și proiectelor tale.
Înainte să îți dezvălui formula, vreau să menționez că nu am inventat-o eu, ci cei de la Copy Hackers.
Cuprins articol
3 pași simpli ca să scrii texte online
Cei de la Copy Hackers vorbesc despre 3 pași prin care trebuie să treci ca să scrii texte pe site care au un adevărat impact: sunt citite și îi conving pe vizitatorii site-ului să facă ce îți dorești tu.
- Pasul 1: Research
- Pasul 2: Procesul de scriere
- Pasul 3: Testarea
Deși la prima vedere pare ceva destul de simplu, îți recomand să îți iei 2 minute și să îți amintești de câte ori ai trecut CONȘTIENT prin acest proces. Pentru că atunci când facem un lucru de care suntem conștienți, șansele să fie făcut cum trebuie cresc. Dar să luăm cei 3 pași pe rând:
Pasul 1. Research
Înainte să te apuci să scrii, nici să nu te gândești că ai putea să sari peste pasul ăsta. De fapt, cred că e cel mai important. Aici descoperi lucruri de care habar nu aveai în cele mai multe dintre cazuri. Aici afli ce gândesc cei pentru care scrii, ceea ce e foarte important.
Altfel e ca și cum ai merge într-o țară străină fără să știi absolut nimic despre limba locuitorilor, despre obiceiurile lor. Poate te vei înțelege prin semne și nu vei încălca vreo regulă nescrisă, dar asta ține de noroc și nu toată lumea a primit noroc cu carul.
Lăsând deoparte discuția despre cât de important e research-ul, vezi mai jos o tehnică utilă:
Studierea reviewurilor de produse
Îți recomand să cauți produse asemănătoare cu al tău în marile magazine online și să vezi care sunt reviewurile consumatorilor care au cumpărat deja produsele respective. Tehnica asta te ajută foarte mult să afli care sunt motivele pentru care consumatorii au cumpărat produsul respectiv.
Să luăm un exemplu: să zicem că am de scris textele pentru o pagină ce promovează un curs de dezvoltare personală cu accent pe gestionarea timpului.
Ca sursă de documentare folosesc Amazon Books Review. Nu e vorba despre o carte anume; pe mine mă interesează ce probleme au oamenii care ar putea cumpăra de la mine. Astfel, parcurg următorii pași:
- Dau un search după anumiți termeni de căutare: în cazul meu ”time management”.
- Aleg 4-5 cărți cu reviewuri numeroase.
- Arunc un ochi printre comentarii să găsesc fraze memorabile; să identific probleme cu care se confruntau consumatorii și la care ei căutau soluții.
- Le trec toate într-un document și le folosesc ca inspirație pentru scrierea textelor.
Pe lângă asta mai poți folosi interviuri sau, dacă este posibil, chestionare cu clienții existenți. Implică-i pe clienții fideli: cere întotdeauna testimoniale, vorbește direct cu ei și vezi ce anume îi face să cumpere de la tine. Informațiile de la ei sunt o adevărată mină de aur.
Tu ce alte tehnici folosești în research? Spune-mi într-un comentariu mai jos.
Pasul 2. Procesul de scriere
Odată ce ai colectat suficiente informații despre cei pentru care scrii, poți spune cu adevărat: să înceapă magia 🙂
Secretul online e că dacă ai făcut ca la carte pasul 1, scrierea textului e floare la ureche. De multe ori mi s-a întâmplat ca textele să fie scrise deja de consumatori. Cu mici retușuri, textul era online. Pe cât posibil folosește exact limbajul pe care îl folosesc cei pentru care scrii. Așa te vei asigura că vor înțelege mai ușor ce vrei să le spui.
Dacă nu știi de unde să pornești, îți recomand să mergi pe structura AIDA:
- Atenție
- Interes
- Dorință
- Acțiune
Pe lângă asta există o mulțime de formule după care te poți ghida. Dă un search pe google după termenul ”copywriting formulas” și se va deschide ”Nirvana Formulelor de Copywriting”.
Alege 1, 2, 21. Combină-le sau ghidează-te după una singură… E alegerea ta. Important e ca mesajul tău să ajungă în forma în care ai aflat în pasul anterior că se așteaptă să îl găsească cititorii tăi.
Pasul 3. Testare
Mulți copywriteri se opresc după pasul 2. Dar aici greșesc enorm.
Pentru că cei care citesc online sunt extrem de imprevizibili, partea de testare este acel element care face diferența între un copywriter/ content writer care se complace și unul care caută mereu să aibă textul perfect.
E posibil ca unele texte să iasă bine din prima, iar în alte cazuri acestea să fie ca un ghimpe în spate care îi împiedică pe vizitatorii site-ului să citească și să acționeze. Îți recomand să începi testarea cât mai aproape de pasul final: textul de pe butonul de acțiune.
Apoi poți încerca să testezi elementele care creează prima impresie: titlurile, subiectul emailului. Depinde de tine cât de creativ poți fi și ce anume vrei să obții. Pentru că instrumentele online îți permit cam orice.
Probabil cel mai mișto tool de testare online (nu doar pentru copy) este Visual Website Optimizer. Tu ce alte tool-uri de testare folosești?
Ce să faci mai departe?
E foarte simplu. Încearcă data viitoare să-ți scrii textele urmărind cei 3 pași de mai sus.
Nu am cum să te asigur că formula va funcționa și în cazul tău, dar nu te costă nimic să încerci. Poate cel mult vei vedea că nu ți se potrivește și te vei întoarce la stilul în care scriai anterior 🙂 Însă, dacă o încerci, nu ai nimic de pierdut – poate vei avea foarte multe de câștigat și încă nu îți dai seama.
Apropo, nu uita să lași un comentariu la articol și să îmi spui cum ți se pare formula celor de la Copy Hackers. Ai de gând să o aplici?
sursa foto: pexels.com