Prin SEO ne raportăm la roboţii care crawl-ează şi indexează paginile web, analizează şi clasifică site-urile după criterii tehnice şi de conţinut foarte precise: expresii cheie şi conţinut relevant în ansamblul paginilor site-ului, structură şi navigabilitate, uzabilitate, popularitate, backlink-uri de calitate, compatibilitate cu dispozitivele mobile şi multe altele.
Despre SEO tehnic se vorbește destul de mult şi am vorbit şi noi în despre SEO la SEMdays 2015. Lucrurile sunt oarecum simple, dacă ne raportăm la ghidul de calitate Google şi la instrumentele pe care le găsim în Google Webmaster Tools.
La fel de important este şi conţinutul, însă nu întotdeauna la fel de uşor de realizat şi de optimizat, precum latura tehnică a unui website, mai ales dacă ne raportăm la tendinţele actuale de a atrage vizitatorul şi de a-l fideliza folosindu-ne de un blog ataşat magazinului online sau prin reţelele de socializare.
Pentru că latura emoţională a devenit esenţială în orice strategie de marketing online, iar „povestea” este cea care atrage şi fidelizează mai uşor decât promoţiile ocazionale, putem să vorbim şi despre un tip de SEO emoţional, nu numai despre SEO tehnic.
Cuprins articol
Conţinutul SEO non-emoţional sau optimizarea clasică

Modalităţile de optimizare şi de promovare a unui website depind de tipul acestuia, ce poate fi magazin online, catalog sau site de prezentare, si de domeniul de activitate pe care il prezintă. Un site de turism sau de design floral, un website de arhitectură sau design interior, un magazin online de vinuri sau cu specific culinar ori un site de jucării şi produse pentru copii sunt mult mai uşor de abordat din perspectiva promovării , pentru că se pot „spune poveşti” cu şi despre produsele sau serviciile prezentate pe site.
Dacă luăm în discuţie un website care comercializează lubrifianţi auto sau piese şi componente pentru instalaţii electrice, cu siguranţă aspectul emoţional nu îşi găseşte loc în economia site-ului. Putem vorbi despre un conţinut SEO (text) ce poate fi optimizat, care însă nu are acea latura umană, emoţională. Specificaţiile tehnice şi descrierile scurte ale produselor, recomandările privind alegerea acestora şi instrucţiuni de utilizare sunt singurele materiale „text” care pot să completeze aspectele SEO tehnice ale site-ului.

Optimizările Meta Tag-urilor, titlurile H1 şi H2 optimizate în fişele de produs şi în recomandările de utilizare sunt suficiente pentru un magazin online care este foarte bine optimizat din punct de vedere tehnic.
Este o optimizare suficientă, însă care nu detaşează site-ul nostru de concurență, mai ales dacă avem competitori ce dețin site-uri la fel de bine optimizate. În aceste condiţii, nu rămân decât două alternative: Google AdWords şi/sau marketingul emoţional. Promovarea prin Google AdWords e destul de simplă, dacă bugetul de care dispunem este „bunicel” şi avem resurse pentru realizarea unui landingpage performant.
Prin SEO emoţional ne raportăm la oameni, nu la cuvinte cheie
Cu latura emoțională lucrurile sunt ceva mai delicate, mai ales dacă vorbim de un magazin online sau de un website de prezentare pe domenii de activitate atât pragmatice, încât nici nu poate fi vorba de „poveste”. Promoţiile sezoniere, reducerile de Black Friday, concursurile pe bloguri sau pe facebook au intrat deja în rutină, iar utilizatorii de internet nu mai sunt atât de uşor de surprins şi de atras. Ei aşteaptă ceva nou, ceva care să îi implice mai mult decât simpli cumpărători sau vizitatori pe website, iar elementul cheie în strategia de marketing este emoţia.
Trebuie să ne sensibilizăm vizitatorii ce ajung pe site, să îi atragem într-o poveste care îi face să ne urmărească pe facebook şi pe blog, iar pentru asta trebuie să găsim povestea potrivită. Fie că ne alăturăm unei cauze umanitare susţinute deja de un ONG, fie că ne găsim propriile „personaje” cu care să ne facem propria poveste prin diverse acţiuni ce ies din tipar şi care implică oameni, cu siguranţă vizitatorii şi clienţii noștri vor vrea să urmărească povestea şi chiar să facă parte din ea.
«The power of storytelling» ediţia 2015

Cel mai important eveniment inspiraţional ce se desfaşoară în fiecare an la Bucureşti este „The Power of Storytelling”, eveniment la care „povestea” este personajul principal. Invitaţii nu vin la conferinţe să ne înveţe să spunem sau să scriem poveşti, ci pur şi simplu spun poveşti, fiecare dintre ele exprimată altfel, într-o manieră personală, fie prin desen sau fotografie, fie prin reportaj sau prin film.
Invitaţi precum Dan Perjovski sau Wendy Macnaughton au spus câte o poveste prin fiecare desen al lor, în timp ce Richard Koci Hernandez şi-a spus povestea prin fotografie.
Jacqui Banaszynski a reuşit să emoţioneze prin felul în care a vorbit despre experienţele ei de jurnalist în diferite locuri din lume, numai prin cuvinte şi prin atitudine, iar Carmen Bugan, o româncă plecată din ţară înainte de revoluţie, îşi povesteşte viaţa raportându-şi amintirile la dosarele pe care securitatea i le-a întocmit în vremea comunistă, o veritabilă biografie paralelă.
Evenimentul este foarte emoționant, atât prin „poveștile” pe care fiecare invitat le transmite prin cuvinte sau prin imagini cât, mai ales, prin atitutinea lor față de realitatea în care trăiesc și felul în care aceasta devine o „poveste” întotdeauna deschisă.
De aceea, o concluzie sau o încheiere e greu de încropit și nu ne rămâne decât să așteptăm următoarea ediție, din octombrie 2016. Pe site-ul www.thepowerofstorytelling.org găsim informații despre toate edițiile de până acum, despre invitați și modalitatea de participare.