Site-ul tau este optimizat pentru mobil?

Aşa cum spuneam şi în ultimul articol din anul trecut, SEO – 5 aspecte importante in 2015, una dintre cele mai des menționate şi importante tendinţe în marketing online este accesarea paginilor web de pe dispozitivele mobile, smartphone, tabletă sau iPad.

Un studiu realizat recent de comScore şi publicat pe Smartinsights.com arată o creştere mai rapidă a volumului de accesări ale paginilor de internet de pe dispozitivele mobile, comparativ cu accesarea de pe Desktop sau Laptop.

Studiu comScore

Pentru o strategie de marketing online care să includă toate canalele de promovare, fie ele reţele de socializare, blogging sau email marketing, şi care să aibă rezultate foarte bune, avem nevoie în primul rând de un website adaptat la noile tehnologii de accesare a internetului de pe dispozitivele mobile. Şi deja lucrurile se complică!

Ce am nevoie de la un site optimizat pentru telefonul mobil?

Este o întrebare prin care ne asumăm rolul vizitatorului care intră pe site-ul nostru să caute repede o informaţie sau un produs de care are nevoie. Iar aşteptările sunt uşor de intuit:

  • să am la îndemână şi să pot să deschid uşor meniul site-ului
  • să găsesc repede datele de contact, iar acestea să fie clar precizate
  • paginile din site pe care vreau să le accesez să se încarce repede, pentru că mă grăbesc sau pur şi simplu nu vreau să aştept prea mult
  • pozele să fie clare şi nu atât de mari încât să se încarce greu şi să le vad atât de fragmentat, încât să nu înţeleg mare lucru din ele
  • să pot să utilizez funcţionalităţile site-ului la fel de simplu, ca şi cum le-aş accesa de pe un laptop (să le împărtăşesc prietenilor de pe reţelele de socializare, să ordonez produsele după preţ sau alte criterii, să plasez o comadă online etc.)

Cum aflu dacă site-ul meu îndeplineşte aceste condiţii ?

Pentru testarea funcţionării şi afişării unui site pe dispozitivele mobile putem folosi o serie de instrumente gratuite, care ne arată cum se văd paginile din site pe diferite tipuri de telefoane mobile inteligente sau tablete, cum pot fi accesate meniurile şi cât de bine sunt poziţionate şi organizate în pagină, astfel încât să fie vizibile şi accesibile prin atingere.

În Google Webmaster Tools găsim o modalitate de testare comparativă Mobile /vs/ Desktop pentru fiecare pagină din site unde, pe lângă un punctaj acordat diferenţiat pentru «Experienţa utilizatorului» şi «Viteza de încărcare», sunt prezentate detaliat erorile sau avertismentele şi modalităţile tehnice pentru remedierea lor.

Acest instrument de testare, «PageSpeed Insights», se găseşte în contul Google Webmaster Tools al site-ului pe care îl analizăm, în meniul din stânga – secţiunea «Trafic de căutare», sub-secţiunea «Utilizare mobilă». 

test-page-speed-insights
Test PageSpeed Insights

 

Problemele de afişare şi funcţionare ale paginilor web din site sunt grupate în funcţie de tipul acestora:

  • Dimensiunea grafică ce nu este configurată corect
  • Dimensiunea fontului, prea mică pentru vizualizarea de pe dispozitive mobile
  • Meniuri, butoane ce nu pot fi accesate prin atingere, pentru că sunt prea apropiate şi prea mici
  • Conţinut ce nu corespunde dimensiunii grafice sau configurarea tag-ului Viewport, specific accesării paginilor web de pe smartphone, tabletă sau iPad.

Tot de la Google, putem să folosim instrumentul «Mobile-Friendly Test», care simulează afişarea paginii web pe un smartphone, punctează elementele ce trebuie remediate obligatoriu şi recomandări pentru remedierea unor probleme mai puţin grave, alături de un verdict general ce poate fi de tipul «Not mobile-friendly».

Există şi alte instrumente gratuite pentru testarea online a comportamentului web site-ului pe dispozitive mobile, printre care şi:

  • Mobiletest.me
  • Validator.w3.org/mobile/
  • Studiopress.com/responsive/
  • Ipadpeek.com
  • Ready.mobi
simulare website mobile pe desktop
simulare cu mobiletest.me

Se poate întâmpla ca pentru un site pe care îl testăm şi îl analizăm cu mai multe instrumente, să primim scoruri de calitate diferite sau recomandări contradictorii, însă adaptarea lor la specificul site-ului nostru cu siguranţă ne va ajuta să ameliorăm şi să optimizăm cele mai multe dintre problemele întâmpinate la accesarea de pe mobile.

Încă un sfat de final: pe internet sunt disponible foarte multe teme de website gratuite sau cu plată, însoţite de specificaţia «Responsive» sau «Mobile-Friendly», însă nu toate corespund din punct de vedere tehnic accesării de pe dispozitive mobile sau idexării corecte de către motoarele de căutare. De aceea, e bine să le verificaţi cu atenţie, înainte să le folosiţi.

Elena Ilie

Optimizarea unui website are două componente: SEO tehnic și SEO de conținut, iar acestea au la rândul lor tehnici și strategii specifice ce țin de algoritmii de indexare și ranking Google, de tipul de website și domeniul de activitate, de publicul țintă și alți factori. Însă, EMPATIA este cea care contează, aproape mai mult decât orice. Grija pentru siguranța și confortul clientului, atenția la detalii, o atitudine optimistă și încrezătoare, o încurajare la confirmarea comenzii sau la livrare… sunt lucruri mici, în aparență, dar care pot să câștige și să fidelizeze un client, mai mult decât sigla unui brand foarte popular pe coletul livrat la ușă sau în rubrica de portofoliu de pe site.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock