Stilul tipografic – mod inedit de a scrie o reclama

De câte ori ai scris un mail sau un text și abia după ce l-ai trimis mai departe ai observat că ai adăugat o literă în plus sau în minus?

Acest lucru se întâmplă frecvent datorită așa numitului sindrom al ”degetelor groase”. De cele mai multe ori aceste greșeli pot trece neobservate, însă într-o reclamă (mai ales printuri) unde textul contează destul de mult, pot dăuna întregii campanii…

…sau nu! În acest caz, însă, vorbim despre un stil de a scrie reclame: stilul tipografic. Acesta este caracterizat prin accentul pus pe tipografia și modul în care aceasta ar putea ajuta în livrarea mesajului printului, în general.

A nu se confunda cu utilizarea unor fonturi care urmăresc doar să iasă în evidență. O reclamă de acest tip se folosește exclusiv de caracterele tipografice pentru a livra mesajul, fără adăugarea vreunei imagini. 

sursa imagine

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

sursa imagine

Există două reguli atunci când dorim să utilizăm acest stil:

1. Headline simplu

Un headline simplu îndreaptă atenția mai mult spre elementul surpriză care este constituit din poziționarea fonturilor pentru a crea o imagine-șoc. Un headline complicat poate pune în umbră execuția și face ca reclama să fie mai greu de descifrat.

2. Font surprinzător

Întregul stil s-a dezvoltat, practic, în jurul ideii de a poziționa fonturile într-un mod surprinzător. Trebuie avut grijă ca acest lucru să se facă cu un anumit scop, să existe o legătură între mesaj și vizual și să nu se urmărească doar atragerea atenției.

sursa imagine

O altă tendință a stilului despre care vorbim este folosirea caracterelor chinezești tocmai datorită caraterului pictografic pe care acestea le au. O campanie realizată de M&C Satchi pentru BMW a folosit ca vizual caracterele chinezești. Această campanie, deși destinată inițial pieței asiatice, s-a difuzat și pe piața internațională datorită succesului înregistrat în Asia.

sursa imagine

Publicitarii români nu s-au prea înghesuit să folosească această tehnică, care de cele mai multe ori poate surprinde.

În 2010, o campanie pentru Romtelecom realizată de către Graffiti BBDO a utilizat stilul tipografic în printuri. Problema campaniei a fost că mesajele au fost mult prea subtile și mare parte din public a interpretat aceste printuri ca niște simple greșeli de tehnoredactare.

Personal, consider că publicul nu era destul de educat pentru a digera astfel de printuri, dar asta este deja altă discuție.

sursa imagine

În final, trebuie să  nu uităm un lucru atunci când folosim stilul tipografic într-o reclamă: simplitatea.

Vorbim de un stil minimalist deorece încărcarea vizualului cu prea multe elemente ar dăuna clarității mesajului. Deși aparent simplu, acest stil poate pune la grea încercare mintea creativilor. În plus, chiar dacă e uneori riscant, un print bazat doar pe typo se poate evidenția din multitudinea de culori și imagini cu care publicul e bombardat zilnic, însă cu o condiție: să fie făcut cu cap.

sursa imagine

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Răzvan Boca

Răzvan face parte din echipa de redacție Romanian Copywriter și este copywriter la Brain Art.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!