„Ce greu merge internetul!” – o exclamație des întâlnită în momentul în care vrem să accesăm un website care se încarcă foarte greu. Din fericire pentru noi, dar din păcate pentru webmaster-ul siteului respectiv, nu conexiunea noastră la internet sau hosting-ul sunt de vină.
Știm cu toții cât de deranjantă poate fi așteptarea, iar dacă durează foarte mult ca un site să se încarce, cel mai probabil vom renunța la el.
Prin urmare, cât de repede se încarcă site-ul tău face parte din experiența utilizatorului, fapt pe care Google se bazează din ce în ce mai mult în algoritmii săi.
Încă din 2010, Google a anunțat faptul că viteza de încărcare a site-ului va fi inclusă în algoritmul de ranking, ipoteză confirmată de Matt Cutts pe blogul său.
Cea mai bună dovadă a motivului pentru care avem nevoie de site-uri care se încarcă repede vine chiar de la Amazon, a cărui întarziere de 100 milisecunde produce o pierdere de 1% din profit.
Cuprins articol
Ce îngreunează site-urile?
Toți vrem ca site-ul să arate excepțional, să atragă priviri prin imagini HD la rezoluții foarte mari, dar câți ne gândim cât dăunează aceste imagini timpului de încărcare al siteului.
Evident, imaginile sunt doar un exemplu de factor care influențează dimensiunea unui site și implicit durata de încărcare a acestuia și sunt cele mai des intâlnite, dar care sunt ceilalți factori?
Aș putea începe printr-un developing defectuos al site-ului, codul neoptimizat poate dăuna grav vitezei de încărcare. De asemenea, încărcarea fișierelor externe css, javascript au un cuvânt important de spus. Un alt factor semnificativ îl reprezintă și performanțele server-ului.
Cum monitorizăm viteza de încărcare?
Poate cel mai eficient tool, vine chiar de la Google prin PageSpeed Insights, care oferă o notă site-ului din punct de vedere al încărcării paginii pe Desktop și pe dispozitivele mobile. Mai important decât atât, ne oferă informații despre cum se pot rezolva aceste probleme.
PageSpeed Insights masoară performanțele paginii din următoarele puncte de vedere:
- time to above-the-fold load: timpul din momentul request-ului până în momentul în care browser-ul afișează partea above-the-fold a site-ului (partea de sus a site-ului, cea care poate fi vazută fără a da scroll).
- time to full page load: timpul din momentul request-ului până în momentul în care browser-ul afișeaza integral site-ul.
Alte tool-uri pe care le consider foarte utile în optimizarea vitezei de încărcare sunt GTmetrix, Pingdom și Webpagetest, care oferă rapoarte foarte detaliate despre fiecare element din pagină.
Ce urmărim?
Ideal, un site ar trebui să se încarce în mai puțin de 3 secunde, din punctul meu de vedere aș putea ridica limita la 4-5 secunde, dar tot ce depășește acest prag reprezintă o problemă. 57% din utilizatori nu așteaptă mai mult de 3 secunde ca o pagina să înceapă să se încarce, având în vedere că pe dispozitivele mobile timpul crește cu 1-2 secunde.
Cum rezolvăm problemele?
Dupa cum probabil veți vedea în analiza site-ului tău, cele mai problematice elemente sunt imaginile, fișierele CSS si JS.
Pe când imaginile pot fi comprimate cu ușurință prin salvarea pentru web sau comprimarea pe server, fișierele CSS și JS sunt mai greu de optimizat. Cea mai rapidă și lipsită de riscuri metodă este minificarea acestora, adică eliminarea tuturor caracterelor inutile, spații, rânduri noi, comentarii si afișarea conținutului pe un singur rând. Pentru minificare sunt disponibile foarte multe tool-uri online.
Pentru a intra mai adânc în problemă, se recomandă unirea fișierelor CSS într-unul singur și plasarea acestuia în head-ul paginii web, apoi unirea fișierelor JS într-unul singur și plasarea acestuia în partea de jos a paginii.
Aceste ultime două măsuri trebuie efectuate cu grijă deoarece pot apărea cu ușurință erori (NU uniți fișierul jQuery cu alte fișiere și NU încercați să mutați încărcarea acestuia în partea de jos a site-ului).
O ultimă tehnică de îmbunătățire a vitezei site-ului o reprezintă instalarea unui plugin de cache, de exemplu W3 Total Cache pentru WordPress, care oferă o îmbunătățire extraordinară.
Ce ne rezervă viitorul?
Cei de la Google vor pune foarte mult preț pe viteza de încărcare, ei lucrând cu spor la un nou Serviciu/Tool: Google’s PageSpeed Service, care deocamdată este într-un stadiu incipient, urmând a fi un nou produs, plătit desigur, care va optimiza automat site-urile.
Oricare ar fi scopul site-ului tău, o optimizare a vitezei de încărcare ar aduce doar beneficii. În cazul în care contentul este într-o continuă schimbare este recomandată o monitorizare periodică a performanțelor acestuia.
Deci, cum se descurcă site-ul tău?