Cuprins articol
It’s a big world out there
Vedem peste tot mesaje de genul: ”Ești grozav!”, ”Ești unic!”, ”Nu e nimeni ca tine!”, în așa fel încât conceptul de invidualitate și-a pierdut sensul complet. Odată cu expansiunea internetului și diversificarea job-urilor, individul se trezește brusc în fața realității că se află într-o mare de oameni ”grozavi”. Din acest motiv, dorința acestuia de a se afirma trebuie să capete alte direcții pentru a putea fi în lumina reflectoarelor.
Mă numesc…
Numele nostru este cel care vorbește despre noi, sau mai bine zis, reputația pe care ne-am format-o. Suntem ceea ce facem și asta spune lucruri despre noi, fie că e vorba de o zi la birou, o activitate de voluntariat, o pasiune pe care o dezvoltăm ș.a.m.d. Reputația reprezintă unul din cele mai puternice metode de a demonstra oamenilor ceea ce suntem capabili să facem.
Brandul personal este similar cu brandul unui produs, exceptând faptul că entitatea care comunică cu „consumatorii” săi ești TU. Brandul tău personal este alcătuit din calităţile şi trăsăturile unice care te definesc. Se bazează pe percepţiile şi poveştile pe care le spui despre tine, lucrurile pe care le scoți în evidență sau cele pe care omiți să le spui.
Împărtășește-ți povestea!
Totul ține de modul în care îți spui povestea. Vrei ca oamenii să știe despre cât de grozav ești în ceea ce faci? Demonstreaz-o! Suntem datori față de noi să ne luăm inima-n dinți și să începem să ne valorficăm ideile, pasiunile și chiar faptele pentru care am muncit toată viața.
Ca să fiu și mai specific, iată câteva idei:
-
Aptitudini, abilități, cunoștințe
Tu ai pretenția de la tine să fii cel mai bun, realitatea este că și lumea are aceleași pretenții. Dacă ai înclinații spre un anumit domeniu, ești dator față de tine să fii extraordinar de bine pregătit în domeniul respectiv. (cel mai bun e overrated).
Brandul personal crește în mod organic, odată cu acumularea de noi cunoștințe, deprinderea de noi abilități și aptitudini. Se poate spune despre un programator că este foarte bun dacă încă operează într-un limbaj de programare folosit acum 12 ani? Bineînțeles că nu. S-ar crede că domeniul IT solicită o adaptare constantă la tot ce este nou, dar realitatea este alta: toate domeniile se schimbă, iar noi trebuie să ținem pasul, sau să rămânem în marea masă care, din comoditate, a rămas în urmă.
-
Originalitate
Suntem catalogați drept generația ”copiază și lipește”, iar din acest motiv, originalitatea are greutate extrem de mare în orice tip de industrie. A fi original înseamnă să fii capabil să demonstrezi oricui că nu își pierde timpul cu tine.
Spre exemplu, dacă ai înclinații pentru confecționarea de rame pentru diferite tablouri, nu este suficient să fii capabil să confecționezi toate tipurile de rame care există pe piață. A fi orginal înseamnă să găsești acele tipuri de rame care nu sunt deloc populare, fie că e vorba de formă, material sau chiar tehnica folosită. Prin această prismă, potențialul tău client va fi mai înclinat să te aleagă, dat fiind faptul că aduci ceva nou pe piață.
-
Pasiune
Toți suntem pasionați, dar câți dintre noi punem pasiune în ceea ce facem? Fie că e vorba de o colecție de mașini de cusut vechi sau fie că e vorba de job-ul de asistent de zbor, fără o pasiune puternică să stimuleze fiecare acțiune în direcția pe care o vrem, totul e inutil.
Secretul este să-ți lași pasiunea să-ți alimenteze viața profesională. Oamenii pasionați sunt oameni care au lucruri de spus, de împărtășit, oameni care sunt urmăriți (fie online prin bloguri și websiteuri, fie offline prin conferințe, ateliere sau chiar lansări de carte).
Un restaurator de mobilă veche, pasionat de era victoriană, poată să își creeze un blog în care să dea sfaturi despre păstrarea, conservarea sau chiar îngrijirea de un astfel de tip de mobilă. Astfel, brandul lui personal nu se limitează doar la la principalul său obiect de activitate, ci și la activități conexe. În acest mod, pasiunea lui deschide drumul spre noi oportunități de dezvoltare.
-
Social media
Fiecare like, share sau comment, contribuie la conturarea brandului tău personal, fie că o faci intenționat sau nu. Gândește-te la cum percepi tu oamenii care dau share la un anumit tip de conținut sau folosesc un anumit tip de limbaj. La fel se gândește și despre tine, iar dacă vrei să fii luat în seamă drept un individ care știe ce face, orice comportament în mediul virtual ar trebui să urmărească acest obiectiv.
Un brand personal NU…
- …crește peste noapte. E nevoie de timp, determinare, pasiune și multă muncă pentru ca un brand personal să devină puternic, auzit și să influențeze oameni cheie dintr-un anumit domeniu. Un extraordinar exemplu aici este Oprah Winfrey, care a muncit ani de zile la cariera ei de actriță și prezentator. A ajutat o multitudine de persoane, până a ajuns să fie considerată un model de luat în seamă de americani.
- …ascunde lipsa de profesionalism. Pentru cei care nu își respectă munca prin oferirea de servicii de prima mână, un brand personal poate să aibă consecințe negative. Oamenii pot afla foarte ușor despre un anumit cizmar care nu îți face treaba cum se cuvine, iar clientela acestuia poate dispărea în câteva săptămâni.
- …se clădește pe minciuni și ascunderea adevărului. Un brand personal puternic va reflecta întotdeauna adevăratul caracter pe care individul îl are. Este îndeajuns ca un singur om să își ridice semne de întrebare pentru ca reputația unei persoane să fie luată la întrebări.
Gândește-te că oricum se va spune o poveste despre tine. Singurul care influențează fiecare aspect din aceasta poveste ești tu. Așadar, ia creionul în mână și scrie-ți singur rândurile!