A fost o dată ca niciodată copywriting-ul, partea aceea din marketing care se adresa direct consumatorilor. Le prezenta produse sau servicii, le spunea de ce au nevoie de ele, de ce trebuie să le cumpere și îi îndemna la acțiune. Aveau clienții dubii în legătură cu un produs? Îi convingea. Nu știau ce decizie să ia? Le arăta.
Dar oamenii au început să aibă nevoie de mai mult și misiunea copywriting-ului nu mai era așa simplă. Consumatorii au început să prospecteze piața din ce în ce mai mult, să caute produsele potrivite și în alte părți și nu mai erau așa ușor de atras. Astfel a apărut content writing-ul și una din cele mai mari confuzii în rândul oamenilor de marketing: care e rolul copywriting-ului și care e rolul content writing-ului?
Știu că din titlu pare că atunci când vorbim de cele două concepte înseamnă că pe frontul marketingului se dă o luptă între copywriting și content writing, dar nu-i așa. Ele merg mână în mână. Lupta se dă în mintea noastră, a specialiștilor în domeniu, care nu știm mereu diferențele dintre cele două.
Cuprins articol
Ce e Copywriting-ul? Dar Content Writing-ul?
Deosebirea principală constă în scopul mesajului pe care îl transmit:
- Copywriting-ul are rolul de a livra conținut publicitar, de marketing și de a te convinge să cumperi. Parctic, îți vinde. Este potrivit să atragă atenția asupra produselor și a serviciilor companiei tale și generează interes în rândul consumatorilor.
- Content writing-ul face mai mult: îți stimulează clienții să se identifice cu brand-ul sau compania ta, creează încredere și confort și te ajută să te împrietenești cu publicul țintă. Content writing faci, de exemplu, pe blogul companiei tale când scrii articole în care le vorbești consumatorilor despre orice altceva în afară de produsele tale. Însă trebuie să le spui lucruri interesante și folositoare. Captezi atenția și prin alte lucruri, dar livrezi valoare.
În marketing, copywriting-ul nu mai e totul, pentru că nu vei reuși să vinzi întotdeauna. Însă trebuie să îți menții constant o relație cu clienții. Și cum să faci asta fără content writing? Nimănui nu-i place să i se vândă ceva constant, iar cu cât vei încerca asta mai mult, audiența se va îndepărta de tine. Ea trebuie mai întâi să creadă și să se identifice cu brand-ul tău.
Așadar, copywriting-ul și content writing-ul merg mână în mână, iar împreună contribuie la succesul strategiei tale de marketing. Însă nu uita că trebuie să știi cum să transmiți corect mesajul, indiferent dacă apelezi la copywriting sau la content writing. Cum?
Tips & tricks pentru a scrie copywriting:
- Folosește titluri atractive – fie că vorbim de numele campaniei pe care urmează să o implementezi sau de titlul unui newsletter, fă-le cât mai catchy posibil. Doar așa vei atrage atenția asupra produselor sau serviciilor pe care le vinzi, iar scopul tău e să stârnești interesul;
- Utilizează cuvinte simple, ușor de înțeles pentru publicul tău țintă – evită limbajul rigid, neatrăgător sau complicat. Analizează expresiile pe care le folosesc clienții tăi și adaptează-ți comunicarea în funcție de asta;
- Îndeamnă-ți cititorii să acționeze (call-to-action) – determină-ți consumatorii să îți cumpere produsele, sau măcar să le încerce prin mesajele pe care le transmiți;
- Evită să folosești cuvinte care sună prea pompos – limbajul greoi, de specialitate, clișeele, arhaismele sau slang-urile nu au ce căuta în ceea ce comunici;
- Exprimă-te clar – nu genera confuzie în rândul cosumatorilor tăi pentru că rolul tău este să le faci procesul de decizie mai ușor, nu mai greu.
Un exemplu bun de copywriting este cel din campania celor de la Ursus Breweries „Hai la Untold!”. Poți să citești mai multe aici. Cine s-a ocupat de partea de copywriting pentru campanie a știut ce face: a folosit limbajul potrivit (pe înțelesul tinerilor), a avut un call-to-action precis:
„Cucerește și tu camionul care duce berea la Untold și câștigă un abonament dublu la cel mai tare festival al verii!”
Iar toată campania s-a numit „Hai la Untold!”. Simplu și eficient, potrivit pentru amatorii de distracție, nu?
Tips & tricks pentru content writing:
- Scrie având în spate un scop precis – folosește o structură atunci când scrii, pentru a-ți atinge obiectivele și evită să generezi un content haotic, din care potențialii tăi clienți să nu înțeleagă nimic;
- Bazează-te pe experiență pentru că reprezintă esența unui conținu bun – bineînțeles, e important să faci research, însă când scrii din experiență vei fi mult mai convingător, mai ales că publicul simte când scrii din suflet sau când o faci doar pentru că trebuie;
- Exprimă-te clar și concis – evită să folosești propoziții lungi, cuvinte prea științifice sau să transmiți idei greu de înțeles. Rolul content writing-ului este să ajute cititorii, să îi atragă, nu să le dea dureri de cap. Ținând cont de faptul că probabil vor citi ce scrii în drum spre lucru sau în pauza de țigară, cu siguranță nu vor sta să citească printre rânduri. Tu l-ai citi pe Nietzsche în metrou, de exemplu?
- Susține-ți argumentele – spuneam într-un articol anterior că în prezent consumatorii sunt mai deștepți ca niciodată și nu te vor crede decât dacă îi convingi. Dacă ai o idee sau pentru sfaturi pe care vrei să le transmiți, spune-le de ce i-ar ajuta. Cucerește-i! În caz contrar, vor uita informațiile imediat;
- Câștigă încrederea cititorilor prin content-ul pe care îl generezi – ține cont de punctele 1 și 4 și cu siguranță vor avea încredere în tine.
Copywriting-ul este ingredientul secret al content writing-ului, deci e clar că cele două concepte fac front comun în marketing, iar utilizate corect, te vor ajuta să îți atingi obiectivele.
Dacă vrei să mergi mai departe cu lectura pe acest subiect, îți recomand și un articol mai vechi publicat pe acest blog, pe același subiect: Copywriting vs Content Writing.
Contactează-ne dacă ai nevoie de servicii copywriting sau de servicii content writing și SEO, și hai să discutăm mai multe despre ce putem face pentru afacerea ta.