Răspunsul scurt: ca și până acum. Vino cu un headline, un titlu, un slogan care să atragă atenția. Spune o poveste bună, vorbește pe limba targetului tău, atinge coarda emoțională.
Știai asta deja? Fără supărare, dar dacă dai click pe articole cu astfel de titluri înseamnă că nu știai. Dar nu are nicio legătură cu Bitcoin? Indiferent de era în care trăim, indiferent de trendurile care vin și pleacă sau care ajung mainstream, principiul storytelling-ului va rămâne mereu în picioare. O poveste bună, un text bun (indiferent în ce formă vine el – print, podcast sau script de video online) mereu va avea tracțiune mai mare și mereu va vinde mai bine.
Dacă totuși te interesează care sunt aceste reguli pentru că vrei să înveți să spui povești mai bine, să creezi conținut mai bun, citește mai departe răspunsul lung.
Cuprins articol
Adevărul greu de înghițit de copywriteri
De câțiva ani deja, copy-ul „pur sânge”[i] pare să nu mai fie suficient. Să fii un copy care se ocupă doar de text… ești o specie pe cale de dispariție. Pentru ca audiența să prindă mesajul tău e nevoie de ceva mai mult decât doar text. E nevoie de context, e nevoie de audio, video, animații, meme-uri și… de pisici. Cu siguranță ai auzit de cryptokitties.
E nevoie să îți înțelegi competiția, să îți creezi o strategie de conținut și să livrezi mai mult conținut decât ai crezut vreodată că ești în stare să creezi. Nu orice fel de conținut. Dacă nu e relevant nu e ce trebuie.
Acesta este adevărul crud al lumii digitale în care trăim.
Dar să luăm pe rând regulile de care trebuie să ții cont când scrii un copy bun. Le-am așezat într-o ordine (oarecum) structurată ca să îți faci o idee clară despre ce trebuie să faci, azi, ca să scrii copy-uri de succes.
1 Rescrie.
Probabil că ar fi trebuit să încep cu: scrie un mesaj puternic, un headline cu hook. Însă, e nevoie să rescrii acel mesaj în 50 de moduri și să îl testezi din și din nou până îl rafinezi, până ajunge diamantul cizelat care fură ochii cumpărătorilor. Dar fără să testezi nu vei știi niciodată ce și de ce a avut succes. Fără să rescrii și să încerci noi variante nu vei știi cât de bine a funcționat copy-ul tău. Deci, când creezi un mesaj pentru o campanie scrie cu gândul că vei rescrie.
2 Experimentează.
Chiar și după ce ai definit media de vârstă a targetului tău și cât timp își petrece în online, trebuie să știi că în spatele cifrelor sunt persoane cu anumite preferințe legate de conținutul pe care îl consumă. Deci, crează copy-uri pentru diverse medii. Experimentează cu podcasturi cum a făcut-o Robert Katai. Încearcă un vlog motivațional dar care să te aducă cu picioarele pe pământ cum o face Gary Vaynerchuck. Creează meme-uri contextuale pentru pagina de facebook. Ia interviuri pe stradă și realizează un vlog săptămânal. Sau fă-le pe toate. Experimentează. Găsește metode noi de a-ți transmite mesajele. Nu o face după ureche. Pregătește-ți un script în avans. Dar nu uita că nu e literă de lege. Literă de lege e să îți transmiți mesajul într-un mod clar.
via GIPHY
3 Studiază ce funcționează în alte domenii, încearcă și în domeniul tău.
Ieși din aria ta de expertiză și privește la ce face Elon Musk – lansează o mașină în spațiu, fă și tu la fel, dar adaptat domeniului tău: lansează un cârnat de pe balcon – dacă ești Meda. Fă asocieri neașteptate și s-ar putea să dai lovitura.
4 Hack-uiește sistemul.
Nu te limita să pui poze frumoase pe Instagram și meme-uri pe facebook. O platformă împinge în față videourile? Scrie facebook notes. Toată lumea creează spoturi landscape, tu filmează un serial întreg vertical. Digitalul e terenul tău de joacă, iar chiria e foarte foarte foarte ieftină.
5 Fii transparent.
Fii sincer. Și apoi fii cool. De ce? Pentru că e trendy. Și pentru că oamenii reacționează pozitiv și sunt atrași de brandurile care vorbesc direct, onest cu ei și nu în sloganuri pătrățoase scoase dintr-un dosar prăfuit al vreunei corporații. În același timp spune-le care sunt valorile tale și demonstrează-le. Din nou și din nou. Iar apoi fii cool. Pentru că deja ai o comunitate în jurul tău, deschisă la mesajul tău. Știu, sună frumos în teorie și nu e deloc ușor să faci asta. Dar mie nu mi-e greu să scriu lucrurile astea. Iar tu știi deep down in your heart că așa stau lucrurile.
6 Scrie mai mult decât ceilalți.
Copy-urile de succes rareori apar ca revelații peste noapte. Ele trebuie scoase cu mult efort la suprafață. Pentru fiecare headline scrie 10 variante. Pentru fiecare articol scrie trei. Pentru fiecare cadru filmat trage 20 duble. Diferența se va vedea în calitatea copy-urilor tale și partea bună e că îți vei finisa craftul, iar cu timpul îți va lua doar 8 variante până să găsești headline-ul potrivit.
7 Fii contextual.
Am mai zis asta pe undeva? Dacă da, o mai repet. Ține cont de ce se întâmplă în lume. Crează niște meme-uri cu Tesla în spațiu (da, m-am repetat). Copy-urile de succes sunt relevante. Atât am avut de spus aici.
8 Rescrie.
Am fentat. Și regula asta ai mai citit-o. Dar am insistat să o adaug pentru că dacă nu înțelegi că trebuie să rescrii mereu, să ajungi mai bun, să schimbi tonul, să te joci, să te adaptezi, vei rămâne în urmă. Alții îți vor lua fața pentru că ți-a fost lene să stai 30 de minute în plus să mai încerci două variante.
E atât de simplu și atât de dificil în același timp.
Din fericire nu există 50 de reguli, nici măcar șase sau trei, care să garanteze succesul copy-urile tale. Există doar una singură care ține strict de tine: scrie și rescrie.
[1] Dar ce înseamnă copy-ul „pur sânge”? Să scrii doar headline-uri catchy pentru niște reclame deștepte? Evident, copy-ul de rasă este copy-ul care reușește să înglobeze un mesaj sau o poveste care să miște cumpărătorul, să îi dea motivația necesară să cumpere, să dea click, să mai stea treizeci de secunde pe pagina ta, să mai urmărească zece secunde din video. Copy-ul „pur sânge” e copy-ul care vinde.