Tu de ce faci content marketing?

În urmă cu aproape trei ani, content marketing-ul a început să prindă popularitate și în România. La fiecare pas, în online, întâlneam vorba: „Content is king”.

Acum, după o perioadă intensă de testare, în care am creat și distribuit conținut, puțini sunt marketerii care au observat o creștere a business-urilor lor. Se pare că așteptările față de content marketing au fost prea mari.

Afirmația „Content is king” a devenit un clișeu și, după o muncă zadarnică în majoritatea cazurilor, ne-am trezit la realitate. Am aflat că lucrurile nu funcționează chiar așa simplu. Acum ne punem întrebarea: ce facem în continuare?

De ce content marketing-ul nu are întotdeauna succes

Conținutul nu este nicidecum rege. Conținutul înseamnă divertisment, educație, informare. El nu are puteri magice… atât timp cât nu are un scop bine definit.

În marketing, totul trebuie făcut cu un scop. Pentru a ușura calea către succes, acel scop trebuie să fie măsurabil și clar definit printr-o serie de obiective.

Să faci content marketing fără scop e ca și cum ai arunca o piatră în ocean. Singurul efect este faptul că tulbură apa un scurt timp, dar nu îți aduce nimic înapoi.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Ca să te asiguri că obții ceva în urma acțiunilor tale de content marketing, trebuie mai întâi să cunoști obiectivele de marketing ale companiei tale și obiectivele audienței tale. Conținutul creat trebuie să vină în completarea îndeplinirii acelor obiective.

Fiecare articol de blog, email trimis, filmuleț creat, postare pe Facebook, ebook scris…. trebuie să facă parte dintr-un plan mai amplu care să servească unui scop bine definit.

Acum, probabil îți vine în minte o altă întrebare: în content marketing, ce scop trebuie să urmăresc? 

Iată două liste pe care le-am întocmit în ajutorul tău. Prima cuprinde cele mai importante scopuri pe care poate să le îndeplinească marketing-ul prin conținut, iar a doua, evident, opusul.

8 scopuri valide în content marketing

#1 Construirea unei relații bazată pe încredere

Acesta este unul din cele mai evidente scopuri. Nimic nu sporește încrederea așa cum o face o gamă variată de articole, filmulețe, ghiduri și sfaturi specializate din care audiența are de învățat. 

Când cineva citește conținutul creat de tine, prinde gustul unei conversații pe care ați avea-o și își imaginează cum ar fi să lucreze cu tine. Așadar, oferă conținut valoros, pentru că ai multă încredere de câștigat.

Lipsa încrederii și scepticismul cititorului dăunează grav conversiei.

#2 Generarea de lead-uri

Prin intermediul unui articol pe blog sau al unui ebook gratuit oferit spre descărcare pe un landing page, sporesc șansele de a obține noi lead-uri (abonați la newsletter, înscriși la eveniment, persoane care au descărcat un material etc).

Cu alte cuvinte, un lead înseamnă un contact pe care îl obții în urma unei acțiuni pe care acesta o face de bunăvoie (de cele mai multe ori, completarea unui formular).

Conținutul valoros poate genera astfel de lead-uri și, în felul acesta, mai multe persoane vor afla de tine.

#3 Soluționarea problemelor audienței

De ce supraviețuiesc anumite brand-uri atât de mult? Pentru că se bazează pe soluționarea unor probleme care mereu au existat (și vor exista): sănătatea, igiena, foamea, setea, distracția, îngrijirea unui bebeluș, învățarea etc.

Când înțelegi problemele audienței tale și le oferi sfaturi (nu doar produse) în acest sens, șansele de succes îți sporesc semnificativ. 

Însă, atenție: nu oferi chiar toate soluțiile pe tavă. Lasă loc de conversație: un comentariu, un email, un telefon… oricine intră în conversație cu tine este un potențial client.

#4 Învingerea fricilor și obiecțiilor

Deseori, procesul de conversie este întrerupt din cauza scepticismului audienței. De ce nu mai cumpără? Fie că nu au încredere în produs, prețul e prea mare sau pur și simplu pentru că nu te cunosc și preferă același produs de la cineva familiar.

Combate aceste frici și eventuale obiecții ce le poate avea audiența ta… prin conținut! 

Un bun conținut strategic nu doar spune că produsul tău este cel mai bun și simplu de folosit… ci arată acest lucru.

#5 Crearea unei nevoi față de produs

Prin content marketing, te poți adresa mai ușor persoanelor care nu sunt pregătite să cumpere, decât printr-o reclamă. De ce? Pentru că nimeni nu refuză o informație gratuită.

Scrie, desenează sau filmează materiale care nu înfățișează, ci experiența pe care o are cel care îl folosește. Spune povești în care produsul tău este erou. Expune-i avantajele, împărtășește beneficiile pe care le-ar avea utilizatorul și argumentează care sunt câștigurile pe care le-ar avea cel care folosește produsul.

Ca să creezi o nevoie poți face asta nu o dată, ci în rânduri repetate. Cititorii care nu se vor sătura de aceste informații sunt cei predispuși să devină clienți.

#6 Loializarea clienților actuali

Cum poți loializa cel mai bine o persoană, dacă nu prin a menține legătura? 

Nu uita de clienții care au cumpărat deja și continuă să le trimiți informări, reduceri, articole sau materiale bonus. Direcționează-ți o parte din eforturile de content marketing către ei și tratează-i ca pe o audiență separată, la fel de importantă ca audiența formată din potențiali clienți.

Un client mulțumit poate fi un aliat valoros. Tratează-l ca atare!

#7 Testarea unei idei de produs / afacere

Mediul online îți permite să testezi orice idee dorești, pur și simplu prin distribuția ei și analiza reacțiilor. Avantaje? Ai la dispoziție toți indicatorii numerici de care ai nevoie ca să tragi concluziile, iar costurile sunt minime.

Scrie-ți ideea pe blog, newsletter sau transpune-o vizual într-un infografic sau video, ca și cum ar fi deja implementată. Promovează conținutul respectiv și analizează reacțiile. Dacă sunt promițătoare, continuă să testezi și pe alte audiențe, înainte să treci la etapa de implementare.

#8 Crearea unei audiențe

Am vorbit acum ceva vreme despre crearea unei audiențe vs crearea unei comunități. Pe scurt, content marketing-ul te ajută mai întâi să-ți creezi audiența, urmând ca apoi, din rândul cititorilor fideli, să poată forma treptat o comunitate.

Membrii unei audiențe te urmăresc, pe când membrii unei comunități te și recomandă.

Crearea unei audiențe este primul beneficiu pe care trebuie să ți-l aducă marketing-ul prin conținut.

creare audienta

4 scopuri pe care nu le poate îndeplini (direct) content marketing-ul

#1 Creșterea semnificativă a popularității

Tehnic vorbind, popularitatea se măsoară în traficul de pe site / blog, numărul de descărcări, numărul de apariții și menționări media, numărul de abonați la newsletter, numărul de fani care interacționează pe Facebook etc.

Indiferent cât de mult și cât de valoros este conținutul tău, fără o promovare bine targetată, nu va contribui în mod direct la creșterea indicatorilor de mai sus. Creșterea poate apărea pe anumite planuri, însă ea este doar o consecință a distribuției unui conținut valoros, nicidecum un scop.

#2 Creșterea numărului de unități vândute

Oricât de dezamăgitor ar suna, content marketing-ul nu contribuie semnificativ la creșterea vânzărilor. Desigur, poți obține vânzări din link-uri pe care le inserezi în articole sau materialele create de tine, însă este greu de controlat acest lucru.

Content marketing-ul poate susține traficul organic care, la rândul său, va genera vânzări pe termen lung. Însă, e o contribuție indirectă.

Fără a folosi un instrument de marketing automation precum HubSpot, de exemplu, nu vom ști exact cum a influențat conținutul nostru vânzările. De exemplu, este posibil ca unul din cititorii blogului nostru să fi fost convins de un articol să cumpere un produs, însă să nu facă acest lucru imediat. Chiar dacă acesta a cumpărat în urma unui banner sau a intrat din Google direct pe site, e posibil ca acel articol să fi fost declanșatorul vânzării. Însă, doar un instrument avansat de monitorizare ne poate ajuta să aflăm acest lucru.

De ce să facem content marketing?

Sper că scopurile prezentate mai sus ți-au format o idee mai clară asupra așteptărilor pe care să le ai din partea content marketing-ului.

Sper, de asemenea, că nu te-am dezamăgit prin faptul că ți-am expus acest adevăr „crud” despre când funcționează și când nu content marketing-ul.

Așadar, dacă scopul business-ului tău este să genereze mai multe vânzări, atunci sugerez să te îndrepți către alte metode de promovare și vânzare online (precum este PPC Marketing-ul). Însă, trebuie să ai în vedere că nu vei putea, pe termen lung, să te menții profitabil doar printr-o serie de campanii reușite de reclame plătite.

Aici intervine content marketing-ul. Aici trebuie să intervină conversația, încrederea și loializarea, elementele cheie ale diferențierii față de competiție.

Dintre toate scopurile prezentate mai sus, poți urmări unul singur sau mai multe. Sunt sigur că există și altele pe care nu le-am expus aici.

Tu de ce faci (sau nu faci) content marketing?

Te invit la conversație. Răspunde-mi în secțiunea de comentarii de mai jos.

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!