Într-un articol anterior, am ajuns cu discuția despre backlink-uri și penalizările Google pe care acestea le generează în punctul în care trebuie să găsim cauza unei penalizări manuale, ce ne-a afectat serios ranking-ul și traficul pe site.
Dacă încă nu știm care ar putea fi cauza penalizării – sau dacă am făcut ceva curățenie în backlink-uri și considerăm că nu mai merităm să fim penalizați – trimitem o cerere de reconsiderare a site-ului, din Google Webmaster Tools:
Dacă în mesajul primit ca răspuns la cererea de reconsiderare a site-ului ni se spune că încă mai avem backlink-uri nenaturale sau de slabă calitate și ni se dau câteva exemple – ca în imaginea de mai sus – este vorba de câteva mii sau zeci de mii de astfel de link-uri ce trimit către magazinul nostru de comerț electronic.
Penalizarea va fi anulată numai după ce vor fi șterse sau anulate toate aceste backlink-uri, iar pentru asta trebuie mai întâi să știm foarte bine care sunt regulile Google și apoi să identificăm link-urile care nu respectă aceste reguli.
Penalizările manuale Google pot fi cauzate de situațiile:
1. Câteva zeci sau mii de backlink-uri din care aproape jumătate sau chiar mai multe duc la o singură pagină (de obicei la homepage);
2. O mare parte dintre link-uri, de peste 30% sau 40%, vine de la doar câteva domenii web (câteva site-uri sau bloguri) care însă generează pagini artificiale duplicate prin tag-uri, traduceri automate, search;
3. Un volum mare de backlink-uri ce vin de la site-uri și bloguri sau forumuri fără legătură cu site-ul pe care îl promovez.
Cum obțin și cum interpretez profilul backlink-urilor mele?
În secțiunea Links to your site avem numarul total de backlink-uri și 2 tipuri de clasificare a acestora – 2 criterii importante pentru ranking și eventuale penalizări:
1. Who links the most indică domeniile web care trimit cele mai multe link-uri către site-ul meu și numărul de link-uri trimise
Dacă din totalul de backlink-uri, foarte multe vin din partea unui număr mic de domenii web, aceste link-uri vor fi considerate nenaturale (link-uri plătite, schimb artificial de link-uri, scheme și rețele de link-uri artificiale). În cazul de față (imaginea de mai jos), aproape jumătate din volumul de backlink-uri vine de la numai 5 domenii web.
2. Your most linked content indică paginile din site-ul meu către care duc cele mai multe backlink-uri
Dacă din cele peste 300.000 de backlink-uri ale unui magazin online nu foarte mare (cu un număr de pagini în jur de 2.500), peste o treime (aproape 140.000 în cazul nostru) duc la homepage, fenomenul va fi interpretat de către Google ca intenție de manipulare a ranking-ului, deci ca SPAM.
Analiza însă nu se rezumă la aceste cifre, iar pasul următor constă în identificarea concretă a link-urilor din spatele acestor cifre.
Cum spuneam și în articolul anterior, în secțiunea „Search traffic”, la „Links to Your Site” avem posibilitatea extinderii listei afișate prin click pe „More” și apoi descărcarea listei de link-uri către site-ul meu, în format CSV sau Google Docs.
Vom obține astfel un tabel cu ultimele link-uri externe identificate de Google și data primei indexări.
Realizarea profilului backlink-urilor constă în inventarierea și clasificarea link-urilor externe care:
- vin de la același domeniu web
- sunt generate automat, nu sunt pagini web propriu-zise, cu un conținut individual
- sunt comentarii artificiale pe bloguri sau forumuri
- au fost realizate în număr mare într-un timp foarte scurt
Exemplu de link-uri de pe același domeniu web și care duc către un magazin online în limba română:
Odată ce am notat toate link-urile externe susceptibile de a fi cauzat penalizarea, pasul final este ștergerea acestora. Este de preferat să le putem scoate din site-urile în cauză (dacă mai avem parolele de acces la conturile de pe care le-am creat) sau sa contactăm webmasterii acestora.
Pentru cele la care nu mai avem acces, soluția este Disavow backlinks, un instrument prin care putem trimite către Google lista link-urilor externe pe care vrem să le anuleze.
Întregul proces este destul de anevoios și de durată, de aceea ar fi bine să fim atenți la backlink-urile pe care le obținem (sau care ni se oferă la pachet cu promisiuni de rezultate spectaculoase), să monitorizăm permanent volumul și calitatea lor, precum și fluctuațiile de trafic și ranking.