Cum realizezi un plan editorial pentru blog

Încă de la finalul anului 2013, cu pași mărunți dar siguri, afacerile românești au început să conștientizeze importanța content marketing-ului ca parte integrantă a strategiei de dezvoltare pe online. Blogosfera românească s-a dezvoltat cu un ritm rapid în ultimii ani și blogurile de companie s-au diversificat foarte mult. 

De aceea, este momentul potrivit să discutăm despre realizarea unui plan editorial pentru orice fel de blog, fie că acesta este de companie sau de persoană fizică. Fiecare blog necesită o abordare a conținutului care să respecte, în special la început, un plan bine definit.

Avantajele unui plan editorial

  • Ajută la o optimizare mai bună a conținutului pentru motoarele de căutare;
  • Îți oferă un plan cu idei de articole pe termen mediu și lung;
  • Îți definitivează scopul fiecărui articol (Atenție, Interes, Decizie, Acțiune);
  • Te ajută să îți atingi mai ușor scopul blogului tău (de notorietate, de vânzare, de fidelizare a clienților, etc);
  • Îți definește categoriile și subcategoriile blogului pentru a ști care sunt direcțiile despre care trebuie să scrii;
  • Îți oferă o perspectivă de ansamblu asupra utilizării blogului pentru business-ul tău.

Cum realizezi un plan editorial

În urma realizării a zeci de planuri editoriale pentru companii din diferite domenii, am reușit să standardizez procesul, învățând atât din reușita cât și din greșelile care au urmat implementării acestora. De aceea, îți prezint în continuare 4 pași principali care te ajută la realizarea unui plan editorial pe termen mediu sau lung pentru orice tip de blog:

Pasul 1: Planul de cuvinte cheie

La începutul realizării unui blog, cunoscând domeniul general despre care vom scrie (raportându-ne la nișa în care activează afacerea noastră), trebuie să întocmim o listă cu principalele cuvinte care definesc acest domeniu. 

Pentru o cât mai bună optimizare pentru motoarele de căutare (în special pentru Google), este recomandat să căutăm aceste cuvinte folosind instrumentul Keyword Planner pus la dispoziție de Google Adwords. Pentru a folosi gratuit acest instrument nu trebuie decât să deții un cont de Gmail. 

În urma folosirii acestuia, aflăm câte căutări lunare ale cuvântului cheie indicat de noi există în România, care este concurența (dacă există site-uri care mai folosesc acel cuvânt cheie pentru optimizare), sugestii de cuvinte similare cu un număr relevant de căutări dar și alți indicatori relevanți pentru o campanie de Adwords. 

Pentru exemplificare, am realizat o căutare folosind cuvântul „mobila la comanda brasov”:

(click pe imagine pentru mărire)

Mai multe sugestii despre realizarea unui plan de cuvinte cheie găsești în articolul: Cum scriu un text pe cuvinte cheie.

Pasul 2: Definirea categoriilor de articole

După ce am întocmit o listă cu cel puțin 30 de cuvinte cheie pentru a le folosi în viitoarele articole de pe blog, este necesar ca pe baza celor mai căutate dintre acestea să realizăm o listă cu categoriile de articole. Astfel, fiecare categorie va fi optimizată de la început și vom da o direcție generală asupra conținutului. 

Exemplu: pentru un blog despre produse și accesorii handmade, o listă cu posibile categorii este:

  • Tutoriale handmade
  • Tehnici creative
  • Ateliere copii
  • Despre fimo
  • Bijuterii handmade

Pe același principiu, dacă domeniul nostru este permisiv și suntem dispuși să redactăm mai mult conținut pentru blog, putem întocmi, la fiecare categorie la care este necesar, o listă cu subcategorii de articole. 

De exemplu: pentru același blog menționat, categoria „Tehnici creative” poate avea următoarele subcategorii:

  • Tehnica shabby chic;
  • Tehnica șervețelului;
  • Tehnica filigran;
  • Tehnica origami;
  • Tehnica pictură pe sticlă;
  • Etc.

Pasul 3: Generarea ideilor de articole pe categorii

Partea creativă a planului editorial începe acum! Pentru fiecare din categoriile obținute la pasul anterior și pe baza cuvintelor cheie rămase (nu putem folosi aceleași cuvinte pe care le-am menționat în numele categoriilor și în articole pentru că afectează buna optimizare Google), putem face un brainstorming pentru a genera cât mai multe idei și titluri de articole. 

De exemplu: tot pentru blogul menționat la pasul anterior (despre accesorii handmade), o serie de idei de articole ar fi:

  • Cum realizezi un obiect folosind tehnica șervețelului pe sticlă
  • Participă la atelierele din luna decembrie
  • Cum obții decorațiuni cu filigran
  • Cum aplici tehnica quilling
  • Scurt istoric despre mărgele
  • Despre magazinul nostru de accesorii handmade
  • 10 cărți de îndemânare creativă pe care merită să le ai

Pasul 4: Împărțirea articolelor în funcție de scop

Pentru ca blogul să aibă un efect pozitiv asupra afacerii tale (să îți aducă notorietate, să îți fidelizeze clienții și să contribuie la creșterea vânzărilor pe termen mediu și lung), este nevoie acum să menționezi în dreptul fiecărui titlu de articol care este scopul acestuia. 

Aceste scopuri pot fi de 4 feluri, pe principiul AIDA:

  • Atenție: articole care oferă sfaturi credibile și poziționează site-ul ca sursă de informare,
  • Interes: articole care prezintă studii de caz sau exemple despre utilizarea produselor sau serviciilor oferite de companie (însă fără a le promova în mod direct),
  • Decizie: articole care fac referire la produsele sau serviciile companiei cu scopul evidențierii beneficiilor pe care acestea le oferă,
  • Acțiune: articole care îndeamnă cititorul la o acțiune concretă: fie să cumpere, fie să se aboneze la newsletter, fie să se înscrie într-un concurs, fie să se înscrie la un eveniment.

Exemplu: pentru blogul de accesorii handmade menționat anterior, vom împărți ideile de articole prezentate mai sus în funcție de scopul fiecăruia:

  • Cum realizezi un obiect folosind tehnica șervețelului pe sticlă – Interes
  • Participă la atelierele din luna decembrie – Acțiune
  • Cum obții decorațiuni cu filigran – Interes
  • Cum aplici tehnica quilling – Atenție
  • Scurt istoric despre mărgele – Atenție
  • Despre magazinul nostru de accesorii handmade – Decizie
  • 10 cărți de îndemânare creativă pe care merită să le ai – Decizie

Consideri că este dificil să realizezi un plan editorial pentru blogul tău? Dacă ai orice nelămurire, scrie-mi în secțiunea de comentarii de mai jos!

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock