Î: Care-i treaba cu prezentările astea și care e pontul de legătură între prezentări și copywriting?
R: Ambele vând.
Hai să începem cu istoricul prezentărilor… bine, nu vorbesc de istoricul din cărți, citate ale unor mari oameni din Marea Britanie sau lucruri foaaarte avansate ci din propria experiență.
Cred că experiența asta a fost deprinsă de fiecare alergând printre rafturile marelui centru online numit Internet, prin facultate, la birou și în tot felul de întâlniri oficiale. Au fost prezentări care ne-au colorat creierașul, altele ne-au făcut să schițăm zâmbete, altele ne-au încruntat un pic și toate astea la un loc mi-au dat un motiv să vă scriu 😀
Printre ponturile de astăzi veți vedea cât text să utilizați, cum, în ce progrămele și cum ar trebui să arate.
Cuprins articol
Cum faci prezentari care vând
Prezentari cu faimosul Powerpoint
Încep cu cel mai utilizat dintre cele mai utilizate: powerpoint-ul de la Microsoft Office. Personal, sunt împotriva acestuia, dar utilizat cum trebuie și când trebuie poate fi chiar profesionist.
Hai să trecem prin câteva exemple concrete, că teorii ați mai citit prin cărți 🙂
Începem cu așa da.
Pentru evitarea unor teorii, definiții sau explicații care ar ajunge la o pagină întreagă de cuvinte, recomand o imagine cât mai clară din care se deduce cam totul, cu text cât mai puțin.
Exemplu:
Definiția unui neutrino (particulă sub-atomică), o formulă care în cuvinte e toată definiția și imaginea unui atom cu funcționarea acestuia, iar tema slide-ului e cu ceva pahare din laborator (fiind la o materie din cadrul facultății de chimie).
sursa: arhiva personală
Stați pe pace, nu toate exemplele sunt atât de… tehnice, altfel nu ar mai avea rost articolul. Vom vedea exemple atât din domeniul tehnic, dar și ceva mai… umane, cum îmi place mie să numesc celelalte domenii.
Prezentari Prezi
Acestea sunt un exemplu mai fancy și la care țin destul de mult.
Ador prezentările în prezi datorită interactivității, creativtății și libertatea de exprimare atât prin cuvinte cât și prin imagini și spot-uri video (la care nu trebuie să stai să dai clici pentru play și pentru tot felul de efecte).
Pentru că din motive tehnice nu pot uploada ceva din arhiva personală voi pune un spot video să vedeți cam cum stă treaba.
Exemplu:
O prezentare despre Typography realizată destul de fain și interactiv:
Typography on Prezi
Ce recomand?
Template-uri cât mai simple, creative, text scris pe teoria KISS (Keep It Short and Simple) și zoom-urile cât mai de efect acolo unde trebuie.
Prezentari create în In design
Rămânem pe linia de așa da și ajungem la prezentări ceva mai profi și o idee mai greu de realizat: cele create în In design.
Sunt curate, user-friendly, profi și transmit foarte bine mesajul. De obicei se utilizează template-ul companiei (pentru păstrarea identității vizuale) sau un template propriu (pentru branding personal).
Prima pagină este dată pentru informarea conținutului, detalii legate de companie și cel ce prezintă. Am selectat și câteva slide-uri cu informații utile și scrise cât mai obiectiv, fără să plictisească și cu imagini concise.
sursa: arhiva personală
Bineînțeles, nu spun acum să scrieți 2 cuvinte pe slide și să păstrați liniște: treaba voastră e să faceți lumea atentă și receptivă prin prezentarea electronică, dar mai ales prin prezența fizică (știți voi toată treaba aia legată de voce, limbaj non-verbal, paraverbal etc)
sursă: Radu Iscu de la Expert Network
Exemplele bune ar putea continua, însă raftul cu așa nu ne așteaptă nerăbdător.
2 greșeli în Powerpoint
Cel mai des întâlnim la power point 2 mari-mari greșeli: fie e prea mult text pe un slide, fie are efecte de ne doare capul și design încărcat.
sursă: arhivă personală
Recomandări:
La fel cum am zis și la crearea materialelor publicitare: aveți grijă la font, culori, formatare, și nu faceți zeci de slide-uri. Nu va fi nimeni atent, plictiseala va crește în auditoriu cu fiecare slide, nesiguranța prezentatorului și entuziasmul său dispar și nimeni nu mai este fericit.
Greșeli în prezi
Deși țin mult la prezi, excesul de zel sau de creativitate al unora o mai ia razna uneori:
sursă: arhivă personală
Despre ce e vorba?
Imaginea care nu are legătură cu textul, fontul, săgeata de jos etc. E foarte interactiv când rulează, însă trebuie să fim atenți la aceste detalii.
Exemplu online (pentru a vedea cum e când rulează prezentarea):
În final, un tip de prezentare la care am rămas plăcut surprinsă, dar nu am avut ocazia să utilizez (însă promit că imediat ce voi face ceva utilizând acest concept voi reveni cu detalii) este cel în care conținutul este exprimat prin imagini:
Cam atât am eu la raftul cu prezentările și copywriting-ul din Prăvălia Romanian Copywriter!
Sper că ați ieșit de aici cu multe infomații în desagă! Dacă aveți întrebări sau credeți că ar fi necesare mai multe informații, puteți oricând să vă întoarceți la noi în prăvălie sau cum aș spune mai pe scurt: just shoot a comment and i ll be back! 🙂