Ce trebuie sa stim despre dezvoltarea unui site Custom

Spre deosebire de site-urile Open Source, website-urile Custom sunt concepute şi realizate de la început, pe baza codului propriu al dezvoltatorului. Practic sunt soluţii web realizate special pentru site-ul respectiv.

Dezvoltarea unui website Custom sau Open Source porneşte de la un plan al site-ului sau un caiet de sarcini. În cazul website-urilor Custom, acest caiet de sarcini trebuie să fie mult mai detaliat şi mult mai precis, pentru că trebuie să includă şi aspecte care în cazul platformelor Open Source există implicit sau pot fi adăugate ulterior prin instalarea de plugin-uri sau componente predefinite.

Am văzut site-uri dezvoltate Custom ce puneau la dispoziţie un modul de administrare şi optimizare incomplet, care nu permitea formatarea textului sau crearea unui hyperlink pe un cuvânt sau pe o expresie, pentru că „Nu ni s-a cerut!” (au spus dezvoltatorii) şi pentru că „Nu am ştiut că trebuie să cerem!” (au spus beneficiarii website-ului).

Caietul de sarcini pentru un website dezvoltat Custom

Acestea sunt principalele elemente pe care beneficiarul trebuie să le discute şi să le ceară dezvoltatorului, iar această listă poate fi completată în funcţie de particularităţile fiecărui site:

1. Design-ul pe tipuri de pagini: homepage, pagini de categorii şi sub-categorii, pagini de produs, pagini statice (Despre noi / Cum cumpăr / Contact, etc.)

2. Funcţionalităţile legate de experienţa vizitatorului în site, ce vrem să îi arătăm şi ce acţiuni aşteptăm să facă: să comande online produsele noastre, să se aboneze la newsletter, să ne scrie o apreciere la un produs sau un comentariu pe blog etc. Astfel, stabilim împreună cu dezvoltatorul ce module şi aplicaţii avem nevoie în site (Coş de cumpărături şi Plată Online, abonare la newsletter, blog, etc.)

3. Admin-ul sau modulul de administrare al site-ului 

Cu cât panoul de admin este mai complet şi mai permisiv, cu atât dependenţa de dezvoltatorul web sau de un programator va fi mai mică. Un modul de administrare complet trebuie să permită gestionarea conţinutului site-ului la toate nivelurile: homepage, pagini statice de prezentare, categorii şi sub-categorii, pagini de produse. 

Principalele opţiuni şi funcţionalităţi ce nu pot sa lipsească din modulul de administrare al site-ului sunt:

  • editarea textului şi a imaginilor, schimbarea sau repoziţionarea bannerelor pe homepage, editare logo şi/sau Header cu toate elementele pe care le conţine;
  • editarea şi optimizarea tuturor paginilor la nivel de URL, Meta Tag-uri (Title / Description / Keywords) şi conţinut textual, imagini sau video;
  • încărcarea de imagini cu posibilitatea optimizării atributului ALT, integrarea unui link optimizat cu un Title şi cu opţiunile Do Follow şi No Follow, Target Blank;
  • încărcarea de materiale video, fişe tehnice în format PDF sau de alt tip, pe care vizitatorii site-ului să le poată descărca;
  • crearea, dezactivarea şi ştergerea paginilor de produse;
  • editarea, modificarea meniurilor principale şi secundare, dar şi repoziţionarea lor in pagină.

Editorul de text trebuie să permită afişarea conţinutului în mod “Visual” şi „Text” (aşa cum apare acesta în codul sursă al site-ului), să permită crearea de hyperlink-uri cu toate opţiunile necesare (Do Follow şi No Follow, Target Blank) şi toate opţiunile de formatare şi aranjare a textului.

4. Setări şi funcţionalităţi pentru indexare şi monitorizare

Nu uitaţi să adaugaţi şi opţiuni sau funcţionalităţi pentru integrarea de coduri de Remarketing, Custom Audience sau pentru alte modalităţi de analiză şi monitorizare a site-ului precum ID-ul pentru Google Analytics sau Tag Manager.

La fel de necesare sunt şi alte funcţionalităţi, precum generarea şi actualizarea fişierelor Robots.txt şi Sitemap.xml, gestionarea listei de email-uri ale vizitatorilor ce se abonează la newsletter sau monitorizarea comenzilor. De asemenea, conectarea site-ului cu un cont de Google Webmaster Tools este absolut necesară pentru indexarea în motoarele de căutare.

Dacă vrem ca site-ul nostru Custom să funcţioneze aşa cum ne dorim, să putem să-l actualizăm şi să-l optimizăm uşor, fără să apelăm mereu la dezvoltator, trebuie să avem în vedere toate aceste lucruri.

Despre website-urile dezvoltate pe platforme Open Source am discuta în articolele anterioare « Cum fac SEO pentru un magazin online Open Source » şi « Ce platforma imi recomandati pentru un magazin online?», atât în privinţa optimizării, cât şi a construirii unui website.

Elena Ilie

Optimizarea unui website are două componente: SEO tehnic și SEO de conținut, iar acestea au la rândul lor tehnici și strategii specifice ce țin de algoritmii de indexare și ranking Google, de tipul de website și domeniul de activitate, de publicul țintă și alți factori. Însă, EMPATIA este cea care contează, aproape mai mult decât orice. Grija pentru siguranța și confortul clientului, atenția la detalii, o atitudine optimistă și încrezătoare, o încurajare la confirmarea comenzii sau la livrare… sunt lucruri mici, în aparență, dar care pot să câștige și să fidelizeze un client, mai mult decât sigla unui brand foarte popular pe coletul livrat la ușă sau în rubrica de portofoliu de pe site.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock