Dictionar de marketing afiliat

Am discutat într-un articol anterior despre monetizarea unui blog, motiv pentru care a venit momentul să discutăm specific despre una din cele mai eficiente metode de a face bani online: marketing afiliat.

Marketing-ul afiliat a înregistrat o creştere foarte mare în România şi observ tot mai mult printre colegii bloggeri că devine o metodă bună de a-şi monetiza prezenţa online.

Pentru că este încă un domeniu relativ nou, chiar dacă mulţi vorbesc de ani de zile despre marketing afiliat, dedic acest articol cititorilor noștri care că au nevoie de descrierea termenilor specifici acestui tip de marketing bazat pe performanţă.

Din acest motiv am alcătuit un dicţionar de marketing afiliat, format din 38 de termeni.

Mult spor la învăţat și la monetizare!

Dicționar de marketing afiliat

ABOVE THE FOLD: Descrie zona vizibila fara a da scroll de pe o pagina dintr-un website sau email. Acest termen este important pentru ca este indicat ca elementele cele mai importante in conversie sau in ghidarea vizitatorului sa fie above the fold. Aceasta zona de deasupra liniei (fold), depinde de rezolutia fiecarui vizitator care deschide email-ul sau intra pe un site. Cand se face optimizarea layout-ului astfel in above the fold sa fie elementele care incurajeaza conversia, se tine cont de rezolutia care este vizibila in programul de analytics pe care webmaster-ul il foloseste.

ADVERTISER: Este acea persoana care vinde un bun sau un serviciu, fiind echivalentul comerciantului. Advertiser-ului incheie intelegi cu afiliati, care ii trimit trafic sau potential cumparatori, astfel incat sa se stimuleze vanzarile.

AFILIAT: Este aceea persoana care vinde produsele sau serviciile unui comerciant si incaseaza un comision din fiecare vanzare generata. Acesta poate fi un proprietar de site sau o persoana care este inscrisa intr-un program de marketing afiliat.

ASOCIAT: Este un sinonim pentru afiliat

CLIC UNIC: Un clic este primul clic care este inregistrat de la un vizitator unic. Vizitatorul unic se considera acea persoana care viziteaza un site de pe o adresa IP unica.

COD DE TRACKING: Este un cod care trebuie inserat in cadrul unui website pentru a fi identificat de o anumita platforma de afiliere.

COMISIOANE RECURENTE: Sunt comisioane care au o anumita frecventa, de fiecare data cand comerciantul taxeaza cumparatorul pentru un anumit serviciu sau produs. De obicei cazul acesta se aplica in situatia in care cineva cumpara un serviciu pe care il plateste lunar, plata de tipul abonament.

COMISION: Reprezinta un procent sau o parte din totalul sumei cu care se vinde un produs sau un serviciu, pe care afiliatul il primeste de fiecare data cand cineva care este trimis de catre afiliat, cumpara un produs sau serviciu.

CONVERSIE: Se exprima de obicei prin rata de conversie si reprezinta numarul de actiuni de vanzare totale realizate (lead sau vanzare propriu-zisa) raportate de obicei la 100 de click-uri.

COOKIES: Sunt niste fisiere text care sunt salvate pe calculatorul vizitatorului, in care se inregistreaza date de interes pentru comerciant (timpul mediu petrecut pe site, numarul de pagini vizitate/vizita etc) 

CPA sau COST PER ACTION: costul total pe care comerciantul il cheltuieste pentru a genera un lead sau o vanzare

CPC sau COST PER CLICK: costul total pe care comerciantul il plateste pentru un clic

CPM sau COST PER MIE: costul total pe care il plateste comerciantul pentru a afisarea unui banner de 1000 de ori (1000 de impresii)

CPO sau COST PER ORDER: este asemanator cu CPA, numai ca se refera strict doar la vanzari, nu si la lead-uri.

CTR sau CLICK THROUGH RATE: numarul de vizitatori care dau clic pe un link, raportat la 100 de vizite

DATA DE RETRAGERE: data la care afiliatul isi poate retrage suma adunata in urma vanzarilor generate

FURNIZOR: furnizorul este persoana care fabrica produsul sau este providerul de servicii, el poate sa isi vanda produsul sau serviciul direct catre beneficiari (publicul tinta), poate avea un comerciant care sa ii distribuie produsele sau poate avea proprii lui afiliati.

HTML sau Hyper Text Markup Language: este limbajul de codificare in care se gasesc majoritatea paginilor web. Este necesar sa stii un pic de HTML pentru ca se intampla sa interactionezi in marketing afiliat si cu zone in care trebuie sa introduci cod HTML pentru a afisa link-uri, bannere sau diverse aplicatii de afisare a produselor comerciantului.

IMPRESIE: o afisare a unui banner, numarul de impresii reprezinta numarul total de afisari a unui banner.

LANDING PAGE: O pagina pe care vizitatorul “aterizeaza” dupa ce da clic pe link-ul afiliatului. Aceasta pagina contine de obicei continut care incurajeaza vizitatorul sa cumpere.

LEAD: Reprezinta o persoana care este foarte probabil sa cumpere (prospect). Unii comercianti platesc si lead-urile, alti comercianti platesc doar vanzarile directe.

LINK CLOAKER: Este o aplicatie care condenseaza un link de afiliat (care are foarte multe caractere si este mai greu de inteles daca este vizualizat de catre prospect) si care ca si scop infrumusetarea si scurtarea link-ului.

LINK DE AFILIAT: Reprezinta un link specific pe care afiliatul il genereaza, pentru a putea oferi link-ul care ii poate aduce comision. Acest tip de link de obicei are atasat la el un cod de tracking care masoara clic-urile vizitatorilor si interactiunile vizitatorilor cu comerciantul, dupa ce acestia au parasit site-ul afiliatului.

MARKETING BAZAT PE PERFORMANTA: Este un tip de marketing in care sunt recompensate rezultatele: lead, vanzare. Doua tipuri de marketing de acest tip sunt: marketing prin referinte si marketing afiliat.

MARKETING PE NISA: Reprezinta marketing-ul facut de catre un comerciant pentru a putea capta vanzari dintr-un segment mai specific, omogen si compact dintr-o piata.

MARKETING TARGETAT: Presupune oferirea oportunitatii de cumparare potrivite, clientului potrivit, la momentul potrivit.

METODA DE TRACKING: Felul in care actioneaza masuratoarea interactiunii vizitatorilor cu link-urile afiliatilor. Cele mai populare modalitati sunt utilizarea unei adrese unice pentru fiecare afiliat sau prin intermediul atasarii unui ID unic pentru fiecare afiliat in cadrul fiecare link promovat de catre afiliati.

PPC: Un sistem de recompensa in care afiliatul este platit sau recompensat pentru fiecare clic pe care il genereaza.

PPL: Un sistem de recompensa in care afiliatul este platit sau recompensat pentru fiecare lead pe care il genereaza.

PPS: Un sistem de recompensa in care afiliatul este platit sau recompensat pentru fiecare vanzare pe care o genereaza

PROGRAM DE MARKETING AFILIAT: Este un sistem prin care advertiserul pune la dispozitie instrumente de promovare si stabileste un comision pentru tipurile de actiuni pe care doreste ca afiliatul sa le genereze: lead sau vanzari.

RATA DE CONVERSIE: vezi explicatie conversie.

RETEA DE MARKETING AFILIAT: Este o retea in care mai multi advertiseri si mai multi afiliati se intalnesc pentru a crea relatii de marketing afiliat spre beneficiul tuturor partilor. Astfel pot exista mai multe oportunitati atat de partea afiliatilor, cat si de partea advertiserilor de a face bani prin marketing afiliat.

ROI sau RETURN ON INVESTMENT: banii generati dupa investitie. CU cat mai mari sunt vanzarile, cu atat mai mare sunt profiturile, cu atat mai bun este ROI-ul.

SQUEEZE PAGE: Este o pagina de tip landing page, care are ca si scop solicitarea unei adrese de email sau a unei adrese de contact, cu scopul sa creasca o lista de potentiali cumparatori, carora sa le vanda in mod repetat produse si servicii.

SUPER AFILIATI: Reprezinta afiliatii care genereaza cele mai multe vanzari; afiliatii de top.

URL sau UNIVERSAL (UNIFORM) RESOURCE LOCATOR: un sir de caractere care denumeste o adresa catre o anumita resursa, pagina web, produs sau serviciu.

VENITURI REZIDUALE: Sunt venituri pe care afiliatul le genereaza de fiecare data cand cel care a cumparat prima data prin link-ul afiliatului, cumpara de mai multe ori pe parcursul relatiei dintre cumparator si comerciant.

Gabriel Nechita

Am scris primul articol în 2009 și de atunci am contribuit la dezvoltarea mai multor bloguri populare. Întotdeauna am fost de părere că esența marketingului constă în calitatea produsului pe care îl vinzi. Scriu pentru că îmi place și din dorința de a-i ajuta pe alții să scrie mai bine.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock