Într-un articol anterior vă vorbeam despre mâncare ca şi modalitate de promovare a creaţiilor vestimentare. Astăzi vă propun un domeniu centrat de data aceasta pe fascinantul domeniu culinar şi anume, marketarea unui restaurant. Ce tooluri sunt utilizate atât la noi, cât şi peste hotare, cum poţi să îţi faci cunoscută afacerea cu bani puţini, să atragi clienţi noi dar să îi şi fidelizezi pe cei vechi – acestea sunt pe scurt aspectele pe care le vom parcurge în cele ce urmează.
Cuprins articol
Cum pui în practică o campanie de marketing pentru restaurante
#1 Documentarea
Primul pas în a te asigura că promovarea restaurantului dă roade este să rămâi la curent cu trendurile şi statisticile din domeniu, pe baza cărora poţi evalua cât de eficient este planul de marketing abordat și dacă este necesară o redefinire, o repoziţionare a restaurantului faţă de publicul ţintă.
Acordă atenţie site-urilor de review-uri, percutează la ce spun clienţii în mediul online. Modul cum îţi administrezi reputaţia şi relaţia online cu clienţii tăi îşi va pune cu siguranţă amprenta şi asupra a ce se întâmplă în mediul offline.
Majoritatea consumatorilor folosesc internetul pentru a se documenta şi a vedea păreri referitoare la meniu, locaţie, amabilitatea staff-ului etc., înainte de a se hotărî la ce restaurant vor lua masa. Răspunde la comentariile negative, demonstrând respect faţă de părerile clienţilor şi o atitudine centrată pe nevoile acestora, adu îmbunătăţiri acolo unde este cazul şi mulţumeste celor care vin cu feedback pozitiv.
#2 Optimizarea site-ului
În al doilea rând, în ziua de astăzi, a avea un site funcţional este util, dar nu este de ajuns. Acesta trebuie optimizat astfel încât să corespundă nevoilor de promovarea a restaurantului dar şi exigenţelor clienţilor. Scopul principal al unui site este atragerea unui număr mai mare de clienţi decât o face competiţia.
Pentru a asigura un trafic sporit pentru site-ul tău există numeroase tehnici relativ ușor de pus în practică: poţi crea un blog culinar, poţi afişa meniurile zilnice sau poţi redirecţiona vizitatorii către profilul de social media sau către site-urile specializate în review-uri. Fă în așa fel încât cititorii să găsească foarte ușor informațiile căutate pe site și pune accent pe conținutul vizual.
De asemenea, poţi colabora cu bloggeri din domeniul culinar, fapt ce poate contribui favorabil la formarea şi consolidarea reputaţiei restaurantului dar va duce şi la îmbunătăţirea poziției în motoarele de căutare, prin utilizarea de linkuri externe către website.
Tehnicile de SEO pot contribui considerabil la sporirea numărului de vizitatori ce pot deveni potenţiali clienţi. De asemenea, asigură-te că restaurantul este listat pe Google Places and Yahoo Local şi că datele sunt actualizate în mod constant.
#3 Site-ul mobil
Cu cât site-ul tău este disponibil şi în varianta mobilă, cu atât mai bine. Tendinţa noastră de a deveni tot mai mobili este surprinsă şi de cei de la Microsoft în acest infografic.
Prin urmare, asigură-te că meniul poate fi accesat şi în format web. Varianta sub formă de PDF presupune trimiterea clientului către unui link adiţional, iar citirea documentului PDF poate fi uneori dificilă pentru utilizatorii de telefon mobil.
Se pare că majoritatea lanţurilor de restaurante au conştientizat importanţa unei mobile app, întrucât au început să dezvolte campanii de marketing mobile, targetate geografic, oferind totodată şi posibilitatea de a plasa comenzi de pe mobil.
Tot mai des utilizate în afară, toolurile de rezervări online câştigă încet, încet tot mai mult teren şi la noi. Foarte populară în afară este aplicaţia OpenTable, despre care voi vorbi puţin mai pe larg la capitolul aplicaţii şi tooluri. Mai mult, numeroase restaurante au adoptat un sistem integrat de management al rezervărilor, care utilizează un ERB (Electronic Reservation Book) ce permite printre altele modificarea şi confirmarea rezervărilor, ţinerea evidenţei preferinţelor clienţilor, utilizarea targetată a campaniilor de marketing, pre-asignarea locurilor la masă, integrarea cu sistemele POS şi totodată extragerea unor rapoarte.
Specialiştii în marketing vorbesc astăzi tot mai mult de conceptul de “SoLoMo,” un acronim pentru Social – Local – Mobile, care concentrează cele 3 arii importante pe care marketerii ar trebui să se concentreze în promovarea restaurantelor.
#4 Advertorialul
Acum ceva timp am descoperit un nou concept aflat la confluenţa dintre „ad” – anunţ publicitar- şi „editorial”: „advertorial”. Ce reprezintă de fapt un advertorial?
Ei bine, s-a constatat că anunţul publicitar este mai de succes dacă este scris sub forma unui editorial, având un caracter informativ-narativ, care nu se limitează doar la promovarea unor beneficii, ci spune o poveste, sau împărtăşeşte o experienţă.
Poți opta pentru scrierea de advertoriale pe site-uri sau bloguri din domeniul culinar, generaliste sau chiar din presă.
#5 E-mail marketing
E-mail marketing se dovedeşte o abordare de success în marketarea restaurantelor. De aceea este important să îţi creşti şi să îţi consolidezi o bază de date şi, implicit, de emailuri, pentru a promova prin intermediul newsletter-elor diferitele promoţii, cupoane discount, sau pentru a-ţi păstra clienţii la curent cu ultimele noutăţi.
#6 Social media
Că fără o promovare şi pe Social Media nu prea se mai poate în ziua de astăzi, a demonstrat-o anul 2014 cu prisosinţă, fie că vorbim de marketingul comercial sau de marketingul politic. În consecinţă, asigură-te că ai o prezenţă interesantă şi interactivă pe platformele de social media, fie ele Facebook sau Foursquare.
Postarea meniului nu este însă de ajuns. Interesul clienţilor pe canalele de social media trebuie trezit şi meţinut constant prin share-uirea de conţinut relevant şi nu doar prin promovarea afacerii. Atrage-i prin oferirea de „freebies”, sau discounturi dacă dau Like, check-in sau postează pe Twitter sau Pinterest imagini sau filmuleţe cu ei în locaţia ta, utilizând hashtag-ul relevant.
De asemenea, poţi organiza ocazional concursuri, tombole, prin care să răsplătești fidelitatea fanilor din social media, să atragi clienţi noi sau să îi fidelizezi pe vechii clienţi.
#7 Codurile de QR
În altă ordine de idei, codurile de QR deţin un potenţial uriaş, putând fi folosite cu succes în campaniile de marketing ale restaurantelor. Ele reprezintă o modalitate ieftină şi accesibilă de a interacţiona cu clienţii, fie înainte, în timpul sau după o vizită în locaţie.
Prin urmare, nu uita să incluzi un cod QR pe fiecare afiş sau poster, care să trimită clientul către un meniu, o ofertă promoţională sau un editorial despre restaurantul tău. Postează o imagine cu un cod QR şi pe Facebook. În mod sigur fanii vor fi curioşi să vadă ce se ascunde în spatele lui şi îl vor scana. Asigură-te că ceea ce vor descoperi le va răsplăti curiozitatea.
Un cod QR inclus în meniu care să trimită către recomandări în ce priveşte vinul care poate însoţi un fel principal poate fi o valoare adăugată pentru client. La finalul vizitei poţi oferi clienţilor câte un flyer care să conţină un QR pentru a obţine feedback în cadrul unui sondaj de customer satisfaction.
#8 Programe de loialitate
O altă modalitate testată cu succes de-a-lungul timpului este dezvoltarea şi implementarea unui program de loialitate, pe care să îl promovezi atât online cât şi offline.
#9 Programe de afinitate
Programe de afinitate care presupun asocierea restaurantului cu alte branduri recunoscute, cum ar fi colaborarea cu un brand de carduri de credit, sau sponsorizarea unui eveniment culinar de către o companie care activează în alt domeniu, pot fi trecute şi ele la capitolul tehnici de maketing.
#10 Marketarea prin intermediul media
Deşi sunt de mai mare impact şi mesajul transmis prin aceste medii promite să ajungă la un număr foarte mare de potenţiali clienţi, marketarea prin reclame la televizor, în ziare sau prin flyere şi broşuri implică şi costuri considerabil mai ridicate. De aceea, este recomandat să apelezi la acest tip de promovare dacă deții bugetul necesar și dacă dorești să îți crești notorietatea într-un timp relativ scurt.
#11 Meniul – cartea de vizită a restaurantului tău
Meniul este pilonul central al restaurantului, aşa că dacă ţi se pare că meniul tău are nevoie de un suflu nou, nu sta pe gânduri, acţionează! Află ce îi atrage pe clienţi, care sunt piesele de rezistenţă şi inovează.
#12 Colaborare şi inovaţie
Oferă vouchere cadou, organizează degustări gratuite de vinuri sau feluri speciale, colaborează cu reviste, ziare şi oferă cadou prin tragere la sorţi o cină de două persoane sau un meniu gratuit. Obţine aprobarea unor hoteluri sau centre de conferinţă pentru a lăsa în camere sau în holuri meniuri sau cupoane discount. Permite organizarea de concerte în locaţie.
Nu te rezuma la un spațiu în care să iei masa și atât. Fii flexibil cu spațiul tău, adaptează-l în funcție de cerințele clienților și popularitatea localului va crește considerabil.
#13 Implicare socială
Implică-te activ în campanii sociale prin organizarea de evenimente pentru strângeri de fonduri, oferă mese gratuite sau sponsorizări organizațiilor non-profit, oferă discounturi angajaţilor companiilor din vecinătate.
#14 Conținut video
Se ştie că o imagine valorează cât o mie de cuvinte. Atunci de ce să nu foloseşti asta în avantajul tău? Surprinde atmosfera din restaurant prin intermediul unui clip video filmat în timpul orelor de vârf, care să aibă în prim plan clienţi care se simt bine şi savurează meniul.
Sau împărtăşeşte secvenţe din timpul orelor de lucru ale angajaţilor sau care îl prezintă pe „chef” în timp ce pregăteşte meniul. Postează cu ajutorul YouTube sau Vimeo un film de prezentare al meniului, sau un mesaj către clienţii tăi.
Fă-ți propria „emisiune” de gătit pe YouTube, ia interviuri video clienților mulțumiți, filmează evenimente care au loc în localul tău. Aceasta este cea mai bună inviție la restaurant pentru cei aflați în fața laptopurilor sau dispozitivelor mobile.
Tooluri pentru promovarea restaurantelor
1. Foodspotting, prezent şi la noi, se axează pe promovarea tipurilor de meniu şi nu pe restaurant în sine. Clienţii pot încărca poze cu felul de mâncare preferat şi pot vizualiza postările altor useri. Căutările restaurantelor se pot face după locaţie, specificul restaurantului sau meniu. De asemenea, utilizatorii se pot conecta prin Foodspotting la Instagram şi pot distribui imagini.
2. Urbanspoon este o aplicaţie disponibilă în Noua Zeelandă, Australia, UK, Irlanda, USA şi Canada. Atunci când nu eşti decis unde ai vrea să iei masa sau să ieşi în oraş cu prietenii, poţi să îţi mişti telefonul şi să laşi Urbanspoon să decidă în locul tău.
Ca şi în cazul altor aplicaţii, Urbanspoon permite filtrarea restaurantelor pe baza diferitelor criterii: locaţie, preţ, stil culinar, review-uri şi ratinguri care provin atât de la clienţi obişnuiţi cât şi de la persoane avizate, inclusiv oameni din presă. Acest lucru înseamnă că dacă restaurantul tău a beneficiat de aprecieri prin intermediul unor mijloace media, clienţii tăi vor afla despre asta de pe Urbanspoon.
3. Zagat – prezent nu doar în USA, ci şi în Amsterdam, Barcelona, Florenţa, Londra, Madrid, Paris, Roma, şi Veneţia, Zagat nu este gratuit precum celelalte aplicaţii listate anterior. Cu toate acestea, Zagat reprezintă un ghid culinar respectat şi recunoscut la nivel internaţional.
4. Foursquare învaţă ce îţi place şi te ajută să găseşti locuri pe gustul tău, pe baza preferinţelor tale, ratingurilor din trecut, recomandărilor unor prieteni sau unor experţi în care ai încredere cu privire la „must haves” sau ce trebuie evitat.
Poţi contribui cu „tips and tricks” şi recomandări la rândul tău, poţi descoperi locaţii noi sau plănui în avans vizite la noi restaurante. Cu Foursquare eşti conectat la Facebook şi Twitter şi poţi vedea locaţiile din vecinătate care au fost vizitate de prieteni din lista ta.
Iniţial a pornit mai mult ca un joc în care oamenii își distribuiau locul în care se aflau printr-un “check in”, iar în schimb primeau puncte și badge-uri pe care le putea valorifica în urma unor promoţii. Aplicaţia are la bază localizarea geografică folosindu-se pentru a te localiza de: GPS și WI-FI.
5. Prin intermediul aplicaţiei OpenTable clienţii pot face rapid şi uşor rezervări la restaurant fără a mai fi necesar să sune. Trebuie introduse doar data, numărul de persoane pentru care se doreşte rezervarea, precum şi ora rezervării. Aplicaţia le permite clienţilor şi vizualizarea meniului precum şi a review-urilor, oferindu-le totodată posibilitatea de a adăuga şi comentarii – spre exemplu poţi specifica dacă este ziua de naştere a unuia dintre invitaţi. Userii înregistraţi vor primi confirmarea rezervării pe mail. De asemenea, aceştia pot cumula puncte care pot fi transformate în discounturi la restaurante partenere.
6. Yelp reprezintă un site de review-uri foarte popular în USA, Asia şi Europa. Userii pot citi şi împărtăși păreri, pot căuta restaurante folosind ca şi criteriu preţul, tipul de meniu, pot folosi funcţia de check in. Platforma poate comunica şi cu Facebook şi Twitter.
7 și 8. Instagram şi Vine sunt două modalităţi de a promova afacerea fără niciun cost asociat. Vine este o aplicaţie care aparţine de Twitter şi care permite distribuirea de videoclipuri scurte, oferind posibilitatea utilizării de hashtaguri şi de a comunica şi cu Facebook.
Tehnicile de marketing şi toolurile prezentate mai sus surprind doar câteva exemple. Lista este cu siguranţă mult mai lungă iar posibilităţile de promovare multiple.
Pe final vă propun o selecţie de postere originale ale unor restaurante cu specific:
sursa: artmax.com
sursa: designer-daily.com
sursa: galleryhip.com
sursa: behance.net
sursa: coloribus.com
sursa: athenna.com
Aţi întâlnit exemple similare de astfel de postere şi la noi?