Continuăm azi seria de articole despre diferite metode de promovare, vorbind în continuare despre e-mail marketing. Mai întâi vom defini acest concept, după care o să intre în scenă Cristina Martin, copywriter la una dintre agențiile de profil din România.
Așadar, e-mail marketing? Ha??? Ce mai e și ăsta? Simplu și la obiect: cuprinde activitățiile de comunicare comercială trimise prin intermediul e-mailului. Și ca să nu filozofăm prea mult, am profitat de amabilitatea unei persoane cu experiență pentru a ne vorbi puțin despre activitatea sa.
Cristina Martin este copywriter la o agenție de e-mail marketing din București și are adunați în spate peste 9 ani de publicitate.
Cuprins articol
RC: Cum te cheamă?
Cristina a lu’ Martin mă cheamă 🙂
RC: Cum te strigă?
“ai un minut liber?” cam așa mă strigă toată ziua, ori accounții, sau cei 4 designeri din birou care au nevoie de ajustări la texte…
RC: Despre tine în 3 cuvinte?
Pffff… doar 3 cuvinte? obsessive compulsive disorder . Glumesc! Hai să zic așa: vorbăreață, competitivă și extremistă (ori albă ori neagră, gri niciodată).
RC: Cum ai ajuns copywriter?
Atunci când îmi spune lumea că-s copywriter nu-mi vine a crede. Pe bune. Am scris de când eram foarte mică, am scris poezii, am scris romane, jurnale, oracole, mai târziu eram nebună (ne-tocilară) care scria compuneri la română pentru toți ceilalți – deci scrisul creativ m-a pasionat mereu. Apoi m-am învârtit mult timp prin agenții de presă și agenții de advertising în diverse joburi de sales, account, mereu-mereu ajungând să fiu nemulțumită de mine și să mă trezesc dimineața fără nici un chef să merg la muncă.
Până la urmă m-am încăpățânat să-mi propun să nu mai accept nici un alt job înafară de unul creativ – care presupune să FAC ceva – EU. Am avut (evident) o perioadă de freelancer în care am testat piața și am “spart gheața” cu câteva proiecte reușite. Iar apoi a venit și titlul oficial 🙂
RC: De ce ai ales e-mail marketing?
Domeniul m-a ales pe mine. Serios…deja e a treia agenție de online în care aterizez. E adevărat că stăpânesc mult mai bine online-ul, dar asta doar pentru că aici am activat și mi-am concentrat toată atenția. Daca ar fi să argumentez logic aș mai spune că aici (în online) creativitatea poate să fie măsurată exact. E drept, n-ai gloria unei campanii offline și nu-ți vezi sloganele pe bannere mari în Piața Unirii însă există și aici (în online) satisfacție din plin.
RC: Brandul tău preferat este…
O să sune roz și feminin însă recunosc, îmi place de nu mai pot Victoria’s Secret. Din toate motivele. Dacă e să analizez imaginea, modul de a comunica, interactivitatea cu userul (știu – am trecut la limbaj de specialitate) le dau nota maximă. Își păstrează stilul no matter what, au depășit demult bariera de site cu femei goale care vând lenjerie și sunt 100% convinsă că ar avea succes pe piața din România on și offline.
RC: Cea mai bună campanie, în opinia ta, este…
Mi-e foarte greu să aleg una singură…hai să zicem IKEA. Dar, crede-mă că o aleg mai mult pentru gradul de eficiență decât pentru creativitate. Dacă ar fi să aleg pe critetii strict creativo-emoționale aș spune Pepsi, campania retro din ultimii ani. Astea-mi vin în minte…deci, cred că astea au avut un impact puternic asupra mea.
RC: Cea mai bună campanie de e-mail marketing este?
Eh, aici trebuie să mă laud. Am avut anul trecut un proiect de succes cu Oriflame – “Oriflame caută make-up STAR”. O campanie luată de la 0: muncă multă, echipă faină și rezultate mai mult decât ok. Cred că o campanie de e-mail marketing, ca să fie bună, are nevoie de mai mult decât creativitate și originalitate… sunt foarte multe detalii de luat în calcul și de pus în practică.
RC: Spune-mi 3 lucruri esențiale pe care le urmărești când scrii copy-uri pentru un newsletter. 🙂
Doar 3? 🙂 OK, e esențial: să te pui în locul userului – cu toții primim zeci de newslettere zilnic pe care le ștergem automat deși ne-am abonat din proprie inițiativă. Mă gândesc mereu la asta când scriu și vreau ca newsletterul meu să fie deschis/citit.
Să trimit un mesaj relevant – cu care userul sa se identifice ușor. Știu că sună destul de colțuros, de obicei un copywriter trebuie să fie liber ca un fluturaș si nestingherit în creativitate. Însă într-un email combinația ideală e: creativitate+relevanță+beneficii = click 🙂
Și… al 3-lea aspect important: să îi oferi userului beneficii palpabile, nu promisiuni. Să încerci să nu minți atunci când îi spui (foarte frumos și creativ) ce primește în schimbul unui click.
Again, ar mai fi multe-multe lucruri pe care le ai în minte atunci când faci content de newsletter, însă cele de mai sus le consider eu ca fiind prioritare.
RC: Newsletter = Spam?
Nu – nu- nu ! Cea mai ….simplă… explicație care-mi vine acum în minte e următoarea:
Newsletter = informația solicitată/apreciată de abonat (interactivă cu userul evident).
Spam = o invazie de purici… De obicei emailuri abuzive trimise fără ca userul să fie măcar abonat.
RC: O vorbă de duh pentru aspiranții la un post de copywriter (chiar și pentru aprozarul din colț).
Cred din tot sufletul că meseria asta se poate învăța – dar, dacă nu îți place cu adevarat să scrii…n-ai nici o șansă să reziști. Nu poți să crezi despre tine „ah, ce creativ și open-minded sunt, ia să mă apuc de copywriting” și să îți iasă. Dacă dragoste nu e…vorba cântecului 🙂 Apoi răbdare, perseverență și multă-multă-multă ambiție + ciorne. În rest…totul e ..peachy 🙂