Optimizarea link-urilor interne, o strategie SEO clasică de actualitate

Unul dintre aspectele mai puțin discutate și mai puțin luate în calcul în strategiile de optimizare ale unui site este arhitectura acestuia, felul în care sunt organizate paginile și modul în care sunt legate între ele: sistemul de link-uri interne.

Este adevărat, trebuie să ne concentrăm pe strategia de cuvinte cheie, pe calitatea conținutului, pe strategiile de link-building și branding și să avem grijă ca toate acestea să fie eficient optimizate pentru navigarea pe dispozitive Desktop și Mobile.

De asemenea, am inclus în strategiile noastre de optimizare și promovare termeni noi precum User Experience (UX), Topic, Buyer Personas, Context Personas, Inbound Marketing etc și avem tendința să neglijăm aspecte clasice de optimizare, care încă sunt importante pentru algoritmii de indexare și ranking Google.

De ce este important sistemul de link-uri interne

Un sistem de link-uri interne bine gândit, relevant și funcțional îmbunătățește experiența utilizatorului (coeficientul UX), aduce un plus de relevanță și coerență întregului conținut din site, ajută la o mai bună indexare de către motoarele de căutare și generează rezultate mai bune în căutările organice pe Google.

Beneficiile unui sistem de link-uri interne bine organizat și optimizat:

– organizează paginile din site pe domenii, tipuri de produse sau teme de interes;
– contribuie la o mai bună optimizare a site-ului pe topic-uri și expresii cheie ce se regăsesc în structura link-ului (URL) și în textul-ancoră;
– îmbunătățește gradul de navigabilitate al site-ului, ajutând astfel utilizatorii să interacționeze cu site-ul;
– aduce în atenția vizitatorilor pagini mai vechi, dar care au un conținut valoros și actual;
– creează o arhitectură a site-ului care indică motoarelor de căutare care sunt paginile importante din site.

Ce sunt link-urile interne și unde le putem integra în site

Link-urile interne fac legătura între paginile interne și funcționează la fel pentru toate tipurile de platforme online: site-uri de prezentare de produse sau servicii, magazine online, site-uri de informații, bloguri etc. Sistemul de link-uri interne cuprinde toate link-urile ce fac legătura între paginile din site, între blog și site, sau leagă articolele din blog.

Astfel, putem să realizăm o arhitectură coerentă a site-ului și să obținem un coeficient de navigabilitate foarte bun, prin organizarea și optimizarea link-urilor interne din:
– meniul principal aflat în header;
– meniu lateral sau meniuri secundare (sidebar);
– subsolul paginilor (footer);
– tag-uri și link-uri plasate în conținutul text;
– trimiteri către articole pe aceeași temă (“related posts”), produse similare, produse complementare;
– breadcrumbs, harta site-ului – pagină în format HTML, harta site-ului în format xml (sitemap.xml).

Arhitectura site-ului, organizarea rețelei de link-uri interne

Un sistem de link-uri interne eficient din punct de vedere SEO și User Experience trebuie să aibă structura unei piramide, în vârful căreia de află pagina cea mai importantă a site-ului – pagina de start sau homepage.

Paginile de categorii vor trimite link-uri către homepage iar paginile de conținut vor fi legate de pagina de categorie din care fac parte. În același timp, paginile finale de navigare (paginile de articole, de prezentare servicii sau produse) vor fi legate între ele prin tag-uri, link-uri în text sau module de tipul “related posts”.

exemple link-uri interne
sursa foto www.wikiweb.com

Este importantă poziția link-urilor interne în pagină?

Această întrebare i-a fost adresată lui John Mueller, Google Webmaster Trends Analyst, care ne spune că poziția în pagina web a link-urilor interne este irelevantă pentru Google. Totuși, aceste link-uri ajută roboții de indexare să înțeleagă structura site-ului, importanța fiecărei pagini interne în site și în ce măsură este valoroasă pentru secțiunea din care face parte sau pentru întregul site.  

link-uri interne SEO
John Mueller, Google Webmaster Trends Analyst

Înțelegem astfel că, pentru roboții Google, este importantă rețeaua de link-uri interne, felul în care sunt legate paginile site-ului între ele, iar aceste link-uri interne sunt crawl-ate (citite și indexate) indiferent de poziția lor în pagină.

Dacă ne raportăm însă la experiența utilizatorului, la ușurința cu care are nevoie să găsească secțiunile de conținut care îl interesează sau pagini cu informații complementare celor din pagina în care se află, atunci poziția link-urilor interne devine importantă.

Unde plasăm link-urile interne?

Pentru că Google ne dă mână liberă, vom ține seamă de nevoile utilizatorilor și de ceea vrem noi să punem în evidență în site-ul nostru. Astfel, link-urile către paginile importante din site vor fi întotdeauna plasate pe homepage și într-o bară de navigare sau un meniu de tip drop-down, care se regăsește în toate paginile din site.

Link-urile plasate în subsolul paginilor (footer menu) și în meniul lateral (sidebar menu) sunt la fel de utile pentru vizitatori și trebuie să ducă la pagini importante din site. Acestea sunt fie de categorii sau de produse, fie pagini cu un conținut valoros, dacă vorbim de un site informativ, de prezentare sau un blog.

Link-urile plasate la sfârșitul articolului sau într-un meniu lateral încurajează vizitatorii să interacționeze cu site-ul, să viziteze mai multe pagini din aceeași secțiune de informații, iar tag-urile îl vor ajuta să găsească într-un singur loc toate articolele ce abordează un anumit topic.

Textul ancoră. Cum optimizăm sistemul de link-uri interne

Un sistem bine gândit de link-uri interne, bazat pe o strategie de topicuri relevante pentru tema sau domeniul de activitate al site-ului și eficiente din punct de vedere SEO îi ajută pe utilizatori să interacționeze cu site-ul, să găsească ușor conținutul care îi interesează.

Elementul cheie care face ca rețeaua de link-uri interne să funcționeze corect și să nu inducă în eroare vizitatorii site-ului prin link-uri către pagini irelevante este textul ancoră – acea expresie cheie pe care se configurează link-ul intern.

Textul ancoră trebuie să fie relevant pentru conținutul paginii în care este plasat dar și pentru conținutul paginii către care trimite link-ul, iar structura URL-ului să conțină cuvinte din aceeași sferă semantică.

Relevanța sistemului de link-uri interne este dată și de relevanța textului ancoră ce face legătura între cele 3 elemente pe care le reunește sub același topic (sau expresie cheie):
– pagina în care se află textul ancoră;
– link-ul pe textul ancoră (un URL care să conțină o expresie cheie din aceeași sferă semantică);
– pagina către care face trimitere link-ul.

Link-urile interne astfel gândite și optimizate își dovedesc utilitatea în diferite situații:

– utilizatorii site-ului interesați de un anumit topic, vor avea astfel la îndemână toate paginile ce abordează topicul respectiv;

– utilizatorii de internet care vor găsi un link către o pagină din site-ul tău citat într-un alt site, vor putea să găsească mai târziu pagina din site-ul tău, la o căutare pe Google folosind o expresie cheie din sfera semantică a articolului pe care l-a citit pe acel site;

–  paginile cu un linking intern eficient sunt bine indexate de Google și au un ranking mai bun.

Cum măsurăm eficiența sistemului de link-uri interne

O rețea de link-uri interne care leagă paginile site-ului în funcție de conținutul acestora, prin texte ancoră relevante, bine alese și bine plasate în structura paginilor, duce în final la un ranking bun în Google, la creșterea duratei medii a vizitelor pe site și a numărului mediu de pagini accesate pe durata unei vizite (sesiuni).

Putem să monitorizăm acești parametri cu instrumentele Google Analytics, unde putem să urmărim și să comparăm evoluția unor parametri ce ne arată comportamentul vizitatorilor:
– Pages/Sessions (număr de pagini accesate pe durata unei vizite);
– Avg Session Duration (durata medie a vizitelor);
– Bounce Rate (rata de abandon – vizitatori care au părăsit site-ul fără să facă nicio acțiune).

Google Analytics Link-uri Interne

În captura de ecran de mai sus vedem că avem o creștere a volumului total de vizite (Sessions), dar parametrii ce indică numărul de pagini vizitate și durata medie a vizitelor sunt în scădere. Acești indicatori în scădere semnalează o problemă legată de calitatea conținutului dar și un sistem link-uri interne irelevant și ineficient.

Până unde mergem cu optimizarea link-urilor interne?

Avem în finalul acestei demonstrații, argumente suficiente pentru a include în planul nostru de optimizare a site-ului și o strategie de optimizare a sistemului de link-uri de interne, pentru un ranking cât mai bun în paginile de rezultate Google și îmbunătățirea experienței utilizatorilor.

Există, însă, și reversul medaliei – riscurile pe care le aduce un sistem de link-uri interne supra-optimizat, spam-ul intern ce poate fi cauzat de legăturile între pagini care nu au nimic în comun sau generarea de pagini artificiale, prin tag-uri irelevante.

Am abordat deja toate aceste subiecte în articolul următor despre cum să NU creezi un sistem de link-uri interne.

Elena Ilie

Optimizarea unui website are două componente: SEO tehnic și SEO de conținut, iar acestea au la rândul lor tehnici și strategii specifice ce țin de algoritmii de indexare și ranking Google, de tipul de website și domeniul de activitate, de publicul țintă și alți factori. Însă, EMPATIA este cea care contează, aproape mai mult decât orice. Grija pentru siguranța și confortul clientului, atenția la detalii, o atitudine optimistă și încrezătoare, o încurajare la confirmarea comenzii sau la livrare… sunt lucruri mici, în aparență, dar care pot să câștige și să fidelizeze un client, mai mult decât sigla unui brand foarte popular pe coletul livrat la ușă sau în rubrica de portofoliu de pe site.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock