Conținutul text al unei pagini web nu trebuie privit ca simplă sursă de linking intern. Dacă scriem un text numai ca să putem să plasăm un link către o pagină pe care o considerăm noi importantă, dar conținutul acesteia nu are legătură cu informațiile din pagina în care este plasat link-ul, utilizatorul va fi dezamagit, se va simți păcălit și va părăsi site-ul.
Relevanța este cheia unui sistem de link-uri interne care să țină vizitatorii pe site cât mai mult și să-i determine să revină, așa cum spuneam în articolul despre „Optimizarea link-urilor interne” unde am prezentat tehnicile corecte și eficiente pentru această optimizare.
Continuăm acum discuția cu riscurile pe care le aduce un sistem de link-uri interne supra-optimizat, spam-ul intern ce poate fi cauzat de legăturile între pagini care nu au nimic în comun sau generarea de pagini artificiale, prin tag-uri irelevante.
Cuprins articol
1. Sistemul de tag-uri (etichete) care generează pagini „false”
Atunci când încercăm să forțăm obținerea unui ranking mai bun pe anumite expresii cheie prin construirea unui „fals” sistem de link-uri interne, întregul site va avea de suferit pe termen lung. Se generează un sistem de link-uri fără valoare (spam) către pagini noi, create artificial de aceste tag-uri care adună diferite articole din site, ce nu au nimic în comun.
Astfel de link-uri interne de tip spam, generate de tag-uri alese la întâmplare sau chiar create automat de către platformă, găsim în presă: cuvinte simple precum „asteptare”, „lovitura” sau „prezentare” generează pagini noi cu un URL de tipul “nume-site.ro/tags/asteptare” sau “nume-site.ro/tags/lovitura” care nu au valoare nici pentru cititor, nici pentru motoarele de căutare.
2. Numărul de link-uri interne sau externe din pagină
Deși Google nu ne dă un reper exact în privința numărului de link-uri optim dintr-o pagină, știm că nu agreează fermele de link-uri interne și externe, pe care le consideră tentativă de manipulare a algoritmilor de indexare și ranking. Pe scurt, le consideră spam.
Mutt Cutts, fostul șef al echipei Web Spam de la Google, ne recomandă să încercăm să nu depășim un volum de 100 de link-uri într-o pagină.
3. Funcționarea link-urilor interne din site
Verificarea permanentă a funcționării link-urilor din paginile site-ului este obligatorie, iar procedura este foarte simplă, dacă folosim instrumentele din Search Console (Google Webmaster Tools). În secțiunea Crawl / Crawl Errors din meniul lateral – stânga, vom găsi link-urile din site-ul nostru care duc la pagini ce nu mai există, acele pagini de eroare 404.
Atunci când, din motive obiective, renunțăm la o serie de pagini, fie că nu mai avem unele produse în magazinul online sau eliminăm articole, trebuie să identificăm și să eliminăm link-urile interne care duceau către acestea.
Pentru eliminarea unor pagini din site, putem să optăm pentru redirecționarea acestora către alte pagini (redirect permanent 301) sau pur și simplu le dezactivăm/ștergem și acestea vor răspunde la interogare cu o pagină de eroare cod 404.
În ambele cazuri, link-urile interne trebuie verificate și corectate.
Dacă facem redirect către o altă pagină, link-urile interne trebuie să fie aibă URL-ul paginii către care s-a facut redirect. Dacă nu facem această actualizare, va fi afectată viteza de încărcare a site-ului și eficiența indexării paginilor site-ului de către Google (crawlerii vor trece tot timpul prin acel link intermediar, înaninte să ajungă la pagina corectă).
Dacă optăm pentru eliminarea paginii respective, fără redirect, acel URL trebuie să răspundă la interogare cu o pagină de eroare 404 corect configurată. Crawlerii vor interpreta corect codul 404 al paginii și o vor elimina din index, din baza de date. Dar trebuie eliminat din site link-ul intern către aceste pagini de eroare 404.
4. Indexarea link-urilor interne
Când construim arhitectura site-ului și sistemul de link-uri interne, trebuie să avem grijă și la configurarea tehnică a link-urilor, a meniurilor, pentru că trebuie să permitem roboților să le „crawleze” (să le citească) și să le indexeze. Este important să ținem seamă de mai multe aspecte:
Roboții Google pot să „citească” și să indexeze link-urile din meniurile de tip JavaScript, lucru despre care găsim detalii în articolul „Did you know? Google sees JavaScript links you don’t”.
Este un avantaj pentru indexarea corectă și eficientă a link-urilor din întreg site-ul, dar trebuie să avem grijă ca aceste link-uri să fie “curate”, construite din expresii cheie relevante și care oferă site-ului întreg coerență.
Să nu folosim în formula tehnică a link-urilor interne tag-ul rel=„nofollow”, pentru că acesta le comunică roboților să nu urmeze link-ul, pentru că pagina către care duce nu este importantă. Acest tag este recomandat numai pentru link-urile externe sau pentru link-uri interne pe care nu vrem să le indexeze roboții.
Fișierul Sitemap.xml indică roboților ce link-uri / URL-uri din site-ul nostru să indexeze cu prioritate. Un fișier Sitemap.xml este o hartă a site-ului, care nu ar trebui să includă pagini generate dinamic de filtre și motorul intern de căutare în site, sau alte funcționalități din site.
Hotjar, un instrument monitorizare a comportamentului vizitatorilor
În loc de concluzie, vă prezentăm un instrument care vă ajută să înțelegeți comportamentul utilizatorilor pe site, cât de eficient este sistemul de link-uri interne pe care l-ați construit și cum puteți să îl îmbunătățiți, care sunt link-urile/paginile cele mai accesate și de ce: Hotjar.
Hotjar înregistrează video comportamentul utilizatorilor și generează hărți ale click-urilor din pagină. În varianta gratuită, Hotjar permite realizarea a 3 heatmaps și 1000 de înregistrări video ale vizitelor pe site. Este suficient pentru a face teste și a găsi cea mai bună modalitate de navigare în site.