Din perspectiva consumatorului

În articolele anterioare am precizat că o reclamă trebuie scrisă din perspectiva consumatorului; copywriterul trebuie să se pună în pielea acestuia, să i se adreseze într-un mod familiar.

Consumatorul trebuie să vadă că noi îl înțelegem și că am fost și noi în situația lui, dar am descoperit un produs care ne-a ajutat, și acum i-l recomandăm. De aceea multe reclame TV au ca protagoniști persoane care au avut o anumită problemă sau nevoie pe care a rezolvat-o produsul pe care aceștia sunt plătiți să îl recomande.

Bun, până aici totul sună simplu, dar totuși cum ajung să scriu din perspectiva consumatorului, dacă nu am fost niciodată în situația lui?

Cum scrii din perspectiva consumatorului

1. Folosește și tu produsul căruia îi faci reclamă

Nu aș crede niciodată un copywriter care face reclamă la un produs pe care el nu l-a testat niciodată. Sigur că mă refer aici doar la produsele care permit acest lucru.

Copywriterul trebuie să folosească acel produs cât mai mult și la capacitate maximă, și să îi studieze atent calitățile și defectele. Toate observațiile trebuiesc notate, pentru că vor fi de folos în redactarea textului publicitar. Altfel este perceput un text scris de cineva cu experiență în folosirea acelui produs, decât de cineva care vorbește doar din auzite sau din teorie.

2. Chestionează în detaliu câteva persoane în cauză

Nu mă refer aici la o cercetare de piață, ci doar la o serie de interviuri cu câteva persoane din grupul țintă în situația cărora nu ai cum să te pui, de exemplu: bătrâni, femei (sau bărbați), copii, liceeni, bolnavi, etc.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Trebuie să înregistrezi sau să notezi interviurile cu aceste persoane, pentru că vor fi de mare folos în redactarea textului publicitar. Informații despre ce ar putea să cuprindă acel interviu poți găsi în articolul Analiza publicului țintă.

3. Cere ajutorul unor persoane din grupul țintă la realizarea reclamei

Dacă totuși nu îți sunt suficiente informațiile ce le-ai aflat după ce ai intervievat câteva persoane în cauză, poți să inviți două dintre aceste persoane să te ajute la crearea textului sau chiar a conceptului reclamei.

În acest fel, reclama nișată pe acel segment de piață ar fi mult mai corect percepută de potențialii consumatori.

4. Organizează focus group-uri cu echipa de creație

De cele mai multe ori, deși sunt câteva ore petrecute într-un singur loc, din aceste discuții reies cele mai de impact idei. Aceste focus group-uri, cu cât sunt moderate mai bine și participanților nu li se permite să se abată de la subiect, ajută foarte mult la originalitatea și creativitatea reclamei sau a campaniei publicitare.

O altă idee în acest caz ar fi să se realizeze focus group-uri chiar cu persoane din grupul țintă, însă acest lucru presupune resurse de care nu foarte multe organizații dispun. Însă poate fi creat un eveniment, ca parte a acestei campanii, în care grupurile să gândească, involuntar, întreaga campanie publicitară.

5. Sondajele de opinie

Acestea sunt recomandate pentru firmele mari care pot apela la agenții; e nevoie de timp și resurse pentru organizarea unui sondaj de opinie, însă rezultatele, cu cât sunt mai în detaliu analizate, cu atât pot fi mai de efect.

Avantajul este că acoperă un segment larg din populația grupului țintă, ceea ce ajută mai mult decât dacă sunt chestionate doar câteva persoane, reprezentative.

perspectiva

6. Cercetare pe cont propriu

Acest pas trebuie să îl parcurgă copywriterul, indiferent dacă se vor realiza sau nu pașii de mai sus. Întotdeauna e nevoie de informații despre cum au promovat concurenții același produs (pentru a evita repetiții), despre unde pot fi găsiți cei din grupul țintă, sau dacă reclama poate implica și parteneri.

Avantajul cercetării pe cont propriu este că presupune doar două tipuri de resurse: timp și un calculator cu acces la internet.

Ce alte sfaturi pentru a putea scrie din perspectiva consumatorului mai știți?

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!