Acum ceva timp m-am trezit într-un blocaj creativ.
Nu mi-am dat seama când s-a furișat în jurul meu sau cum, dar s-a întâmplat. Probabil am fost prea confortabil cu lucrurile pe care le făceam, cu ritmul în care lucram. Probabil mă credeam suficient de bun – de ce să-mi mai bat capul să învăț și lucruri noi, să experimentez, să ies din cutia mea?
Am vorbit într-un articol anterior despre tipuri de blocaje creative. Dacă și tu treci prin asta aruncă un ochi peste acel articol și încearcă să identifici care este tipul de blocaj cu care te confrunți. Asta te va ajuta să faci pași în direcția potrivită.
Nu vreau să rămân prins în faza asta pentru că generarea de idei este modul în care, de peste 7 ani, îmi câștig pâinea și caviarul (glumesc – nu am mâncat caviar decât o singură dată și nu știam că e caviar).
Așa că am început să caut metode prin care să depășesc acest obstacol. Mai exact, am început un proces de cercetare și testare a modurilor în care poți să generezi idei creative (în primă fază) și cum să găsești idei creative care să schimbe percepții, atitudini, comportamente (acele idei mari pe care le caută cu fervoare orice publicitar).
Am înșiruit prima parte dintr-o listă cu 21 de tehnici prin care poți să generezi idei, tehnici care pot să declanșeze scânteia creativă, să aprindă beculețul din cap și să te ajute:
- să duci la capăt un proiect;
- să scrii copy-uri mai bune;
- să descoperi un unghi nou de abordare la o problemă veche;
- să ai șanse mai mari să dai peste o idee valoroasă care să vândă.
Nu doar că am compilat această listă din diverse surse online (articole, publicații, interviuri), dar le-am și testat.
Adevărul este că nu toate mi-au și folosit. Dar fiindcă toți suntem creativi, fiecare în felul nostru, ceea ce pentru mine nu a funcționat poate funcționează pentru tine.
Deci dacă treci printr-un blocaj creativ citește mai departe. Să începem, zic.
Cuprins articol
#1 Role playing
Poți să îl faci cu un partener. Un prieten, un coleg, un creativ din birou sau chiar un străin de pe Facebook. Sunt sigur că știi ce presupune role-playing-ul. Însă, ca să ai rezultate trebuie să îți ajustezi jocul în funcție de domeniu, de target și de ce dorești să obții la final: o idee de articol, o idee de vânzare, un insight.
Situațiile pe care le poți juca sunt infinite. Poți fi vânzător-cumpărător. Antreprenor-client. 2 vecini discutând despre un produs. Cumpărător-casier supermarket.
Dacă vrei să te joci singur, atunci pregătește-te să îți pui imaginația la treabă. Intră cât mai adânc în pielea personajului tău, fii cât mai fidel rolului pe care îl joci. Pune-ți întrebări dificile, fă-ți viața cât mai grea.
Un exemplu extraordinar și o lecție de copywriting genială este manualul de vânzare creat de Ogilvy pentru cuptoarele AGA în… 1935. Oricine lucrează în advertising și scrie copy-uri trebuie să îl citească.
#2 Căutare activă
De cele mai multe ori soluția de care avem nevoie există deja. Ideea pe care o cauți a fost făcută deja, undeva, cândva. Căutarea activă este un proces intențional de cercetare. Folosești Google, mergi la bibliotecă, deschizi cărțile din jurul tău, întrebi un specialist din domeniu. Scopul nu este să găsești idei oarecare sau să te inspiri, ci să găsești exact soluția pe care o cauți. Și știm deja că totul s-a mai făcut. Odată găsită ideea o aplici și o ajustezi pe subiectul tău, pe nevoia clientului tău.
În mare parte această tehnică te ajută mai mult să eviți suprapunerea de idei. Poți să o folosești să studiezi competiția, să afli ce merge și ce nu ca să nu repeți și tu greșelile altora, ci doar succesele.
#3 Lista
Această abordare presupune deconstruirea produsului sau serviciului despre care trebuie să scrii în elementele sale componente și funcționale. Care sunt atributele lui? Avantajele? Dezavantajele? Ce piese conține produsul? Care e mai important? Care sunt pașii prin care poți accesa acest serviciu pentru care trebuie să gândești o campanie?
Ideea este să înțelegi produsul, serviciul, brandul cât mai bine, în cele mai mici detalii. Apoi să reașezi toate piesele la locul lor, să reasamblezi produsul. Bineînțeles, dacă scrii o broșură despre un nou tip de saltele, nu înseamnă că trebuie să desfaci țesătura să scoți arcurile și buretele din ea. Toate detaliile acestea le poți obține de la furnizor.
Rolul acestei liste este pună înainte avantaje pe care nu le-ai fi observat la trecere în revistă.
Îmi place mult ad-ul din imaginea de mai jos pentru că ilustrează importanța de a ști bine produsul despre care scrii. Tot de la Ogilvy citire.
#4 Brainstorming
Nu cred că este necesar să explic ce presupune procesul de brainstorming. Este poate cel mai des cuvânt auzit într-o agenție după brief și deadline. Vreau însă să îți atrag atenția asupra unui aspect pe care mulți creativi îl ignoră (inclusiv eu).
Greșeală: într-o sesiune de brainstorming, de obicei, se dau idei până în clipa în care se găsește una mai răsărită.
Ce propun este să faci brainstorming de unul singur (în primă fază) și să îți propui să generezi un număr mult mai mare de idei decât crezi că ești în stare. 30-40, să zicem. Sau dacă trebuie să dai un headline, un naming sau un slogan, propune-ți să scrii 50 de nume, 50 de sloganuri, 50 de headline-uri. Dacă îți place să trăiești periculos brainstormează 100 de idei. Ține minte că vorbim de idei necenzurate.
De ce să faci așa ceva când ai dat deja o idee bună din a treia încercare? Pentru că vei fi forțat să explorezi zone în care altfel nu ai ajunge. În plus, primele 3-5 idei sunt, în general, cele la care se gândește toată lumea. Sunt ideile pe care oricine le are la îndemână.
Forțându-te să scrii 30 de sloganuri vei descoperi că există o sursă de creativitate mult mai adâncă, pe care prea puțini oameni o accesează.
Bineînțeles, asta nu se aplică doar în copywriting.
#5 Colaborarea
Cunoști și tehnica aceasta. Cel mai probabil o practici destul de des. Aduni în jurul tău 2-3 oameni și împreună discutați problema care vă stă în față. Căutați idei, testați idei. Lansați ipoteze, veniți cu argumente și contra-argumente.
Colaborarea se aseamănă cu brainstorming-ul în grup, cu diferența că în loc să generați idei, construiți împreună pe una sau mai multe idei. De multe ori ajută ca grupul de oameni cu care colaborezi să fie multidisciplinar pentru că astfel poți profita de modul lor complementar de gândire.
Cam atât pentru săptămâna aceasta. Revin cu alte 5 modalități de generare a ideilor în următorul articol. Până atunci lăsați un comentariu, sunt curios pe care dintre acestea le-ați folosit și dacă v-au și ajutat. Iar apoi dați un share cuiva căruia credeți că i-ar fi de folos această listă.
sursă foto top: .SpaceX, Unsplash