Știrea conform căreia că din 21 aprilie Google va acorda un ranking mai bun website-urilor mobile-friendly a făcut repede înconjurul lumii și a fost interpretată în diverse feluri. Dacă unii spun că ne așteaptă noi valuri de penalizări orice am face, alții încearcă să găsească soluții alternative rapide și nu neapărat profesioniste, fără să ia în calcul interesul real al utilizatorilor de internet pentru dispozitivele mobile.
Eu cred că nu este decât urmarea firească a lucrurilor, în contextul evoluției spectaculoase a tehnologiei mobile și a adaptării rapide a utilizatorilor de internet la cele mai sofisticate aplicații și gadget-uri. Până la urmă nu este vorba decât de UX sau User Experience.
UX nu este un termen nou în online, însă sfera de aspecte care contează pentru ca experiența utilizatorilor ce vizitează un site să fie cât mai bună, se lărgește tot mai mult, odată cu performanțele tehnologiei mobile și cu schimbarea așteptărilor utilizatorilor de internet.
Principalele aspecte ce țin de User Experience, prezentate pe scurt:
- Design-ul website-ului, cu particularitățile specifice fiecărui tip de pagină din site (homepage, pagini de categorii, pagina de detaliu sau de produs, pagini de noutăți etc.).
- Conținutul paginilor, cât de convingător este și cât de eficient țintește segmentul de public pe care îl vizează, atât prin text cât și prin imagini sau video.
- Reclame/bannere publicitare: cât spațiu dintr-o pagină este alocat reclamelor, cu sau fără legătură cu domeniul de activitate al site-ului nostru, și cât de utile sunt ele pentru segmentul de public-țintă pe care îl vizăm.
- Navigabilitatea, sau cât de ușor găsim într-un site informația sau produsul de care avem nevoie, este un concept destul de vechi și de cunoscut în eCommerce; organizarea intuitivă a conținutului, a meniurilor principale și secundare, sunt elemente ce țin de navigabilitate.
- Formularele de orice fel: formularele de contact, formularele de înscriere la un concurs sau la un eveniment, rezervările online sau formularele de comandă online de servicii sau produse, pot să ofere utilizatorului o experiență plăcută sau greoaie și complicată.
- Interacțiunea cu vizitatorii este, de asemenea, un punct forte al unui website; posibilitatea utilizatorilor de a cere sfaturi sau informații suplimentare prin intermediul unui blog sau al rețelelor de socializare, reprezintă mai mult decât acel sistem de voturi din pagina de produs si cu siguranță este mai convingătoare.
- Viteza de încărcare și funcționarea corectă a paginilor, verificarea și eliminarea link-urilor 404 (broken).
Desktop /vs/ Mobile User Experience
Pentru ca experiența utilizatorului să fie la fel de plăcută și la navigarea pe smartphone sau iPad ca și pe laptop, aspectele de care trebuie să ținem seamă sunt aceleași (prezentate mai sus) însă adaptate la particularitățile tehnice ale acestor dispozitive.
Problema reală intervine atunci când trebuie să găsim soluțiile potrivite pentru design sau formulare de comandă online care să funcționeze bine și să fie ușor de folosit atât pe Desktop cât și pe Mobile, pentru același website.
Despre optimizarea unui site pentru accesarea de pe dispozitive mobile, precum și ce instrumente de testare și monitorizare putem sa folosim, am vorbit în articolul Site-ul tău este optimizat pentru mobil?.
Ne-am propus ca în articolele următoare să prezentăm soluții tehnice și de optimizare a conținutului care să vă ajute să vă adaptați site-urile la dispozitivele mobile, cât mai bine și mai ușor.
sursa foto: webfor.com