Pentru tine, cel sau cea care lucrezi ca om de marketing într-o corporaţie, am sintetizat astăzi, într-un ghid de buzunar, câteva idei referitoare la Social Media. La baza acestui ghid stau o serie de articole publicate pe site-ul Forbes (10 Don’ts of Corporate Social Media şi Introducing 10 More Don’ts Of Corporate Social Media) pe care ţi le recomand cu căldură.
Sper să te inspire şi să îţi folosească!
#1 Nu toate site-urile de socializare sunt potrivite tipului de business practicat sau brand-ului tău.
#2 „Advertising is the price companies pay for being un-original” spunea designerul Yves Behar. Nu pot decât să îi dau dreptate, deoarece lipsa de originalitate se plăteşte în orice domeniu, cu atât mai mult în marketing. Prin urmare de ce să nu te bucuri de traficul organic adus de social media, chiar dacă bugetul tău de marketing, ca şi corporaţie, îţi permite să investeşti mai mult.
#3 O reţea de socializare funcţionează după aceleaşi principii ca un grup social, aşa că nu ignora normele sociale specifice reţelei de socializare pe care activezi şi tratează-ţi clienţii aşa cum ai face-o în interacţiunea faţă în faţă. Nu exagera cu activităţile de promovare sau de marketing, ci limitează-te la a fi „social”/sociabil.
#4 Asigură-te că postările tale transmit un mesaj publicului şi nu posta sau share-ui doar de dragul de a comunica ceva, orice. De exemplu, nu posta imagini cu pisici sau apusuri de soare, dacă nu au nicio legătură cu nișa în care activezi.
#5 Păstrează un aer nestudiat, cât mai natural, „accidental” chiar, când postezi mesaje de marketing în social media dacă vrei ca acestea să aibă succes şi pentru a te asigura că nu vor fi tratate ca SPAM.
#6 Este bine să îţi concepi strategia de marketing online cu o structură clar definită în minte, dar nu exagera cu utilizarea aceluiaşi tipar/agendă de postare (spre exemplu: Retweet, Retweet, Reblog, Retweet, Retweet), deoarece oamenii se plictisesc uşor de ceva predictibil.
#7 În social media suntem mereu sub lupă şi suntem lipsiţi de intimitate.
#8 În era digitală interacţiunea direct umană tinde să devină tot mai rară, prin urmare, paradoxal sau nu, oamenii apreciează tot mai mult comunicarea directă – human to human communication. Spre exemplu, dacă foloseşti Facebook în promovarea business-ului, chiar dacă lucrezi într-o corporaţie nu uita că nimeni nu vrea să interacţioneze doar cu o imagine a brand-ului. Legile nescrise ale Facebook dictează şi o comunicare personală, umană. Cum o realizezi? Foarte simplu: poţi începe cu repostarea unor poze de pe Instagram, sau prin comunicarea unei preferinţe muzicale, a unor hobby-uri ori activităţi din afara programului de lucru.
#9 Nu rămâne tăcut sau indiferent față de comentariile publicului, nu lăsa impresia că îi desconsideri sau le ignori mesajele, cu atât mai mult când vine vorba de comentarii negative.
#10 Nu şterge niciodată un comentariu, fie el şi negativ, dacă pe site-ul tău nu este stipulat, într-un loc vizibil, ca parte din politica site-ului, faptul că toate comentariile cu un conţinut nepotrivit vor fi şterse de moderator.
#11 Nu abandona sau lăsa la întâmplare un site sau o pagină web, chiar dacă aceasta nu îţi mai este utilă. Publicul ar putea ajunge din întâmplare pe ea, va crede că este activă şi, negăsind informaţia pe care o caută, se va simţi frustrat, neglijat. Ceea ce în final poate duce la pierderea de lead-uri sau chiar a unor clienţi loiali. Dacă o pagină nu mai este utlizată, asigură-te că o ştergi cu totul.
#12 Monitorizează în timp real tot ce apare în social media, chiar dacă promovarea pe site-urile de socializare nu face parte din strategia de marketing a firmei din care faci parte.
# 13 Vlogging-ul – postările pe blog sub forma unor filmuleţe video de tipul celor încărcate pe Youtube, este pe val. Ne-o demonstrează popularitatea unor exemple precum TedTalks, sau The Economist. Aşa că foloseşte-l pentru că prin conținut video vei obține o mai mare popularitate și o mai bună interacțiune în social media. De asemenea, este o modalitate eficientă de a transmite mesaje tip „leadership thoughts”.
#14 Leadership thoughts sunt foarte populare în mediul corporaţiilor, deoarece contribuie la sporirea prestigiului firmei. Dacă vlogging-ul nu este încă o opţiune, poţi utiliza LinkedIn pentru astfel de mesaje. LinkedIn’s Influencers este foarte popular şi a dus la o revitalizare a platformei sociale.
#15 Asigură-te că ai întotdeauna un plan de rezervă sau ceea ce mai este cunoscut şi ca un continuity & contingency plan (plan menit să asigure continuitatea unei activităţi în caz că se întâmplă ceva neprevăzut, cu caracter disruptiv): chiar dacă persoana care se ocupă în prezent de social media va părăsi compania la un moment dat, strategia de marketing trebuie să continue să funcţioneze şi publicul nu trebuie să perceapă nicio diferenţă de conţinut sau stil de comunicare.
#16 Dacă business-ul tău nu se pretează la utilizarea strategiilor foarte populare dar puţin mai informale de gamification (tehnică împrumutată din jocurile pe calculator, care foloseşte elemente de joc într-un context care nu are legătură cu jocul, pentru a spori implicarea participanţilor) – jocuri, concursuri, anunţuri interactive – nu înseamnă că eşti lipsit de opţiuni. Principala monedă de schimb în social media este informaţia, aşa că te poţi detaşa de competiţie prin oferirea de conţinut de calitate, discursuri de leadership, studii de caz sau exemple de best practice.
#17 Există o formulă general valabilă a echipei ideale de marketing? Cu siguranţă nu. Dar de reţinut este că experienţa şi gândirea strategică ar trebui să se îmbine cu entuziasmul generaţiei online. Însă la fel de importantă este şi existenţa unui protocol şi a unei politici de validare de către management a postărilor pe Facebook, Twitter etc, pentru a nu permite erori care să dăuneze strategiei de brand.
#18 Pentru a evita gafele asigură training angajaţilor, dezvoltă şi implementează o politică internă pe partea de comunicare şi asigură-te că angajaţii înţeleg şi respectă legislaţia cu privire la copyright, publicarea de conţinut ofensator sau discriminatoriu etc., lucruri care pot dăuna brand-ului pe termen lung.
#19 Interconectează profilele de social media: clienţii ar trebui să poate naviga cu uşurinţă de pe o pagină pe alta sau de pe un site pe altul.
#20 Poveştile sunt metoda optimă de a capta şi menţine interesul în social media. Oamenilor le plac poveştile. Aşa a apărut şi moda seriilor de filme sau reclame cu care publicul poate relaţiona şi pe care le poate urmări în timp. Un exemplu este social movie produs de Toshiba „The Power Inside.”
Dacă ţi s-a părut util acest articol, ajută-ne să îl distribuim la cât mai multe persoane!