Probabil că te-ai întrebat de nenumărate ori care este reţeta pentru a crea un continut viral. Nici chiar cel mai bun marketer nu poate garanta că ideea sau produsul său vor deveni virale. Există însă lucruri la îndemâna oricărui om de marketing pe care le poţi face şi tu pentru a-ţi creşte şansele de a produce conţinut cu potenţial viral.
Au mai vorbit în trecut colegele mele pe acest blog despre sfaturi pentru a crea un clip viral și principii de marketing viral, însă acum aș vrea să abordăm lucrurile din altă perspectivă.
Kevin Alloca, autor şi analist al YouTube Trends, vorbeşte despre asta în prezentarea sa Why videos go viral. El leagă caracterul viral al unui video de prezenţa a trei elemente: popularizarea clipului, comunităţile care participă la popularizarea video-ului şi un conţinut inedit, neaşteptat.
Cum ştii însă dacă ai reuşit să vii cu un conţinut unic şi neaşteptat? Răspunsul dat de Kevin este simplu: conţinutul ar trebui să facă publicul să îşi pună intrebarea: Oare ce înseamnă asta?
Numite de Kevin Tastemakers, comunităţile menţionate anterior nu fac altceva decât să prezinte lucruri pe care ele le consideră interesante unei audienţe mai largi, accelerând astfel procesul de promovare al materialului.
În prezent, asistăm la o transformare a divertismentului, care se îndepărtează de forma sa originală. Aşa numitul „one way entertainment” se adaptează nevoilor publicului. Acesta din urmă vrea nu doar vizioneze un spectacol, ci să şi participe la crearea lui. Publicul consumator de viral, alcătuit în mare majoritate din persoane din generaţia Millennials, devine parte din fenomen prin răspândirea conţinutului viral sau intervenind creativ/creator asupra conţinutului original.
6 paşi pentru a face virale o idee sau un produs
Dacă te întrebi ce ar trebui să faci pentru ca ideea sau produsul tău să devină virale, cartea lui Jonah Berger, Why Ideas and Products Become Contagious, s-ar putea să îţi ofere răspunsuri la cel puţin câteva din întrebările tale. Formula propusă de Berger, denumită STEPPS (Social Currency, Triggers, Public, Practical Value, Stories) identifică şase elemente care conlucrează în procesul dezvoltării de continut viral.
- Social Currency: Împărtăşim cu ceilalţi doar ceea ce ne face să apărem într-o lumină bună
- Triggers: Conţinutul promovat trebuie să fie uşor de reperat şi de ţinut minte
- Emotion: Vom populariza/ promova întotdeauna ceva sau pe cineva de care ne pasă sau de care suntem interesaţi
- Public: Atunci când dorim ca ideea sau produsul nostru să devină viral, trebuie să avem în permanenţă în vedere caracteristicile publicului target şi cum putem extinde ulterior acest public
- Practical Value: Conţinutul promovat trebuie să vină cu o valoare adăugată cuantificabilă
- Stories: Oamenilor, indiferent de vârstă, le plac poveştile, aşa că prezintă ideea ta sub forma unei poveşti
Pentru că tot a fost zilele acestea Halloween, aş vrea să închei cu un exemplu de clip publicitar care a devenit viral. Vă las pe voi să descoperiţi de ce IKEA Shining a făcut furori imediat după lansare.