Chiar și creativii dintr-o agenție au momente în care creativitatea parcă îi părăsește. Nu e nicio tragedie, oricui i se întâmplă din când în când.
Însă niciodată să nu ne negăm propria creativitate, e ca și cum ne-am nega propria umanitate – nu există om care să nu fie creativ.
În timp ce blocajul creativ poate fi o scuză uneori ca să nu scriem, sunt câteva greșeli pe care orice copywriter le face din când în când, câteodată inconștient, altădată pur și simplu că nici măcar nu îi trec prin minte aceste lucruri.
O listă cu toate greșelile făcute nu aș putea scrie niciodată, pentru că în fiecare zi se inventează noi greșeli; însă ce am putut scrie a fost o listă cu câteva din cele mai frecvente greșeli pe care le facem înainte, în timpul, dar și după scrierea unui text publicitar.
Cuprins articol
1. Încercăm să vindem un produs pe care noi nu l-am folosi
Sau pe care noi nu l-am folosit sau experimentat până acum. Nu e simplu să scriem din perspectiva consumatorului, să gândim ca un potențial cumpărător, dacă nu am folosit produsul sau nu am avut niciodată nevoie de el. Dacă promovăm un serviciu sau un produs pe care nu avem cum să îl testăm pe propria piele, există soluții și în acel caz.
2. Ne gândim doar la beneficiile de suprafață
S-ar spune că mulți creativi români nu gândesc în afara cutiei și văd beneficiile cele mai evidente ale unui produs și doar pe acelea le promovează. Orice consumator va ști că o apă minerală ține de sete, o mașină te va ajuta să ajungi acolo unde îți dorești, o bere te aduce împreună cu prietenii, însă tocmai aceea e meseria copywriterului, să pună problema altfel. Să deschidă ochii consumatorului și să îl apropie de un produs. Aici intervin beneficiile de substrat, și de aici poate porni un concept pe baza căruia poate fi scrisă reclama.
3. Nu testăm reclama după ce am scris-o
De multe ori din cauza timpului, de alte ori din cauză că uităm. Însă fără să testăm reclama, ne asumăm un mare risc. Fie că o citim în fața prietenilor sau o trimitem la câțiva reprezentanți din publicul țintă și îi întrebăm ce părere au, trebuie să nu sărim peste această etapă. Chiar dacă nu obținem un feedback constructiv de fiecare dată, chiar și un simplu Nu mă convinge sau Nu îmi place poate fi de mare folos.
4. Folosim cuvinte sau exprimări vagi
Ooo, da. Auzim des exprimări cu cel / cea mai…, aproape.., peste… sau adjective ca frumos, bun, ieftin, gustos, dar nu ne spun nimic pentru că nu avem cum să ni le închipuim. Dacă vedem și poze sau videoclipuri, aceste trăsături pot deveni mai credibile, dar altfel, doar din text, nu ne ajută cu nimic. Consumatorul are nevoie de date exacte, nu de aproximări; de comparații, nu de metafore.
Oamenii s-au obișnuit cu reclamele, ca făcând parte din viața lor de zi cu zi, și au devenit sceptici în privința acestora. E nevoie să creadă ce spune acea reclamă, ca să fie interesați.
5. Nu transmitem o acțiune imediată
De multe ori, prin reclamele noastre, nu instigăm consumatorul să facă ceva, ci presupunem că a înțeles mesajul și că dacă îi place produsul, se va interesa el cum să îl cumpere. Nu este deloc așa!
Reclama trebuie să îi dea consumatorului o cale simplă și rapidă prin care poate beneficia de produsul promovat. Chiar dacă produsul e consacrat, și majoritatea știu cum să ajungă la el, totdeauna să ne gândim și la clienții noi, pentru că totdeauna numărul lor va putea crește.
6. Nu scoatem titlul în evidență
Unii scot mai în evidență sloganul, alții vizualul îl plasează în prim plan. Dacă vizualul e foarte reușit, poate ține locul unui titlu, și cititorul, dacă se apropie mai mult, poate citi corpul reclamei.
Însă cazurile acestea sunt rare. Titlul e elementul cel mai important al unei reclame, și dacă acesta nu iese în evidență, ca să facă cititorul să citească și restul, atunci întreaga reclamă e compromisă.
7. Confundăm personalizat cu personal
Aici discutăm de un aspect care se aplică doar la reclamele directe, precum scrisori, e-mail-uri, SMS-uri, etc. Există 3 tipuri de astfel de reclame:
- Automate
- Personalizate
- Personale
Care credeți că sunt cele mai eficiente?
- Cele automate sunt greoaie, plictisitoare, și lipsite de personalitate. Cititorul își dă seama că sunt adresate unei mase mari de oameni și scad mult șansele ca acesta să le mai bage în seamă
- Cele personalizate sunt practic cele automate, însă cu numele cititorului introdus la început, și eventual o semnătură din partea unui reprezentant al firmei la sfârșit. Conținutul, însă, din nou pare că e adresat unei mase mari de oameni, și poate foarte ușor să nu fie băgat în seamă
- Cele personale, chiar dacă presupun mai mult timp de muncă, se dovedesc a fi cele mai eficiente. Nu numai că au numele cititorului și semnătura unui reprezentant, dar se adresează pe limbajul cititorului, în funcție de categoria sa socială, prenumele său e introdus de mai multe ori în text, și rezonează cu cititorul, îl face pe acesta să se regăsească în text. Cu siguranță că 90% din cititori vor citi cu mare atenție un text în care e vorba de ei, mai degrabă decât un text în care e vorba de un necunoscut.
8. Uităm de cuvintele cheie
Am scris și în câteva articole anterioare că trebuie să ne gândim la câteva cuvinte care ne reprezintă cel mai bine brand-ul, și din acestea să alcătuim un mesaj publicitar. Repet acest lucru și aici, la greșeli frecvente, pentru că mulți copywriteri omit să se gândească la cuvintele care trebuie să le rămână în minte consumatorilor, după ce au parcurs sau văzut reclama.
9. Folosim prea multe adjective
Am văzut multe reclame care spuneau despre un produs sau serviciu că este frumos, eficient, bun, ieftin, rapid, sigur, de calitate, și multe altele. Însă tindem să ne pierdem foarte mult în adjective, pe care noi le considerăm atuuri ale produsului; de fapt, acestea au efect invers în mintea consumatorului – îi formează o părere negativă asupra brandului, și nu vor mai băga de seamă nici alte reclame viitoare.
10. Ne complicăm prea mult
De ce unele reclame prezintă un produs atât de simplu, precum apa minerală, de exemplu, sub forma unui război de creativitate, o poveste pentru realizarea căreia s-au investit, probabil, prea mulți bani?
Unele reclame fac parte din campanii care se adresează doar celor care sunt deja clienți, și au ca scop apropierea acestora de brand. Alte campanii se adresează celor care nu au mai încercat acel produs, și au ca scop dobândirea de noi clienți. Însă investițiile pentru prima categorie sunt, paradoxal, mai mari pentru cele din categoria a doua. Din punctul meu de vedere, ar trebui să fie exact invers. Apropierea se poate face prin multe alte mijloace, și de multe ori ne aduce doar fani, și nu cumpărători.
11. Scriem să fie frumos, dar nu eficient
Multe reclame sunt foarte reușite și de calitate. Atât de reușite încât ar câștiga premii cu siguranță. Însă copywriting-ul nu înseamnă premii, nu înseamnă reclame frumos și artistic scrise; înseamnă reclame eficiente, care conving cititorul să ia o acțiune, și nu doar să se bucure pe moment de ce a citit.
12. Folosim textele pentru reclame tipărite și în online
E o greșeală foarte des întâlnită în publicitatea românească: de ce luam același flyer sau același afiș, îl facem mai mic și îl postăm pe site? De ce luăm același banner pe care îl vedem lipit prin oraș, și îl postăm pe Facebook?
Hai să pune problema altfel: de ce mesajul unei reclame din offline, e același și în online?
Reclamele tipărite trebuie să convingă consumatorul că are nevoie de produsul promovat, pe când reclamele online trebuie să convingă consumatorul că a găsit produsul pe care îl căuta.
13. Nu instigăm vreo modificare de comportament
O reclamă eficientă în adevăratul sens al cuvântului se încheie cu un sfat, un îndemn sau cu prezentarea unui mod de a face rost de produsul promovat. Altfel, fără acest call to action, o reclamă nu va fi altceva decât un anunț creativ. Și anunțul e o informație brută, care nu instigă nici măcar o conversație cu cititorul, nu îi cere acestuia nicio formă de răspuns. Ce efect ar mai avea atunci?
Sper că îți e de folos să știi de aceste greșeli frecvente din publicitate și să ai grijă să nu le repeți în reclamele tale.
Ce alte greșeli ai mai întâlnit la o reclamă văzută recent?