Pasii monitorizarii unei campanii online

Într-un articol anterior despre monitorizarea reputației online, am discutat despre cum analizăm evoluția unui brand din următoarele perspective:

  • Analiza cantitativă: măsurarea numărului de apariții în presa online și social media;
  • Analiza calitativă: analiza tonului, impactului și credibilității fiecărei apariții din presa online și social media.

În urma acestor analize se întocmește un raport pe baza căruia pot fi luate viitoarele decizii strategice cu privire la evoluția reputației unui brand și dizolvarea gradului de risc reputațional la care acesta a fost supus.

Din aceste motive, monitorizarea unei campanii online este în strânsă legătură cu monitorizarea media, atât timp cât mediul online reprezintă principalul mijloc folosit de campania respectivă.

Monitorizarea unei campanii online constă, de fapt, în monitorizarea fiecărui canal de comunicare online folosit. Acest lucru înseamnă măsurarea, pe parcurs, a ratei de îndeplinire a fiecărui obiectiv propus.

Așa cum am menționat și în articolul „Cum se scrie un plan de comunicare online”, înaintea realizării unei campanii online este nevoie să stabilim o serie de obiective care să fie în conformitate cu scopul campaniei; totuși, pentru fiecare mijloc de comunicare folosit, monitorizarea se poate face pentru obiectivele intermediare stabilite doar pe canalul respectiv.

În continuare voi enumera principalele canale de comunicare online care se pot folosi într-o campanie și cele mai importante obiective care se pot măsura pentru acestea:

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

#1 Monitorizare website / blog propriu

Propriul blog sau website reprezintă spațiul care poate fi personalizat după bunul plac; acesta trebuie să fie principalul spațiu virtual care să producă conversia – transformarea vizitatorului online în client (achiziționarea unui produs/serviciu, descărcarea unui material, ș.a.).

Principalele obiective care necesită a fi monitorizate sunt:

  • Traficul pe website / blog: numărul de vizitatori unici;
  • Timpul mediu petrecut de vizitatori pe website / blog;
  • Rata de respingere (procentajul care arată câți vizitatori au părăsit site-ul / blogul după vizitarea unei singure pagini);
  • Numărul de comenzi / cereri de ofertă: acest lucru se poate obține printr-un formular de comandă (în cazul unui magazin online) sau printr-un formular de cerere ofertă (în cazul unui website care prezintă servicii).

#2 Monitorizare email marketing

Orice companie necesită să dețină o bază de date de adrese de mail ale potențialilor și actualilor clienți. Aceștia trebuie informați constant cu noutățile pe care le oferă compania respectivă, fie pentru a deveni clienți, fie pentru a face din nou o achiziție.

Obiectivele care necesită monitorizare în urma trimiterii unei campanii de email marketing sunt:

  • Rata de deschidere a email-ului;
  • Rata de abonare (numărul de abonați noi);
  • Rata de dezabonare;
  • Rata de click – câte persoane care au deschis mail-ul au făcut click pe cel puțin unul din link-urile acestuia.

Mai multe detalii despre email marketing și obiectivele acestuia am menționat în articolul: Cum evaluez o campanie de email marketing?

#3 Monitorizare presa online

O campanie care include presa online presupune publicarea unei știri sau a unui comunicat de presă pe site-urile trusturilor de presă locale și/sau naționale. Pentru a realiza monitorizarea aparițiilor în presă există trei metode:

  • Vizitarea site-ului fiecărei publicații online și căutarea informației despre propriul brand;
  • Căutarea pe Google a informației despre propriul brand, în speranța găsirii aparițiilor media;
  • Folosirea unui instrument de monitorizare media (precum cel oferit de MediaIQ).

#4 Monitorizare campanii Google Adwords

Campaniile de Google Adwords (Search și Display) sunt frecvent folosite în zilele noastre, aproape pentru orice tip de produs sau serviciu care se poate vinde online.

Pentru acestea, obiectivele care necesită a fi monitorizate sunt:

  • Rata de click pe anunțurile / bannerele campaniei;
  • Rata de conversie a vizitatorilor veniți din Google Adwords.

În cazul campaniilor de Search, este necesar ca fiecare grup de anunțuri să fie redactat pe cuvinte cheie relevante produselor sau serviciilor pe care le promovezi, dar și textul fiecărui anunț să fie suficient de atractiv pentru a convinge potențialii clienți să dea click.

google adwords

sursa imagine

#5 Monitorizare campanii Facebook Ads

În cazul Facebook Ads, se stabilește un buget care se alocă pentru o campanie care durează câteva zile / săptămâni. La fel ca la Google Adwords, obiectivele principale sunt:

  • Rata de click pe reclamele proprii;
  • Efectul campaniei: trafic pe site, creștere număr de like-uri ale paginii, conversia potențialilor clienți veniți din Facebook, etc.

#6 Monitorizare social media

Fiecare rețea de socializare dintre cele folosite mai mult în România de către companii (Facebook, Twitter, Google Plus, LinkedIn) presupune existența unei pagini de companie care are ca scop să atragă fani / followeri pentru notorietate. De aceea, puterea acelei pagini de cele mai multe ori redă impactul pe care îl are un brand în social media.

Totuși, social media presupune o interacțiune cu utilizatorii, motiv pentru care reputația unui brand depinde de menționările acelui brand și din partea altor pagini sau profile de utilizatori.

Singura metodă de monitorizare a tuturor menționărilor unui brand și a analizei calitative a acestora este folosirea unui instrument de monitorizare media – precum este cel oferit de Media IQ.

Acestea sunt principalele mijloace de comunicare pe care le poate folosi o campanie online în România. Pentru o monitorizare calitativă și de scurtă durată a impactului unei astfel de campanii, este necesară folosirea unui instrument conceput special pentru acest rol; altfel, se poate consuma foarte mult timp, iar rezultatele obținute riscă să fie incomplete.

Pentru mai multe detalii despre monitorizarea media, consultați site-ul și blogul MediaIQ.

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!