Vrem sau nu vrem, ne place sau nu dar zilnic ne expunem la sute de mesaje. Știri, reclame, indicatoare stradale – sunt doar o mică parte din conținutul pe care îl „consumăm” zi de zi. Creierul uman are capacitatea uimitoare de a ne „reîncărca baza de date”. Informațiile noi vin, se stochează, iar cele vechi pleacă, fiind uitate.
Noi, marketerii, luptăm de ani buni pentru ca informația legată de un anume brand să rămână cât mai mult în mintea omului, până să ajungă în „trash”. Totuși, înainte ca aceasta să fie sau nu reținută, ea trebuie să pătrundă în mintea omului.
Cum? Prima portiță e titlul.
Acesta e primul și, uneori, singurul element cu care face cunoștință cititorul. Este extrem de mic procentul celor care citesc dincolo de un titlul neinteresant. Se spune că, în general, doar 20% din persoanele care văd un titlu citesc în continuare. Prin urmare, degeaba corectezi tu virgule în articol, dacă titlul nu atrage.
Cum îl faci funcțional? Să învățăm de la specialiști.
David Ogilvy miza pe principalul avantaj al produsului. Acesta era formulat astfel în titlu, pentru a trezi interesul publicului, ca în exemplele de mai jos. Acest principiu e perfect valabil și azi.

O altă voce influentă în sfera publicității, Claude Hopkins, a analizat 10 titluri de succes, în baza cărora a identificat 4 calități fundamentale ale unui titlu reusit. După Hopkins, un titlu bun trebuie:
- Să satisfacă interesul cititorului (să ofere răspunsul căutat).
- Să prezinte o noutate.
- Să stârnească curiozitatea.
- Să sugereze o metodă rapidă și ușoară de a atinge un anumit scop.
Totuși, adaugă autorul, un element important în toate aceste cazuri este credibilitatea. Dacă un titlu nu sună credibil, cel mai probabil nimeni nu-ți va mai citi articolul. Or, cu toții cunoaștem celebrele titluri de genul „Cum să sai jos 20 kg în 3 zile” și intuim despre ce e, de fapt, articolul.
Citește și articolul: 35 de idei inedite de titluri, după John Caples
Lucrurile se complică și mai mult în mediul online, unde la fiecare click te pândește spam-ul. În urma analizei statisticilor activității cititorilor în mediul online, cei de la HubSpot vin cu o serie de sfaturi, în special, pentru optimizarea titlurilor pe Internet.
Cuprins articol
Reguli pentru un titlu reusit
Regula 1: Respectă experiența cititorului
Orice click e deja o realizare. De aceea, nu dezamăgi cititorul cu o joacă stupidă sau o reclamă plictisitoare. Prezintă-i informația la care s-a așteptat: scurt, clar și la subiect.
E destul să dezamăgești cititorul o dată ca să nu-i mai recâștigi încrederea.
Regula 2: Atenție la cuvintele-cheie
Să recunoaștem: click-urile contează. Iar un titlu bun îți poate crește considerabil rata CTR (Click-Through Rate). Iată ce relevă analiza datelor Hubspot:
- În titlu, cuvintele „photo” (fotografie) și „who” (cine) cresc CTR-ul (Rata de Click). În contrast, cuvintele „easy” (simplu), „how to” (cum să), „credit”, „cure” (cură), „magic” și „free” (gratuit) scad CTR.
- Referințele la cititor prin utilizarea cuvintelor „you” (tu), „your” (al tău) ș.a., scad CTR.
- Superlativele de tipul „best” (cel mai bun), „always” (mereu) scad CTR.
- Specificarea tipului de conținut, spre exemplu, indicarea infograficelor între paranteze, crește CTR.
- Cuvintele „simple” (simplu), „tip” (sugestie), „trick” (truc), „amazing” (nemaipomenit) și „secret” scad CTR.
- Conceptele ce sugerează urgența, de tipul „need” (nevoie) și „now” (acum) de, asemenea, scad CTR.
Regula 3: Spune-i CINE, nu DE CE
Conform datelor Hubspot, în 2013-2014, titlurile ce conțineau cuvântul „who” (cine) au generat creșterea CTR cu 22%. Pe de altă parte, titlurile, în care figura „why” (de ce), au condus la scăderea CTR cu 37%.
Regula 4: Arată-i imagini
Nu e de mirare că în era digitalului, titlurile care făceau aluzie la imaginile din articol au crescut CTR cu tocmai 37% în 2014, ceea ce e cu 8% mai mult față de indicatorul din 2013.
Regula 5: Fii mai explicit
Titlurile care specificau între paranteze tipul materialului prezentat în articol (spre exemplu: imagini, video, infografic etc.), s-au dovedit a fi cu 38% mai eficiente decât cele, în care explicațiile lipseau.
Acest fapt denotă dorința cititorului de a ști în prealabil ce îl așteaptă în articol.
Schematic, concluziile celor de la Hubspot arată în felul următor:

Ok, ți-ai atins scopul și omul a dat click, ca să vadă despre ce e vorba în articol. Ce faci mai departe? Cu siguranță, ai vrea să-l motivezi să petreacă mai mult timp pe site și, la modul ideal, să se aboneze la newsletter, să plaseze o comandă etc.
Cei de la Hubspot au analizat și aceste aspecte. Mai exact, aceștia au identificat legătura dintre eficiența titlului și rata de implicare a cititorului + rata de conversie. Cu alte cuvinte, câți internauți, fiind atrași de titlu, vor citi și alte materiale de pe pagina ta sau, poate vor trece la acțiuni mai concrete.
Rezultatele au fost neașteptate:
- În timp ce datele preliminare demonstrau că utilizarea cuvântului „amazing” (nemaipomenit) în titlu scade CTR, cei puțini care aleg, totuși, să dea click și să urmeze titlul, explorează pagina în continuare.
- Adițional, ceea ce determină oamenii să rămână pe site ține de utilizarea în titlu a explicațiilor între paranteze și precizarea referitoare la conținutul de imagini în articol.
Pentru detalii, vezi diagrama de mai jos.

În ceea ce ține de relația titlu-rata de conversie, rezultatele, la fel, au fost mai puțin previzibile:
- Deși utilizarea cuvântului „need” (nevoie) determină scăderea CTR, dintre puținii care aleg să dea click mai departe, cei mai mulți trec la acțiune (se abonează la newsletter, comandă produse etc.)

Cât de lung trebuie să fie un titlu?
În final, cei de la Hubspot ne invită să acordăm o atenție deosebită lungimii titlului. La modul ideal, titlurile cele mai eficiente conțin între 21 și 40 de caractere. Astfel de titluri au atras cele mai multe click-uri în 2013 și 2014. Totuși, în funcție de scopul urmărit, susțin specialiștii, lungimea titlului poate varia. Spre exemplu:
- Dacă vrei să câștigi mai multe share-uri, titlul tău ar trebui să conțină maxim 140 de caractere (pentru retweet).
- Vrei ca titlul tău să fie printre primele rezultate de căutare Google? Atunci lungimea optimă e cea de până la 65 de caractere.
Pe de altă parte, conform analizelor Hubspot:
- CTR crește în cazul titlurilor cu lungimea cuprinsă între 81-100 de caractere.
- Titlurile ce conțin între 21 și 40 de caractere provoacă o creștere a ratelor de implicare și conversie. Adică, cei mai mulți internauți aleg să petreacă mai mult timp pe aceeași pagină web, pe când alții chiar se abonează la buletine informative, plasează comenzi etc.
Sper că ai citit acest articol până la capăt și nu doar datorită titlului 🙂
Pe aceeași temă, poți citi și articolul: 19 sfaturi pentru a scrie titluri care vând
Mai detaliat, recomandările specialiștilor de la Hubspot, alături de analizele despre care ți-am povestit mai sus, le găsești aici.
La mulți ani și la cât mai multe titluri inspirate!