Spotul radio

De mai bine de 70 de ani, radioul a fost un mijloc eficient de comunicare către mase mari de oameni. Poate vă gândiți că acum lumea nu prea mai ascultă radio cum se obișnuia înainte de era internetului, însă nu uitați că există mai multe tipuri de posturi radio:

  • Radioul clasic, adresat unui public general, difuzat la nivel național sau local
  • Radioul targetat pe gusturi muzicale sau culturale
  • Radioul online – o mare varietate de posturi, pentru toate gusturile și vârstele
  • Radioul nișat pe o anumită categorie de public țintă (radioul liceului, radioul mall-ului, radioul campusului studențesc, etc)

Cercetările arată că ascultătorii se simt mai puțin agasați de reclamele audio decât spectatorii de reclamele video, de la TV sau de pe internet. De multe ori imaginile sunt cele care deranjează, pe când sunetele sunt cele de efect.

Există două tipuri de spoturi radio:

  • Vorbă bună din partea DJ-ului: anunțuri, mulțumiri, menționări, recomandări, concursuri, etc.
  • Spoturi create de studio: în studio independent sau în studioul postului respectiv

Indiferent de varianta pe care o alegi, tu ca și firmă care se dorește promovată trebuie să scrii conținutul acelui spot radio. (sau agenția la care apelezi, dacă îți permiți acest lucru)

De ce trebuie să ții cont când scrii un spot radio?

Atenție la durată

Un spot durează maxim 30 de secunde, dar de cele mai multe ori ai la dispoziție doar 15. Mesajul trebuie să fie clar și concis.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

În general, frecvența de vorbire este de două cuvinte pe secundă, așa că spotul tău va avea maxim 60 de cuvinte. Dar dacă vrei ca să conțină și pauze dramatice sau alte efecte sonore, va trebui să reduci numărul de cuvinte, pentru că timpul este limitat.

După ce l-ai scris, pune pe cineva să ți-l citească cu voce tare, la viteză de vorbire normală. Vei constata dacă l-ai scris bine și ce mai ai de schimbat la el. Cronometrează acea persoană când citește, te va ajuta foarte mult.

Scrie o reclamă, nu o operă literară

Multe spoturi pe care le-am auzit aveau tendința să dramatizeze poate prea mult, și mesajul de marketing era undeva ascuns, în spatele efectelor sonore și intonației exagerate a actorilor.

Spotul radio este ca o reclamă tipărită, pentru că e vorba tot de cuvinte și nu de vizual. Chiar dacă e o discuție între mai multe personaje, scopul discuției este să reiasă cât mai clar beneficiile celor care cumpără produsul.

Cele mai multe tipuri de spoturi sunt doar o înșiruire de cuvinte, eventual cu un fundal muzical și câteva efecte sonore. Acestea diferă de reclamele tipărite prin două aspecte importante: tonalitatea și faptul că ascultătorul nu poate reveni asupra lui, pe când cititorul da.

Repetă numele firmei

Cel mai important în urma unui spot radio este ca ascultătorul să fi înțeles unde poate fi găsit produsul despre care s-a vorbit, și care este firma de unde îl poate obține.

De aceea, e bine să se repete identitatea brandului de trei ori, la început, la mijloc și la sfârșitul spotului. Prima oară când menționați brand-ul, îl introduceți ca pe o soluție la nevoia consumatorului, a doua oară ca pe un furnizor al produsului pe care îl promovați, și a treia oară dați pe scurt detalii precum locația sau adresa de internet (adică unde găsesc oamenii produsul).

Captează atenția ascultătorului

Totdeauna când scrii spotul, gândește-te că ascultătorul face și altceva în timp ce îl ascultă: poate să conducă, să mănânce, să se plimbe prin mall, să fie la serviciu, să se uite pe internet, etc.

Ai nevoie de un cârlig, care atrage atenția consumatorului de la început, și îl face să asculte spotul până la capăt. În reclamele scrise, acest cârlig poate fi titlul sau vizualul, însă în spotul radio acesta este modul în care începe:

  • Muzică
  • Efecte sonore
  • Intonații neobișnuite
  • Exclamații precum: Stai!, Ascultă!, Anunț important pentru cei care…, Ai auzit?, Oprește-te!, Plictisit?, Salut!, Fii deștept!, etc.

Respectă regulile de scriere a unei reclame

La fel ca orice reclamă, spotul radio trebuie să transmită emoții. Acestea pot fi mai bine conturate aici prin intonații specifice, efecte sonore și muzică de fundal.

Însă trebuie ținut cont și de cuvintele cheie care vând mai bine. Acestea trebuie plasate în special la începutul spotului.

Emoțiile pot fi reprezentate și prin adjectivele folosite la mijlocul spotului, când se vorbește despre produs, gen: seducător, incitant, irezistibil, ieftin, cald, avantajos, etc.

De asemenea, spotul trebuie să aibă o anumită structură:

  • Introducere: cârligul care captează atenția, identificarea nevoii
  • Cuprins: găsirea rezolvării nevoii prin produsul promovat
  • Încheiere: datele de contact ale firmei care oferă produsul (după caz, telefon, website, pagină de Facebook, adresă, etc)

Alege cu atenție actorii, muzica și efectele sonore

Acesta este un sfat mai mult pentru cei care produc spoturile într-un studio.

Nu oricine poate citi cu intonația și vocea potrivită textul scris de tine, și preferabil să fii prezent în studio când sunt aleși actorii.

Un copywriter trebuie să precizeze în scenariul scris de el pentru spot, ce fel de muzică dorește, și studioul îi poate oferi din bazele de date pe care le are.

Cât despre efectele sonore, studiourile au multe opțiuni, de unde se pot selecta cele potrivite. Copywriterul trebuie să menționeze în scenariu momentele când apar sunetele, cât și tipul de sunete dorite, și să le selecteze chiar el, din studio. Asta pentru că unele sunete sună diferit decât ce ar trebui să reprezinte, și să nu lase loc de interpretare.

*****

Un spot radio trebuie să fie ca o poveste, să transmită emoții și să capteze atenția ascultătorului, indiferent ce face acesta în momentul respectiv. Nu numai atât, dar să fie concis, pentru că numărul de cuvinte este limitat.

Mai știți și alte sfaturi pentru cei care vor să scrie spoturi radio?

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

  • nume

    Un copywriter ar trebui sa lasa scripturile reclamelor pe seama celor care inregistreaza reclame zilnic. Acei oameni pot face cele mai eficiente texte. Un copywriter ar trebui sa scrie texte pentru orice altceva, scrisori de dragoste, biletele, sms-uri, prostii din astea…… in nici un caz pentru reclame. Parerea mea de voiceover cu ceva experienta 😉 Nu recomand la nimeni sa apeleze la un copywriter pentru a face textul unei reclame audio. Pierde bani aiurea, are parte de rezultat mediocru si isi pierde timpul si respectivul copywriter. Cele mai bune texte pentru reclame le poate face cineva care INREGISTREAZA zilnic astfel de texte. Cele mai bune texte pentru site-ul dvs spre exemplu, le poate face cu succes un copywriter, care stie bineinteles si ceva SEO :)))))

    • Sunt de acord cu tine, dar depinde de caz 🙂 Dacă o firmă are o campanie de promovare în cadrul căreia folosește mai multe mijloace (outdoor, bannere, spot video, etc) atunci cu siguranță tot copywriter-ul care s-a ocupat de materialele de promovare va face și spotul radio. E adevărat, mereu trece prin feedback-ul unui voiceover cu experiență și poate suferi ceva modificări, însă e bine să fie făcut de copywriter pentru că el are mesajul de ansamblu al campaniei.
      Există, desigur, și cazul în care textul e recomandat să fie făcut de voiceover după informațiile clientului, dacă acea firmă vrea doar un spot radio, fără alte materiale.

  • Nume

    Atunci un copywriter ar trebui sa colaboreze neaparat cu un voiceover. Ce zici?

    • Da, sunt de acord. Însă, trebuie să fie de acord și clientul pentru care se face spotul ca să îi pună în legătură pe cei doi.

  • Anonymous

    Ideal este ca voiceoverul sa fie si copywriter , spuneti voi.

    • Nu am spus că ar fi ideal, însă ar fi ideal ca cei doi să colaboreze îndeaproape.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!