6 stiluri de a scrie copy eficient

Un copywriter trebuie să fie ca un actor: joacă un rol diferit de fiecare dată când schimbă domeniul pentru care scrie.

Fiecare „industrie” are un public diferit, cu alte pretenții, alt mod de viață, alte cercuri de influență. Am scris până acum copy-uri pentru firme de IT, apă minerală, jante și anvelope, produse cosmetice, imobiliare, magicieni, tipografii, rulmenți și multe altele, iar de fiecare dată când schimbam industria, o luam de la capăt: cine este audiența? ce vor să audă? ce probleme / nevoi au? și așa mai departe…

După ce am răspuns la aceste întrebări, urma să îmi formulez un stil – adaptat în funcție de domeniul din care face parte clientul, dar și de publicul său țintă. Am discutat mai demult despre tehnici persuasive de copywriting, care pot fi aplicate pentru orice stil și am făcut o analiză psihologică asupra celor 4 factori dintr-un text care influențează consumatorul.

În continuare vreau să îți împărtășesc cele 6 stiluri pe care le-am folosit până acum în copywriting, menționând care sunt cazurile în care se potrivește fiecare:

1. Copy în stil simplu

Acesta este cel mai des întâlnit stil de copywriting, agreat de majoritatea companiilor. Pur și simplu este introdus produsul, cu avantajele sale și câteva motive pentru care merită cumpărat.

Pentru a avea efect și mai mare, recomand prezentarea beneficiilor pe care le poate avea clientul dacă achiziționează acel produs; însă fără înflorituri și alte povești. Stilul trebuie să fie cât mai simplu și direct.

Am folosit acest stil pentru clienții din „industriile grele”: construcții, zootehnie, confecții metalice, rulmenți, dar și pentru service-uri auto, producție și import mobilă.

Un astfel de exemplu de copywriting poate fi observat în imaginea de mai jos:

copywriting simplu

2. Copy în stil conversație

În acest stil, trebuie să scrii ca și cum te-ai adresa unei persoane. Limbajul folosit este același cu cel al unui vânzător care discută cu un potențial client sau care face o prezentare de vânzări. Chiar dacă știi că textul va fi citit de o masă mare de oameni, trebuie să îl scrii ca și cum te-ai adresa mereu unei singure persoane.

Acesta este stilul în care trebuie să îți cunoști cât mai bine audiența, pentru că trebuie comunici pe limba lor, punând accent pe problemele și nevoile lor.

Este unul din cele mai des folosite stiluri pentru că de obicei alternează cu un alt stil dintre cele enumerate.

Ideea de bază: concentrează-te pe consumator, plasează-l pe el în centrul atenției, înțelege-i nevoile. Adu produsul sau serviciul ca soluție la problemele sale.

Recomand folosirea lui în special în promovarea serviciilor – consultanță, contabilitate, web design, reparații uși sau ferestre, realizare aplicații software, dar și în cazul serviciilor din industria HORECA: restaurante, cafenele, cluburi, ceainării, hoteluri și pensiuni.

3. Copy care intră în detalii

Pe principiul „cu cât mai mult, cu atât mai bine”, acest stil de copy se folosește atunci când se prezintă un produs sau serviciu pentru care consumatorul are nevoie de mai multe informații înainte de a-l achiziționa.

De aceea, recomand acest stil de copy pentru serviciile de IT personalizate (aplicații custom), serviciile de consultanță (de marketing, resurse umane, IT, ș.a.), serviciile medicale (stomatologie, ginecologie, ș.a.), cursuri și seminarii, dar și pentru diferite produse precum cosmetice naturiste, produse și remedii farmaceutice, panouri radiante, panouri solare sau alte produse tehnice.

4. Copy de tipul sport.ro

Nu este nevoie să fii cititor al publicației ca să te familiarizezi cu stilul, ci este suficient să vizitezi pagina de Facebook pentru câteva „extracte”:

sport.ro sport.ro 2 sport.ro 3

După cum se poate observa, predomină stilul conversație, cu adresare directă și trimitere imediată către site – „Nemaipomenit! Șocant! Cum ți se pare? –> sport.ro”.

Stilul este folosit de numeroase publicații de presă în scopul atragerii de trafic pe site, exagerând importanța știrii. De aceea, în termeni de specialitate, stilul se numește copywriting la superlativ. Este folosit încă de pe vremea lui John Caples și exemplificat mai bine în cartea sa Metode de Publicitate Testate.

După cum menționează și Caples, se recomandă folosirea stilului superlativ în titluri și subtitluri de text. Pentru credibilitate, recomand susținerea acestui stil de copy cu testimoniale.

Poate fi folosit în majoritatea domeniilor, atât la servicii cât și la produse, însă nu în prezentările propriu zise ale acestora, ci mai degrabă în bannere sau mesaje cu trimitere la acestea.

5. Copy în stil poveste

Tuturor ne plac poveștile, în special dacă sunt spuse bine și cu intonație. Scopul acestui stil este să ne capteze atenția, urmând ca la final să ne vândă un produs sau serviciu.

Elementele folosite în acest stil sunt:

  • Introducerea, care prezintă problema sau nevoia (de obicei coincide cu cea a consumatorului);
  • Conflictul, sau situația în care se poate ajunge dacă acea problemă sau nevoie nu este rezolvată;
  • Cuprinsul, care după caz poate fi un dialog între doi consumatori sau pur și simplu o continuare a prezentării situației conflictuale;
  • Concluzia, care trebuie să prezinte soluția la această problemă – produsul sau serviciul de vânzare.
copy poveste1

sursa imagine

Recomand folosirea acestui stil pentru brandurile cu tradiție, dar și cele care promovează anumite produse sau servicii menite să rezolve probleme generale. Am folosit acest stil în scrierea de copy pentru apă minerală, soluții IT customizate, servicii de web design, servicii de consultanță, site-uri de reduceri, produse medicale, florării, dar și pentru hoteluri sau pensiuni situate în zone istorice, cu o tradiție demnă de a fi prezentată în scop comercial.

6. Proiecția în viitor

Stilul acesta poate fi folosit în combinație cu oricare altul din cele enumerate mai sus. Copyblogger l-a numit „stilul John Lennon”, deoarece în melodia „Imagine” acesta ne roagă să ne folosim de puterea imaginației pentru a ne proiecta viitorul, în caz că nu ar exista rai, iad, țări, religie sau războaie.

Ca și om de publicitate care folosește acest stil, îți poți ruga audiența să își închipuie că pot expedia flori celor dragi chiar și fără să fie în țară, că pot slăbi în mod sănătos cu anumite capsule, că pot căpăta ușor masă musculară cu anumite suplimente, că pot obține profit folosind propriul magazin virtual.

În urma acestei invitații, anunți consumatorul că își poate atinge acel ideal prin produsul sau serviciul tău.

Pare simplu, nu-i așa?

De acum, totul depinde de felul cum aplici aceste stiluri. Pe acestea le-am folosit pentru a scrie texte pentru zeci de clienți din diferite industrii. Dacă ai întrebări referitoare la aplicarea acestor stiluri sau dacă dorești să împărtășești cu noi copy-uri dintr-un anumit stil care ți-au atras atenția, suntem la dispoziția ta în secțiunea de comentarii de mai jos.

Spor la scris!

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock