Acum 17.203 ani, în niște munți stâncoși, trăia un trib.
Doi dintre acei homo-sapiens erau cei mai iscusiți vânători și erau mereu în competiție. Se întreceau la vânătoare, la alergat, la pescuit, la numărul de copii – „eu am mulți”, „ba eu am mai mulți” – ce mai, se întreceau în toate. Și făceau asta pentru a câștiga supremația tribului.
Într-una din zile, urmărind un porc mistreț, unul din copacii de lângă ei fu lovit de un trăsnet. Amândoi rămaseră fascinați și împietriți de spaimă privind la copacul în flăcări.
După câteva clipe îndrăzniră și se apropiară de el. Îi simțiră căldura, simțiră și durerea arsuri. Apoi, loviți de același gând, alergară înapoi la peșteră – cine avea să fie primul care să spună tribului despre acea lumină căzută din cer care dădea căldură avea să fie cu siguranță următorul conducător.
Alergară cu toată viteza prin ploaie și ajunseră în același timp la peșteră și începură să vorbească în același timp.
sursa imagine
Primul gesticula și descria în cele mai superbe interjecții pe care le putea articula modul în care lumina căzuse din cer și cum despicase copacul, cum îl transformă în cenușă.
Cel de-al doilea însă le vorbea despre o iarnă în care copiii lor nu vor mai muri de frig, în care picioarele nu le vor mai degera, peștera nu va mai fi rece și întunecată, ci luminoasă și caldă.
***
Copywriting 101
Copywriting-ul este un proces complex, uneori complicat și extenuant, care azi, implică ore și zile de research, pre-testing și testing, focus group-uri, meeting-uri și brainstorming-uri. Societatea este complexă, relațiile dintre oameni sunt mai distante și în cea mai mare parte au loc prin intermediul diverselor dispozitive de comunicare. Știm mai mult, dar ne cunoaștem mai puțin.
Însă, indiferent de mediu și modalitatea de comunicare, indiferent dacă vorbești în fața a sute de mii de oameni sau trăiești în epoca preistorică încercând să câștigi tribul de partea ta, trebuie să înțelegi că atunci când vinzi ceva, trebuie să ții cont de audiența ta, de lucrurile care îi frământă pe ascultătorii/cititorii tăi, de lucrurile de care au nevoie, ce îi mișcă emoțional și ce le mișcă mâna înspre buzunar sau să dea click pe link-ul tău.
Indiferent de produsul pe care îl vinzi, trebuie să știi cui îl vinzi. Pentru un copywriting de succes cunoașterea targetului este esențială.
De ce copiii reușesc să își convingă părinții să mai primească ciocolată, chiar dacă au mâncat deja desert? Pentru că își cunosc targetul, își cunosc părinții, știu ce pârghii să acționeze, știu ce le stârnește simpatia, compasiunea, emoția, știu când logica funcționează mai bine ca sentimentele.
Homo-sapiens din povestea noastră știa de ce avea nevoie tribul său, știa care erau problemele cu care se confruntau cei din peșteră. Cunoaștea punctele sensibile ale audienței. Și oricât de fascinant ar fi fost un spectacol de lumini, undeva afară din peșteră, în sălbăticia plină de pericole, personajul nostru știa că nimic nu e mai atrăgător decât speranța de a trece printr-o altă iarnă în fața șemineului și posibilitatea de a avea acest lucru.
A-ți cunoaște targetul este esențial. Totuși, nu suficient.
Trebuie să ții cont de cel mai important beneficiu pe care îl poate oferi produsul sau serviciul și să realizezi o legătură cu targetul tău atât la nivel intelectual, cât și la nivel emoțional.
Dar despre acestea într-un alt articol.