7 greseli in redactarea unui comunicat de presa

Am discutat într-un articol anterior ce presupun relațiile cu presa și cum poți ajunge să îți fie publicat comunicatul de presă. Dacă ții cont de pașii menționați în acel articol, ai șanse mari ca știrea pe care o trimiți să fie citită și analizată de jurnaliști. Totuși, există o serie de aspecte de care trebuie să ții cont în redactarea unui comunicat de presa ca să fie apreciat și publicat.

Jurnaliștii mereu au timpul limitat; de aceea ei nu îți vor trimite (aproape) niciodată feedback pe comunicatul tău, apoi vor avea răbdare să îl modifici ca să îl poată analiza din nou după ce l-au primit.

De aceea am ales să vorbesc în acest articol despre cele mai des întâlnite greșeli în redactarea unui comunicat de presa, pentru a fi evitate pe viitor.

#1 Comunicat de presa prea lung sau prea scurt

Un comunicat de presa trebuie să menționeze cele mai importante aspecte ale unei știri – acele aspecte care sunt de interes general.

Un comunicat de presa nu trebuie să fie prea scurt, pentru că riscă să nu fie băgat în seamă – în acest caz, prea scurt înseamnă sub 300 de cuvinte. De asemenea, un comunicat nu trebuie să fie prea lung, pentru că riscă să nu fie citit în întregime – în acest caz, prea lung înseamnă peste 550 de cuvinte.

De aceea, lungimea ideală a unui comunicat de presă este între 400 și 500 de cuvinte.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

10-11 iunie, București: Curs de inițiere în Copywriting și Content Writing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

24-25 iunie, București: Workshop intensive de Copywriting și Content Writing (nivel: intermediar)
Înscrie-te aici

#2 Comunicat într-un singur paragraf

Chiar dacă respecți lungimea ideală a unui comunicat de presa, acesta trebuie să fie scris într-o manieră aerisită. Fiecare bloc de informații trebuie livrat într-un paragraf separat. Atenție, însă: un paragraf nu este recomandat să aibă mai mult de 5 rânduri.

De aceea, structurează-ți comunicatul în 3 sau 4 paragrafe esențiale – pe principiul:

  • introducere,
  • cuprins,
  • detalii tehnice,
  • încheiere.

#3 Lipsa unei persoane de contact la finalul comunicatului

Este esențial ca un comunicat să conțină la finalul său numele și prenumele unei persoane de contact (persoana cea mai în măsură să fie contactată în legătură cu știrea respectivă – poate să fie altă persoană decât cea care redactează comunicatul), numele de telefon, adresa de mail și website-ul companiei sau organizației care a emis comunicatul.

Aceste date, de multe ori, nu vor fi publicate în presă alături de comunicat, însă servesc drept contact pentru jurnaliștii care preiau comunicatul și pentru reporterii care, eventual, participă la evenimentul menționat în comunicat.

#4 Comunicat de presa tip advertorial

Una din cele mai frecvente greșeli care împiedică un comunicat de presa să fie publicat este aspectul său de advertorial și chiar prezența unor link-uri de promovare în interiorul acestora.

Chiar dacă scrii un comunicat despre un produs sau serviciu, încearcă să îl prezinți ca pe o informație de interes general și aspectele sale care se leagă de tendințe actuale din piață; nu prezenta pur și simplu beneficiile de vânzare.

Un comunicat de presa nu va fi destinat vânzării unui produs sau serviciu (decât în cazurile în care firma respectivă a plătit o publicație de știri să o promoveze).

Am trimis o dată un comunicat de presa tip advertorial unei publicații de știri și… ghici ce răspuns am primit?

„Treci mai întâi pe la casierie dacă vrei să îți public comunicatul!” 🙂

#5 Titlul și primul paragraf lipsite de interes

Așa cum am arătat că titlul e cel mai important element al unei reclame, titlul este de asemenea cel mai important element al unui comunicat.

Dacă cititorul a trecut de titlu, pentru a citi întreaga știre, are nevoie de un rezumat al acesteia. Acel rezumat trebuie prezentat în primul paragraf, care de obicei se recomandă a fi de maxim 2 rânduri și scris cu bold.

#6 Imaginile introduse în documentul Word

Am pățit adeseori să primesc comunicate de presă cu imaginile inserate direct în documentul Word. Este o greșeală care poate face ca acel comunicat să nu fie publicat. Motivul e simplu: jurnalistul nu va avea răbdare să copieze poza în Paint, să o redimensioneze și să o salveze ca .jpg. Sau, este posibil ca jurnalistul nici să nu știe cum să procedeze.

De aceea, imaginile care însoțesc un comunicat trebuie întotdeauna atașate separat în e-mail.

comunicat de presa

sursa imagine

#7 Link-uri inserate în text pe cuvinte cheie

Un comunicat de presa destinat unei publicații online nu va fi acceptat dacă va conține link-uri către site-ul companiei sau organizației, pentru că se consideră a fi advertorial.

Dacă dorești să trimiți comunicate cu link-uri pe cuvinte cheie, singurele site-uri care le acceptă (unele gratuit, altele contra cost) sunt agregatoarele de comunicate de presă.

Câteva exemple de agregatoare gratuite:

  • http://comunicatedepresa.org/
  • http://www.centruldepresa.ro/
  • http://articole.info/
  • http://articole.org/

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator Romanian Copywriter și Content Marketing Manager în cadrul agenției The Pharmacy. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!