Vrei ca textul tău să atragă toate privirile, să impacteze și să declanșeze o acțiune? Atunci obiectivul pe care ți l-ai trasat e aproape corect formulat.
Uită de partea cu declanșarea efervescentă a acțiunii din partea potențialilor clienți. Oprește-te cu toată încrederea la verbul „a impacta”. Nu-i așa că ți s-a ridicat o piatră de pe inimă?
Sonia Jefferson, un Content Marketer de succes și-a creat un imperativ după care se ghidează în munca sa creativă: „A ajuta înseamnă a vinde!”. Impactezi oferind ajutor.
Așadar concentrează-te să scrii cu pasiune despre un anumit subiect, oferă cât mai multe informații despre serviciile respective. Cu cât textul tău e mai informativ cu atât ajuți cât mai mulți oameni pentru că furnizezi răspunsuri și anihilezi nelămuriri.
Vânzarea vine în plan secund și e imposibil să nu vină cât timp textul tău stă sub semnul onestității. Așa că scutură-ți bine umerii de presiunea vânzării!
Deviza Soniei Jefferson a animat publicul WeContent 2019 și a adus un plus de prospețime în rândul creatorilor de conținut.
Dar dincolo de acest principiu mai există câteva „reguli de aur” pe care trebuie să le aplici pentru a putea electriza un întreg public cu textul tău.
În cele câteva luni de „antrenament” în calitate de Junior Content Writer o să-ți împărtășesc cu drag ce am observat și învățat.

Cuprins articol
1. Publicul-țintă e punctul de plecare
Da, publicul-țintă e punctul de plecare, iar tu trebuie să fii versatil ca un actor pe scenă. Uită de ideea de mască. Aici nu înșeli pe nimeni.
Ce vreau să spun e că un actor își proiectează identități posibile și empatizează cu acele identități. În caz contrar, piesa e sortită eșecului.
Acum ia o pauză de cafea și imaginează-ți publicul tău țintă. Pasul următor e ușor de intuit. Mergi mai departe cu exercițiul de imaginație și empatizează cu publicul tău, pune-te în pielea lui.
Explorează-ți mental publicul prin tot felul de întrebări:
- Ce vreau să știu despre produs?
- Care sunt nevoile concrete care mă conduc spre un anumit produs?
- Ce soluții îmi oferă produsul?
- Ce așteptări am de la produs?
- Care este limbajul care îmi „vorbește” cât mai concludent?
Și pentru că sunt de formație filolog, nu pot să trec peste Sfântul nebuniilor incipiente, romanul Elifei Shafak în care expune o teorie aplicabilă industriei de advertising.
Protagonista lucrează temporar într-o redacție și răspunde scrisorilor trimise de cititori. Provocarea se conturează când e nevoită să răspundă cititorilor din două perspective diferite, devenind angajatul doi în unu.
Sub două pseudonime, Gail scrie fie într-un stil ironic și caustic, fie într-unul grijuliu și empatic. Suspendarea propriei identități i se pare un joc antrenant în care se poate descoperi pe sine.
De cele mai multe ori, dacă ne punem în pielea publicului-țintă cu toată convingerea, putem descoperi lucruri inedite despre noi înșine, lucruri pentru care nu ne-am făcut nicioadată timp.
2. Pericolul unui text sclipitor însoțit de un titlu neinspirat
Indiferent de preferințele tale scripturale a venit momentul să acorzi titlului o importanță covârșitoare.
Până la urmă când intri într-o librărie la cumpărat de cărți, un titlu inspirat poate decide soarta bugetului tău. E mai puternic decât orice text de pe supracopertă sau decât orice recomandare.
În Metode de publicitate testate, John Caples, unul dintre cei mai inovativi copywriteri ai secolului al XX-lea, ne pune la dispoziție rețeta secretă a unui titlu de succes.
Dacă în literatură ne lăsăm convinși de titluri metaforice sau care includ jocuri inspirate de cuvinte, în publicitate nu e loc de abstracțiuni.
Conform lui John Caples există trei categorii de titluri care au dat rezultate de-a lungul timpului:
- Interes propriu – titlurile care se axează pe beneficiile clientului;
- Știri – titluri care propun o noutate în domeniu;
- Curiozități – titluri care stârnesc curiozitatea clientului.
Aceste categorii sunt listate în funcție de eficiență, fiind clar că titlurile de interes personal sunt cele mai de impact.
E indicat să incluzi în titlu beneficii, statistici sau cifre exacte. Titlul sintetizează mesajul textului și se concentrează pe o nevoie particulară.
Bineînțeles că un titlu de succes poate fi rezultatul îmbinării celor trei categorii. Dar nu pierde din vedere că în absența unui titlu inspirat, calitatea textului nu mai contează. Titlul este cel care „pescuiește” cititorii.
Apelez tot la John Caples pentru a da un exemplu de titlu impactant: „Cum mi-am îmbunătățit memoria într-o singură seară?”. În acest exemplu, interesul personal și curiozitatea se întrepătrund eficient și atractiv.
Ți-ar prinde bine și articolul 35 de idei inedite de titluri, după John Caples.

3. Anulează barierele. Publicul îți e prieten
Publicul tău țintă nu e cineva care să te intimideze. Deși nu ai clar conturate în minte fizionomiile celor care compun publicul, să știi că ei îți pot deveni prieteni de nădejde, receptivi la sfaturile pe care le-ai formulat cu atenție.
Într-o conversație cu un prieten bun nu ești niciodată formal. Adresează-te publicului tău ca unui prieten cu care ai ieșit la o bere. Spune-i cât de tare e ultimul joc cumpărat pentru consolă și argumentează.
Pe acest teren doar persoana a II-a singular face legea.
Evită să fii impersonal și distant. Nu vrei să-ți pierzi prietenii sau să fii catalogat drept antisocial, nu-i așa?
4. Un dram de creativitate nu strică niciodată
Indiferent de subiectul abordat e bine să ai în minte o idee-pivot. Pornind de la ideea centrală, supune-te unui brainstorming riguros. Primele două-trei soluții care îți vin în minte sunt de evitat. Cu siguranță le-au mai avut și alții.
Celei de-a patra soluții merită să îi acorzi atenție și să o dezvolți. E vorba despre o abordare fresh, o privire aruncată obiectului dintr-un unghi mai puțin comun. În literatură i se spune „insolitare” și merită să te joci puțin cu ea și în publicitate.
Gândește-te un moment la tine! Nu-i așa că formulările clișeice nici măcar nu îți mai rețin atenția?
Altfel spus, fii original! Fii curajos și inovează!
5. Rescrie, rescrie și iar rescrie
Creativitatea și talentul sunt avantaje serioase, dar nu face greșeala să te bazezi doar pe ele. Odată pornit la drumul creării de conținut publicitar, să știi că ai de muncă și de perseverat.
Textul acela „magnetic” nu va ieși de prima dată. Rescrie-l și de zece ori până ajungi aproape de forma mult visată. Și foarte important: nu uita să soliciți feedback în permanență.
Indiferent cât de exigent ești cu tine însuți, un feedback venit din exterior poate pune textul într-o altă lumină.
Importantă este calitatea rescrierilor și nu cantitatea acestora. Pentru un insight despre lumea talentului și importanța rescrierilor în publicitate, nu rata articolul lui Cătălin despre Micul Ghid al Talentului: cum să devii mai bun la orice.
Dacă respecți toate aceste reguli, textele tale vor fi din ce în ce mai aproape de acel „magnetism” atât de vânat.
Și încă ceva! Să nu uiți de celebrul Call to action! Ar fi bine să sune cam așa:
Descoperă cât mai multe articole „magnetice” pe blogul Romanian Copywriter și distrează-te devenind un profesionist de primă clasă!