Relatia dintre specialistul SEO si programator

Rolurile fiecărui specialist în realizarea și optimizarea unui website nu sunt întotdeauna bine definite sau bine înțelese. De aceea, de cele mai multe ori, consecințele se reflectă în calitatea site-ului și comportamentul acestuia la accesarea de către utilizatori sau la indexarea de către motoarele de căutare.

Fie că vorbim despre optimizarea unui website existent sau despre dezvoltarea unuia nou, specialistul SEO și echipa de IT, sau mai simplu programatorul, au roluri distincte. Specialistul SEO analizează site-ul și propune modificări tehnice și de conținut care vor crește calitatea în ansamblu a site-ului, de la structura URL-urilor și a meniurilor, funcționalități și navigabilitate sau usability, până la conținutul de tip text, poze sau video.

Modificările tehnice sunt aplicate în website de către programator, iar cuvântul cheie în această ecuație este «propune», pentru că nu poate să decidă singur dacă acele recomandări de optimizare sunt adecvate și aplicabile la site-ul respectiv.

Pentru că fiecare website are particularitățile sale, fie că vorbim de site-uri custom (realizate de la 0) sau dezvoltate pe platforme Open Source, impunerea unor modificări tehnice numai «pentru că așa a spus specialistul SEO» are de cele mai multe ori efecte negative asupra funcționării site-ului și a acurateții codului sursă.

relatia-seo-programator2

De aceea, relația dintre SEO și programare este una de interdependență, iar lipsa comunicării și mai ales a deciziilor fără un acord comun al celor doi specialiști este o greșeală frecventă, cu urmări greu de remediat.

Când specialistul SEO și programatorul nu sunt prieteni

Printre cele mai frecvente efecte negative asupra calității și funcționării unui site, cauzate de lipsa comunicării dintre specialistul SEO și programator, sunt dezindexarea paginilor web, generarea unui volum incontralabil de pagini de eroare 404 (pagini care nu funcționează) sau chiar penalizări Google automate și manuale.

Am notat 7 astfel de situații care necesită discuții și analize atente, înainte să se execute modificări în site:

1. Modificarea URL-urilor fără verificarea istoricului acestora

Dacă site-ul are o vechime de câțiva ani, pot fi URL-uri care au trecut deja prin modificări și redirecturi repetate, iar simpla existență a paginilor duplicate (conținut identic / URL diferit) în site, fără un tag «canonical» sau un fișier Sitemap.xml corect va duce la dezindexarea ambelor pagini / URL-uri.

2. Modificarea temelor platformelor Open Source (WordPress, PrestaShop, OpenCart etc.)

Personalizarea unei teme gratuite sau cumpărate este un lucru obișnuit, însă modificările de design și funcționalități făcute fără discernământ și fără o analiza a consecințelor acestora vor genera breșe de securitate în site sau imposibilitatea actualizării la versiuni mai noi ale CMS-ului, dar și alte probleme tehnice.

Dacă programatorul consideră că unele modificări pot avea astfel de urmări, specialistul SEO trebuie să-i propună alte soluții de optimizare, mai puțin agresive.

3. Supra-filtrarea sau crearea de filtre și funcționalități inutile

În principiu filtrele, aplicațiile de selecție și ordonare a ofertelor sau produselor după diferite criterii ajută utilizatorii să găsească ușor și repede ceea ce au nevoie. Acestea trebuie stabilite și integrate cu grijă în site, pentru că pot avea efecte neașteptate:

  • îngreunează navigarea simplă și intuitivă,
  • cresc viteza de încărcare a site-ului,
  • generează pagini artificiale în site și elemente de SPAM.

Ar fi de preferat ca specialistul SEO și programatorul să găsească soluția optimă care asigură un echilibru între utilitatea unei funcționalități pe de o parte și acuratețea codului sursă pe de altă parte.

4. Supra-încărcarea de tag-uri și pagini de tag-uri

Deși tag-urile, acele cuvinte și expresii cheie înșirate într-o pagină web nu mai sunt atât de importante în algoritmii de ranking Google, încă sunt folosite fără măsură și ele generează SPAM, iar urmarea nu poate fi decât penalizarea automată sau manuală a site-ului

Dacă aceste tag-uri sunt necesare și importante pentru anumite tipuri de site-uri, ele trebuie controlate și gestionate corect prin comenzi integrate în codul sursă de către programator și verificate periodic de către specialistul SEO.

5. Scripturile / plugin-urile pentru rețelele de socializare

În special Facebook și Twitter dar și altele, pot să creeze breșe de securitate sau să genereze transfer artificial pe server.

6. Integrarea corectă a scripturilor

Integrarea scripturilor personalizate de monitorizare Google Analytics, AdWords, Remarketing sau altele este, de asemenea, realizată de către programator, dar verificată de către specialistul SEO sau AdWords.

7. Interpretarea corectă a erorilor și a disfuncționalităților

Indexarea și funcționarea site-ului este ușor de urmărit cu instrumentele simple din Google Webmaster Tools, mai ales că acum poate fi analizat separat comportamentul website-ului pe Desktop și pe Mobile. Însă, găsirea soluțiilor de remediere, fără generarea altor erori sau probleme tehnice, nu se poate face fără ca cei doi specialiști să le discute împreună.

Lista poate continua cu astfel de situații, însă, indiferent de tipul de website și de afacerea pe care o promovează acesta, concluzia este aceeași.

Un site bun din toate punctele de vedere, are întodeauna în spate o echipă, nu un singur om care știe din toate câte puțin, iar orice intervenție pe site este rezultatul unei discuții, nu aplicarea mecanică a unor recomandări de optimizare notate fugitiv într-un DOC sau XL.

Elena Ilie

Optimizarea unui website are două componente: SEO tehnic și SEO de conținut, iar acestea au la rândul lor tehnici și strategii specifice ce țin de algoritmii de indexare și ranking Google, de tipul de website și domeniul de activitate, de publicul țintă și alți factori. Însă, EMPATIA este cea care contează, aproape mai mult decât orice. Grija pentru siguranța și confortul clientului, atenția la detalii, o atitudine optimistă și încrezătoare, o încurajare la confirmarea comenzii sau la livrare… sunt lucruri mici, în aparență, dar care pot să câștige și să fidelizeze un client, mai mult decât sigla unui brand foarte popular pe coletul livrat la ușă sau în rubrica de portofoliu de pe site.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock