Cum faci un text usor de citit

Știu din postura de cititor, mai ales unul care nu poate sta mult la calculator din cauza ochilor prea sensibili, cât de greu e de citit în întregime un articol pe internet.

Din postura de autor, simt același lucru, când scriu un bloc mare de text, și apoi nici mie nu îmi vine să îl citesc – mă satur de el chiar atunci când îl editez. Nici nu mai zic de cititori, cum se simt, când văd acel text negru pe fond alb.

Nici nu mă mir să văd articole cu prea puține share-uri pe Facebook – lucru care uneori dezamăgește un autor.

Dacă vrei ca lumea să îți citească articolele, nu ai nevoie de cine știe ce abilități de scriitor; trebuie doar să le faci mai lizibile, să le editezi mai mult, și să știi cum să le formatezi.

Cum faci un text ușor de citit

Cititorul nu mai are răbdare

Gândește-te cum îți petreci tu timpul pe net – pe câte site-uri intri în mai puțin de o oră, câte mii de cuvinte scanezi, nu citești în întregime, și câte alte zeci de mii de cuvinte vezi.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

28-29 octombrie, București: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

În postura de autor, tu vrei ca oamenii să îți vadă articolele, să ți le scaneze, sau să ți le citească?

Am citit un articol pe copyblogger care spunea că televizorul e mediul care îți spune: lasă-te pe spate și pierde-ți timpul, pe când internetul îți spune: apleacă-te înainte și petrece-ți timpul.

80% din utilizatorii de internet scanează cuvintele unui articol, pe când 20% își petrec timpul citindu-le. Nu i-am inclus aici pe cei care doar le văd.

Faptul că utilizatorii au citit sau nu conținutul unei pagini, se cunoaște din indicatorul Bounce rate, precum și din timpul mediu petrecut de utilizator pe o pagină. Despre aceste lucruri am vorbit în articolul pe tema campaniilor de e-mail marketing.

Cu cât timpul mediu petrecut pe pagină e mai mic, iar bounce rate-ul e mai mare, cu atât cresc șansele ca articolul să nu fi fost citit.

Cum scapi de această problemă?

1. Cât de relevant e subiectul despre care scrii?

Este probabil prima întrebare la care ar trebui să te gândești înainte să te apuci de scrierea unui articol. Câți oameni ar găsi articolul tău util, sau cel puțin interesant pentru a-l promova mai departe?

De asemenea, înainte să scrii un articol, trebuie să verifici dacă s-a mai scris despre acel subiect, ce informații au fost incluse, și dacă nu ești primul care scrie, atunci încearcă să vezi ce poți aduce în plus. Cu cât subiectul ales de tine este mai popular, cu atât e mai mare provocarea de a scrie ceva remarcabil. Însă merită să încerci.

2. Structurează-ți paragrafele

La fel cum înainte de a mâncă dintr-o prăjitură, o tai felii mai mici, așa este și un text – pentru a îl putea servi corespunzător, trebuie împărțit în paragrafe.

Nimeni nu va putea înghiți un bloc de text, decât dacă vor vrea să se înece.

Nu te zgârci cu paragrafele, e bine să ai cât mai multe și mai scurte, și pe cât se poate, cu spații între ele.

Observi că așa sunt mai simplu de digerat.

O altă sugestie aici este să aplici tehnica piramidei inversate, atât de des folosită în jurnalism, și despre care am vorbit în articolul despre structura unui text publicitar.

Ideea e să începi direct cu concluzia, pe baza căreia să îți construiești conținutul. Astfel îi ajuți pe cei care scanează, să își extragă informațiile necesare, cât și pe cei care citesc în întregime, ca să parcurgă mai ușor conținutul.

3. Texte lungi vs texte scurte

E clar că un articol scurt e mai ușor de citit decât unul lung. De aceea, articolele scurte sunt preferate de utilizatorii de internet – ei de regulă vor să afle cât mai repede informația pe care o caută.

Există totuși avantaje și dezavantaje, în ambele cazuri. Dacă ești blogger veteran, merită să abordezi subiecte care necesită articole mai lungi, de exemplu. Mai ales dacă ai deja un număr de cititori format, și ei sunt obișnuiți cu stilul tău de a scrie.

Pentru a afla mai multe despre acest subiect, vă recomand articolul Posturi Lungi vs Posturi Scurte.

4. Inserează imagini

Un articol e ca orice text publicitar – ca să aibă efect, trebuie neapărat însoțit de un vizual. Astfel, va fi mai bine ținut minte, va ieși mai bine în evidență, și va fi citit cu mai mare plăcere și ușurință.

De multe ori, imaginile vorbesc cât 1000 de cuvinte, ceea ce îți poate completa articolul cu informații relevante.

Însă nu trebuie să faci exces de numărul de imagini dintr-un articol, dar trebuie să le aranjezi în dreptul paragrafului corespunzător, care să facă legătura cu imaginea respectivă.

5. Folosește subtitluri

La fel cum observi că procedez și aici, îmi împart articolul în secțiuni cu subtitluri, numerotate. Nu trebuie neapărat să le numerotezi, însă, la articolele mai lungi, e recomandat să folosești subtitluri.

Cred că beneficiile sunt evidente: articolul va fi mai ușor de citit, subiectul va fi mai ușor înțeles, îi va ajuta pe cei care scanează, ca să citească doar secțiunea care îi interesează, precum și reiese foarte clar ce ai adus tu în plus acelui articol,  în caz că ai abordat un subiect despre care s-a mai scris.

6. Folosește liste

Listele, în special cele cu bullet-uri, sunt irezistibile pentru cititori, pentru că:

  • Introduc cititorul mai bine în subiect
  • Sunt simplu de scanat
  • Redau (sau par să redea) totdeauna informații utile
  • Dau aspect mai aerisit textului
  • Mențin cititorul curios să citească lista până la sfârșit
  • Chiar dacă avem oameni care doar o văd, nu au cum să nu citească măcar câteva cuvinte
  • Par să creeze o relație între cititor și conținut, de apropiere
  • Încă mențin cititorul până la sfârșit : )

Dacă vreți, listele dau textului aspectul de Știați că… Este irezistibil pentru toată lumea să citească secțiunea aceasta a oricărui articol, pentru că sunt convinși că vor afla informații noi și interesante.

7. Lasă spații libere

După cum se spune pe internet, fii generos cu spațiile libere. Nu e nevoie să ai fiecare parte din articol acoperită cu text sau imagini.

Cititorii vor parcurge mai ușor conținutul.

Dar și cei care scanează vor fi avantajați.

Pauzele sunt totdeauna binevenite, și ajută cititorul să asimileze mai bine informația până la un punct, apoi să continue să preia noi informații.

8. Îngroașă cuvintele cheie

Atât cititorii vor fi mulțumiți, cât și cei care scanează textul, dacă văd anumite cuvinte îngroșate. Impresia este că acele cuvinte sunt cele mai semnificative, sunt esența și mesajul articolului.

De câte ori când învățai pentru un examen, ai simțit nevoia să colorezi cu marker-ul cursurile? Ei bine, gândește-te că articolul tău, ca să fie relevant, trebuie să fie ca un curs pentru cititor. Însă trebuie prezentat într-o manieră cât mai clară, ca să fie mai bine înțeles.

9. Adaugă link-uri relevante

Beneficiile tehnice se referă la SEO, și anume la strategia cuvintelor cheie, iar cele literare la direcționarea cititorilor către informații suplimentare, utile pentru aceștia, fără să încarce textul.

E relevant să fie link-uri interne, care duc tot la articole de pe același site, pentru a-i menține pe aceștia pe site cât mai mult timp, a îi apropia de conținut. Așa va crește și bounce rate-ul de care vorbeam mai devreme. Acest lucru te poate ajuta să convingi cititorul să își schimbe rolul în client, dacă scrii pe blogul unei companii, de exemplu.

Link-urile adăugate într-un articol pot contribui la creșterea valorii acestuia, și de asemenea și la creșterea poziției sale în căutările Google.

O altă idee e să introducem link-uri la rețelele de socializare unde cititorii pot interacționa cu noi mai bine.

Mai multe informații despre optimizarea conținutului unei pagini web puteți citi și pe Webcopywriter.

10. Împarte articolul într-o serie

De multe ori, mie mi se întâmplă să îmi aleg o temă pentru un articol, să mă apuc de scris, și după vreo 5 pagini Word să îmi dau seama că de fapt am ajuns abia la jumătate.

În funcție de cât de mult avem de spus, putem împărți articolul într-o serie. Ideal ar fi ca un articol să nu depășească 2 pagini Word, cu scris de 12, mai ales dacă blogul tău este la început.

Dacă vedem că am depășit 10 pagini și tot nu am încheiat acel subiect, cel mai bine e să transformăm acel articol într-un ebook gratuit, pe care să îl oferim abonaților noștri.

11. Revizuiește conținutul

După ce ai terminat de scris un articol, și ai trecut prin pașii de mai sus, cel mai bine ar fi să te uiți din nou după greșeli gramaticale, exprimări eronate, și aspect.

Indicat este, înainte să publici un articol, să încerci o previzualizare (toate platformele de blogging ar trebui să aibă această opțiune).

La sfârșit, încearcă să instigi conversația cu cititorii pe acel subiect, să generezi comentarii, și mai ales, îndeamnă-i să-ți promoveze articolul în rețelele de socializare. Poți face acest lucru prin încheierea articolului cu o întrebare deschisă:

Cum trebuie să fie un articol de pe net, ca tu să ai răbdare să îl citești în întregime? E util să faci un text ușor de citit?

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!