Am adunat în 10 capitole lucrurile pe care le consider foarte importante pentru strategiile SEO pe care le facem și pe care lucrăm în 2021.
Aspectele abordate în continuare țin atât de optimizarea tehnică, cât și de realizarea conținutului (SEO creativ). În selectarea lor, m-am raportat la piața online din România, la tipurile de site-uri și de utilizatori de la noi.
Cuprins articol
Direcții de lucru în SEO pentru 2021
1. Inteligența Artificială, intenția de căutare și Semantic SEO
Inteligența Artificială (algoritmii RankBrain și BERT) are rolul de a învăța comportamentul utilizatorilor, de a le înțelege intențiile de căutare. Odată cu schimbarea comportamentului, vedem și o adaptare din partea Google.
În aceste condiții, este obligatoriu să actualizăm și noi profilul utilizatorilor pe care vrem să îi aducem pe site-ul nostru, la intervale de timp regulate – de 6 sau 12 luni.
Comportamentul utilizatorilor se schimbă odată cu evoluția tehnologiilor, dar și cu schimbările sociale și economice, iar anul 2020 a venit cu multe provocări și schimbări.
Cum ne construim strategiile de optimizare și promovare
Semantic SEO
Este important să facem la începutul fiecărui an (sau la 6 luni), un inventar al profilurilor de utilizator pe care le avem și să actualizăm fiecare buyer persona. Pentru a returna rezultate relevante, Google ia în considerare contextul în care este plasat un subiect sau un cuvânt cheie și intenția de căutare a utilizatorilor.
De aceea, strategiile bazate pe sensul cuvintelor în context – Semantic SEO și pe cunoașterea profilului utilizatorilor, sunt cele care funcționează și dau rezultate.
Google Search Console
Pentru actualizarea strategiei de topicuri și cuvinte cheie, este foarte util Google Search Console. De aici vom face liste de căutări / topicuri care au o intenție de căutare comună și aceeași modificatori (“keyword modifiers”).
Apoi verificăm și completăm lista de topicuri (keywords) și prin căutarea în Google, ca să vedem ce tipuri de rezultate – pagini web sunt returnate. Astfel vedem și dacă intențiile de căutare identificate corespund cu cele din paginile web listate de Google la acele căutări. Intenția de căutare a utilizatorilor o găsim și în sugestiile afișate de Google în caseta de căutare și în partea de jos a paginii de rezultate „Searches related to….”
User Experience
Elementele care se interpun între utilizator și conținutul pe care acesta vrea să îl acceseze, de tip pop-up trebuie reduse la minimum. Utilizatorii trebuie să ajungă la conținutul pe care îl prezentăm în site-ul nostru, cât mai simplu și mai ușor.
2. Monitorizarea și raportarea – de la grafice frumos colorate, la date concrete
Modul în care ne raportăm la rezultatele optimizărilor pe care le facem în site, impactul acestora în ranking-ul Google și în volumul de trafic este foarte important. Nu ne mai ajută graficele care ne arată o creștere a numărului de vizitatori în site, pentru a ști dacă strategia SEO realizată și pe care lucrăm este eficientă.
Ce urmărim în raportul de performanță a conținutului
Pentru aprecierea corectă și obiectivă a rezultatelor, avem nevoie de mai multe date, care să ne ajute să adaptăm în timp real strategia noastră la comportamentul utilizatorilor și la algoritmii Google.
Trebuie să includem în raportarea regulată analiza unor parametri de performanță (KPIs) precum:
- retenția utilizatorilor și rata de abandon (Bounce Rate),
- valoarea fiecărei vizite pe site – Lifetime Value (LTV),
- rata de click – Clickthrough Rate (CTR),
- durata medie a unei vizite pe site,
- volumul mediu de pagini accesate per vizită,
- top pagini prin care utilizatorii intră în site din Google (“entry pages”),
- top pagini din care utilizatorii ies din site (“exit pages”),
- pagini sau secțiuni din site cu cele mai multe vizite /vs/ pagini sau secțiuni cu cele mai puține vizite.
Cu aceste analize detaliate, care pot fi făcute lunar sau trimestrial, vom avea o imagine completă și clară asupra felului în care performează site-ul și asupra modului în care este apreciat de utilizatori.
Din acest punct, lucrurile încep să capete claritate. De exemplu, un top 5 al paginilor din care utilizatorii aleg să părăsească site-ul ne ajută să gândim (sau să re-gândim) strategia pentru acestea, pornind de la întrebări la care urmează să găsim răspuns:
- Conținutul este plictisitor și lipsit de valoare?
- Avem un conținut bun, dar textul nu este bine structurat în capitole sau paragrafe, stilul este obositor și greu de urmărit?
- Nu se afișează bine pe telefonul mobil și practic nu poate fi citit?
- Cuvintele cheie pe care este optimizată pagină nu sunt relevante pentru conținutul acesteia? Utilizatorii nu găsesc în pagină ce li s-a promis în Meta Title și în Meta Description?
Ce urmărim în raportul de performanță tehnică
Găsim în Google Analytics și în Search Console date suficiente care să ne ajute să înțelegem cât de valoros este conțintul pe care îl livrăm în site-ul nostru și cât de ușor (sau nu) se poate ajunge la el. Performanța tehnică este complementară celei de conținut.
Monitorizarea tehnică are câteva repere principale:
- verificăm pentru fiecare pagină (URL) dacă este indexată sau nu,
- dacă pagina este crawl-ată (citită de roboți) în mod frecvent sau actualizarea în cache-ul Google se face la intervale mari de timp,
- dacă se încarcă în timp optim pe Desktop și pe Mobile,
- dacă este corect integrată în site sau face parte dintr-un lanț de redirecturi,
- dacă este accesibilă din meniul principal sau secundar, ori prin filtrare,
- cât de bine este legată de alte pagini din site prin sistemul de linking intern,
- verificăm dacă tag-urile din codul sursă sunt configurate corect,
- dacă în pagină avem un sistem de date structurate și dacă acesta este corect.
Dacă avem pagini cu erori si pagini excluse la indexare, ca in exemplul de mai jos, trebuie să vedem de ce sunt excluse și ce soluții avem sa le facem indexabile.
La fel de important este să identificăm paginile de tip SPAM, generate automat de filtre sau de platforma site-ului (CMS) și care sunt indexate în baza de date Google. Acestea afectează indexarea conținutului relevant și valoros al site-ului, dar și credibilitatea brandului.
3. Optimizarea de brand. Knowledge Graphs & Entities
Optimizarea pentru brand își păstrează un loc de top în strategia de promovare și în 2021, iar Google ne oferă posibilitatea să ne facem brandul vizibil prin Google Knowledge Graph, Google My Business, optimizare pentru Google Images, YouTube etc.
Cunoscute ca “Featured Snippets”, acestea sunt secvențe de conținut de tip text sau video, care sunt afișate în poziții foarte vizibile și accesibile în paginile de rezultate Google – în partea de sus, înainte de lista de rezultate organice sau pe o coloană laterală-dreapta.
4. Video – un tip de conținut foarte apreciat de utilizatori și în 2021
Dacă nu am inclus până acum realizarea de conținut video în strategia de promovare, este timpul să o facem. Un canal YouTube este la fel de necesar și de important ca o pagină Facebook sau Instagram.
Optimizarea conținutului video începe cu denumirea canalului YouTube ce reprezintă brandul și o descriere de impact, nu foarte mare dar bine optimizată.
Fiecare video încărcat pe canalul YouTube trebuie să aibă o denumire relevantă, o descriere optimizată și care face trimitere cu link către o pagină din site. Sugestiile pe care YouTube le listează în câmpurile pe care le completăm ne ajută să vedem care sunt tipurile de căutări frecvente și să ne adresăm astfel, utilizatorilor care pot fi interesați de conținutul nostru.
5. Imaginile, la fel de importante ca prezentările video
Google mizează mult pe imagini – acesta este un fapt pe care John Mueller, Google Webmaster Trends Analyst, ni-l amintește de câte ori are ocazia. Google Image Search este în continuă perfecționare, iar direcția către care ne îndreptăm este posibilitatea de a face cumpărături sau de a obține informații folosind imaginile.
Optimizarea imaginilor din paginile site-ului trebuie să țină seamă de o strategie specifică, gândită și realizată pentru utilizatorii care preferă conținutul vizual. Trebuie să avem imagini de foarte bună calitate, care se încarcă rapid și se afișează bine pe orice tip de dispozitiv.
Folosim în optimizarea denumirii imaginilor, a atributelor ALT și a etichetelor, pe care le afișăm sub imagini, cuvinte cheie relevante pentru pagina în care sunt prezentate și pentru profilul utilizatorului.
6. Google My Business – în 2021 este o necesitate
Utilizatorii de internet folosesc Google, Facebook sau alte canale pentru a obține informații, pentru a face cumpărături și rezervări, dar și pentru un plus de confort. Preferă să caute rapid cel mai apropiat restaurant, cea mai apropiată curățătorie de haine, cel mai apropiat centru de îngrijire și înfrumusețare sau sală de fitness.
De aceea, pagina Google My Business trebuie să fie bine optimizată și actualizată în mod regulat cu anunțuri, fie că anunțăm o promoție sau un eveniment, aniversarea brandului sau câteva imagini de la petrecerea de sfârșit de an, de exemplu.
Dacă avem mai multe filiale sau puncte de lucru, în același cont Google My Business putem să construim câte o pagină pentru fiecare locație și să o actualizăm în mod regulat. Este bine să aruncăm o privire și în paginile Google My Business ale concurenților, pentru puțină inspirație 😊
7. Căutarea vocală
Căutarea vocală câștigă teren în 2021 și este bine să ne pregătim din timp, chiar dacă în România încă nu este foarte bine definită în comportamentul utilizatorilor de internet. Este utilizată la scară mai mică, în general într-un spațiu unde nu trebuie să păstrăm liniștea și putem să vorbim, sau într-un spațiu personal, acasă ori în mașină, de exemplu.
Optimizarea paginilor web pentru căutările vocale ține seamă de comportamentul utilizatorilor în scris vs. în exprimarea orală. Dacă atunci când scriem o căutare avem tendința de a scurta enunțul, în căutarea vocală exprimăm enunțul întreg, așa cum suntem obișnuiți să vorbim.
Optimizarea pentru căutarea vocală va avea ca strategie căutările mai lungi, exprimările complete și conținutul text mai detaliat.
8. Anul 2021 este anul Mobile SEO
Google a anunțat deja că, pentru ranking-ul și indexarea unui website, va lua în considerare în mod exclusiv modul în care acesta funcționează și se comportă pe Mobile. Este nevoie să revizuim întreaga strategie de optimizare și să verificăm cu atenție modul în care site-ul nostru performează pe dispozitive mobile.
Odată cu integrarea secțiunii Core Web Vitals în Search Console, Google crește importanța coeficienților ce țin de User Experience și ne ajută să monitorizăm experiența navigării pe site-ul nostru.
Analiza coeficienților First Contentful Paint (FCP), First Input Delay (FID), Cumulative Layout Shift (CLS) și Largest Contentful Paint (LCP) ne arată:
- cât de rapid și de ușor se încarcă paginile site-ului,
- cum se comportă paginile web la interacțiunea utilizatorului cu acestea,
- cât de ușor poate fi accesat / citit conținutul unei pagini web pe Mobile,
- durata de timp între click-ul utilizatorului și momentul în care browser-ul reacționează,
- ce grad de securitate a datelor oferă un site la navigare și completarea unor formulare sau comenzi.
La fel de important este gradul de indexare în baza de date Google, iar întrebarea la care trebuie să avem răspunsul și să îl verificăm cel puțin o dată în fiecare luna este:
Crawl-erii Google pot să acceseze și să indexeze cu prioritate conținutul valoros al site-ului nostru?
9. Google Passages – un algoritm care schimbă structura conținutului
O schimbare majoră în modul în care construim și structurăm conținutul este adusă de algoritmul Google Passage Ranking. Știm deja că pentru a construi conținut relevant și complet, sau cât mai detaliat, pe un topic principal, putem să dezvoltăm o structură de tip pillar-page – o pagină principală, cu sub-pagini pe topicuri secundare.
Noul algoritm Google Passages este o nouă abilitate a mașinii de inteligență artificială Google – aceea de a înțelege și de a interpreta corect pasajele / secțiunile conținutului text dintr-o pagină web. În aceste condiții, putem să avem întregul conținut într-o singură pagină, pe care să o structurăm foarte bine pe sub-topicuri și paragrafe sau capitole.
10. Conținutul în 2021 devine emoțional, mai lung și mai complex
Tendința articolelor de conținut mai lungi – cu peste 2.500 – 3.000 de cuvinte se menține în 2021, pentru că statisticile au arătat că acest tip de conținut text mai amplu și foarte bine structurat are performanțe foarte bune în Google și este apreciat de utilizatori.
Fie că vorbim de articole de blog pe o anumită nișă, de secțiuni de noutăți de interes general sau de conținut text de specialitate din domenii diverse, de la sănătate, finanțe și economii, turism și călătorii, până la amenajare și design interior sau arhitectură, acestea vor performa foarte bine cu cât vor fi mai complexe.
În plus, trebuie să ținem seamă de factorii de ranking Google ce țin de calitatea paginilor web: E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) și YMYL (Your Money Your Life).
Acestea sunt criterii de analiză importante, care atestă calitatea informației prezentate în paginile web și fac referire la expertiza specializată în domeniul de activitate respectiv, dar și încrederea pe care vizitatorii site-ului o pot avea în informațiile sau produsele și serviciile prezentate.
Sper să vă fie de folos informațiile și vă dorim mult succes cu implementarea unei bune optimizări a site-urilor în 2021!