SEO a pornit la început ca o modalitate de adaptare a paginilor web la funcționarea motoarelor de căutare, mai exact la modul în care acestea răspund la căutările utilizatorilor, cu o listă de link-uri către pagini web. Au apărut atunci specialiștii SEO, care își propuneau să influențeze ordinea acestor link-uri și să aducă în primele poziții din prima pagină a motoarelor de căutare, paginile optimizate pe cuvinte cheie specifice.
Această paradigmă s-a schimbat în timp, pentru că Google a înțeles că trebuie să se perfecționeze și să evolueze odată cu tehnologiile web și cu utilizatorii săi. A înțeles că trebuie să răspundă la căutările utilizatorilor cu pagini web de calitate și care le oferă exact ceea ce au nevoie.
Iar soluția a fost una singură: să învețe comportamentul utilizatorilor, să înțeleagă foarte bine ce caută aceștia, pe de o parte, iar pe de altă parte să înțeleagă sensul și relevanța conținutului paginilor web.
Astfel, Google și-a definit strategia de dezvoltare și perfecționare a algoritmilor de indexare și ranking, ca pe un joc ce are ca principali jucători Utilizatorii și Conținutul.
Cuprins articol
Tehnologia Google, de la o bază de date web la Inteligența Artificială
Evoluția motorului de căutare s-a făcut treptat, pe măsură ce a înțeles că este în slujba utilizatorilor, nu a dezvoltatorilor de site-uri și a creatorilor de conținut.
Primul pas a fost făcut în februarie 2011, când a fost lansat celebrul algoritm Google Panda. Acest algoritm are ca misiune să filtreze și să elimine (pe cât posibil) paginile web cu un conținut de slabă calitate, supra-saturate de cuvinte cheie și conținutul duplicat sau irelevant.
În august 2013, Google vine în sprijinul utilizatorilor cu un nou algoritm, mai sofisticat și mai complex decât alți factori de ranking Google, anume Humingbirds. Este o tehnologie prin care Google își propune să depășească nivelul de apreciere a unui conținut prin raportarea la numărul de cuvinte cheie și similaritatea sau duplicarea acestuia în pagini web diferite.
Cu Google Humingbirds, acest joc între Utilizatori și Conținut trecea la un nou nivel – acela la care roboții se apropiau mai mult de înțelegerea umană a conținutului. Începeau să înțeleagă mai bine un conținut și să îl aprecieze și prin raportarea la context, la intenția de căutare a utilizatorilor și la modul în care aceștia apreciază textul.
De la optimizarea clasică la SEO specializat – conținut vs. tehnic
În 2015, Google iese în lumina reflectoarelor cu o tehnologie revoluționară: Inteligenţa Artificială sau Google RankBrain. Noul algoritm este gândit să învețe comportamentul și modul de gândire al utilizatorilor care efectuează o căutare în baza de date Google.
Motorul de căutare are deja o bază de date imensă și statistici suficiente la care să se raporteze, pentru a înțelege și pentru a învăța:
- intenția de căutare a utilizatorilor, în funcție de felul în care își formulează căutările și de website-urile pe care le accesează;
- în ce fel se raportează la conținutul unei pagini web pe care a accesat-o din Google: cât de mult stă într-o pagină, dacă își continuă navigarea în același site cu alte pagini sau merge direct la pagina de contact;
- comportamentul de căutare al utilizatorului nemulțumit de conținutului unei pagini web, care se întoarce în Google pentru a accesa alte site-uri pe aceeași căutare sau își reformulează căutarea.
Aceasta este etapa în care SEO a trebuit să se adapteze, de la optimizarea clasică ce ținea de cuvinte cheie frumos și armonios integrate în conținut și acuratețe tehnică, la optimizarea diferențiată în SEO de conținut vs. SEO tehnic.
Specialiștii în conținut înțeleg că trebuie să aibă ca prioritate utilizatorii, acei cititori care îi urmăresc și le savurează conținutul. Cum spunea și Andrei în articolul său “De ce să nu mai scrii articole cu gândul doar la SEO” :
Ultimii algoritmi Google valorifică autenticitatea conținutului, creativitatea, spontaneitatea și, din ce în ce mai puțin, exprimările robotizate în care înghesuim o suită de cuvinte cheie fără sens.
În același timp, specialiștii în SEO tehnic înțeleg că au alte lucruri de făcut și preocuparea lor nu trebuie să fie “numărarea cuvintelor cheie” pe care un content writer le-a pus sau nu în text. Ei acum trebuie să se ocupe de adaptarea website-urilor la tehnologiile Mobile, la acuratețea și indexabilitatea codului sursă, la fișierele de indexare Robots.txt și Sitemap.xml, performanța serverului… și alte lucruri de acest fel.
Optimizarea de conținut – SEO semantic și emoţional
Continuăm scurta istorie a tehnologiilor Google cu anul 2019: în octombrie, mașina de învățare RankBrain este completată cu tehnologia Google BERT – Bidirectional Encoder Representations from Transformers.
BERT este un algoritm procesare a limbajului natural care ajută mașina de învățare Google să înțeleagă sensul cuvintelor, cu toate nuanțele contextului, în mod special la nivel conversațional. De asemenea, BERT ajută motorul de căutare Google să returneze răspunsuri relevante, atât la căutările scrise, cât și la căutările vocale.
Cumva, Google a început să ne pregătească pentru acest pas încă din 2015, când vobeam despre marketing-ul emoțional, în articolul “Despre poveste, SEO tehnic si SEO emotional”. Spuneam atunci că prin SEO emoţional ne raportăm la oameni, nu la cuvinte cheie
În același context, al orientării conținutului către oameni, nu către roboții de indexare și ranking, vorbim despre “semantic SEO” – care înseamnă să construim un conținut valoros în paginile site-ului, prin relevanță, calitatea informației, utilitatea și complexitatea acesteia.
Google își continuă aventura în tehnologiile web și în 2020, cu dezvoltarea capacității de a indexa și de a aprecia relevanța pasajelor sau a secțiunilor din conținutul unei pagini web.
Despre algoritmul Google Passages, John Mueller, Webmaster Trends Analyst – Google, ne spune că scopul acestuia este să înțeleagă mai bine relevanța anumitor pasaje, nu doar a paginii generale. Astfel, va putea să aprecieze conținutul în funcție de informații sau topicuri specifice, ajutând utilizatorii să găsească în text exact ceea ce caută.
Concluzii
Nu trebuie sa facem echilibristică între conținut și optimizarea tehnică, pentru că nu există un dezechilibru între ele. Cele două componente ale unei pagini web sunt la fel de importante, pentru ca utilizatorii să poată să acceseze pagina în bune condiții, să aibă o experiență plăcută la navigare, la lecturarea și savurarea conținutului text.
Lectură plăcută! 😊