8 sfaturi pentru un copywriter incepator

Am început să fac copywriting din pură pasiune, lucrând la început pe gratis. Pot spune că primii pași de copywriter incepator i-am parcurs la vârsta de 7 ani, când am început să scriu literatură.

La 19 ani am decis să schimb foaia și am trecut la literatura de specialitate, însă abia doi ani mai târziu am aflat ce înseamnă să fii un copywriter.

Următoarele sfaturi le-am aflat pe parcurs, din experiență, și tare mi-aș fi dorit să le știu la început. Mare parte din ele se aplică pentru cei care vor să devină copywriteri în România, nu pot garanta pentru realitatea din țările occidentale. Sper să îți fie de folos!

Sfaturi pentru un copywriter incepator

#1 Află care sunt atribuțiile unui copywriter

La început credeam că un copywriter este doar „cel care scrie textele”, însă asta e doar una din atribuțiile sale. La modul general, un copywriter este un autor de reclame.

Inițial, el concepe mesajul publicitar, pe baza căruia stabilește cum se aliniază materialele publicitare. Practic, adaptează mesajul pentru fiecare canal de comunicare.

Mai apoi, el scrie sloganul, titlul și textele necesare unei campanii de comunicare. Dacă este nevoie, copywriterul găsește denumiri produselor noi care urmează a fi lansate pe piață.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

17-18 martie, București: Curs de Inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

24-25 martie, București: Workshop intensiv de Content Writing și Copywriting (nivel: intermediar)
Înscrie-te aici

După acestea, copywriterul trebuie să participe la creația grafică a materialelor publicitare împreună cu art directorul sau designerul. Trebuie ca împreună să găsească o soluție grafică eficientă de implementare a ideilor copywriterului.

Aici am scris mai multe despre diferența dintre copywriter și content writer.

#2 Fii autodidact

Există numeroase bloguri si carti online, carti de publicitate și carti de marketing pe care merită să le citești. Însă, nimic nu se compară cu experiența practică. De aceea, cel mai important exercițiu este pur și simplu să scrii.

Există cursuri și exercitii de scriere creativa și există ONG-uri unde te poți pregăti gratuit, la nivel de bază, pe partea de publicitate și copywriting.

Îți poți crea un blog unde să scrii despre reclame, sau să încerci tu să rescrii textele anumitor reclame. Antrenează-te! La fel spune și unul din copy-urile mele preferate:

Sursa imagine

#3 Cunoaște-ți foarte bine clientul

Când te confrunți cu primii clienți, fie că lucrezi pe cont propriu, fie că lucrezi într-o firmă, cel mai important este să îi cunoști foarte bine pe aceștia, și felul cum sunt ei ca oameni. Doar știind ce vor, îi poți mulțumi cu serviciile tale.

De ce spun asta? Pentru că motivele cel mai des întâlnite pentru care textul nu ajunge să fie publicat sunt pur subiective: clientului nu i-a plăcut textul sau clientul nu crede că acest text vinde. Totuși, în cele mai multe din aceste cazuri, clientul nu este specialist în publicitate; tu ești!

Într-adevăr, clientul are dreptul să decidă dacă textul scris de tine rămâne sau nu. Însă, pentru a evita un refuz, află ce materiale publicitare a aprobat clientul respectiv până acum, află ce fel de texte au avut succes pentru afacerea lui, află ce fel de text și-ar dori el să scrii. Cel mai indicat este să discuți direct cu el, înainte să te apuci de treabă.

#4 Află detalii despre firma clientului tău

În timp ce îl cunoști mai bine pe el ca persoană, trebuie să îi cunoști mai bine afacerea și produsele sau serviciile pe care vrea să le vândă. Ca și copywriter, ai nevoie de următoarele informații:

  • Detalii despre produsul sau serviciul pe care trebuie să îl vinzi – ca să poți să deduci beneficiile;
  • Date despre publicul țintă pentru care scrii textele (segment de vârstă, sex predominant, zona de proveniență, ocupații profesionale, pasiuni, din ce orașe provin, caracteristici generale);
  • Informații generale despre campaniile de promovare anterioare ale firmei respective (când s-au desfășurat, care a fost mesajul, rezultate).

#5 Pune întrebări despre materialul pe care urmează să-l scrii

La început, e destul de greu să îți dai seama cum trebuie să scrii un material ca să aibă impactul dorit. Am pățit să pierd colaborări din cauză că nu înțelesesem de la bun început ce anume își dorește clientul de la acel text. Am învățat că trebuie să pun o serie de întrebări înainte să mă apuc de treabă.

Aceste întrebări mi-au făcut viața mult mai ușoară:

  • Ce material trebuie să redactez? (pliant, afiș, mapă de prezentare, banner, articol, text site, etc.)
  • Ce acțiunea se dorește din partea publicului? (să cumpere, să intre pe site, să ne contacteze, să fie informați, ș.a.);
  • Unde și cum va fi distribuit materialul? (locul sau mediul de distribuție, persoana care îl va distribui);
  • Care să fie tonalitatea dorită a textului? (agresivă, pasivă, informativă);
  • Care să fie stilul predominant al textului? (formal, semi-formal).

#6 Informează-te de concurența clientului tău

Fie că afli de la client, fie că te documentezi ulterior, e bine să știi care sunt concurenții acestuia și cum se promovează ei. Se poate vedea, mai ales din website-urile lor, care dintre concurenți sunt cei mai puternici și cum sună textele lor publicitare. Nu copia de acolo, doar inspiră-te de la cei mai buni.

#7 Nu te documenta PREA mult

Ce-i prea mult strică. Am pățit să stau 4 ore la un text de 3000 de cuvinte pentru un întreg website care a fost aprobat din prima, și să stau 3 zile la un text de 400 de cuvinte pentru o broșură care nu a fost niciodată aprobat.

Care a fost diferența? În primul caz, după ce am aflat informațiile necesare, m-am apucat de treabă și textul a venit natural.

În al doilea caz, după ce am aflat informațiile de mai sus, le-am citit și recitit, am studiat în detaliu concurența, am discutat cu clientul de prea multe ori, am citit articole și am căutat site-uri despre serviciul pe care trebuie să îl promovez. Rezultatul? 2 nopți agitate și 3 variante de text, dintre care niciuna nu a fost aprobată.

#8 Tu faci regulile!

De la bun început, clientul nu are voie să știe că ești începător. Trebuie să fii sigur pe tine și să faci această colaborare una favorabilă pentru tine.

În primul rând, cunoaște-ți foarte bine tariful. Nu percepe tarif la oră pentru că mulți clienți nu vor avea încredere. Poți percepe un tarif număr de cuvinte, însă e bine ca de la început să oferi clientului o estimare totală.

Nu începe proiectul până nu primești un avans! Altfel, riști să nu fii plătit dacă nu este mulțumit clientul de munca ta.

În al doilea rând, stabilește cum comunici cu clientul pe parcursul colaborării. Alegeți împreună un singur mijloc de comunicare și folosiți-l doar pe acela. Poate fi prin întâlniri, prin e-mail și telefon sau prin Skype. Evită să existe o persoană intermediară între tine și client.

Sper că aceste sfaturi să îți fie de folos și să te ajute să îți începi cariera de copywriter. Dacă ții cont de aceste sfaturi, îți vei păstra mai mult timp clienții și vei fi plătit pe măsură.

Pentru orice întrebări, sunt deschis la discuții în secțiunea de comentarii de mai jos!

Mult succes în a deveni din copywriter incepator un copywriter expert!

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!