Multe persoane, în special unii marketeri pe care îi cunosc se amuză când aud cuvântul „optimizare” pentru că pare prea general și nu îl asociază cu ceva concret. Totuși, chiar și atunci când folosim acest cuvânt în marketing nu ar trebui să ne îndepărtăm de sensul lui de bază: eficientizare.
Optimizarea este procesul care se face atunci când analizezi ceea ce ai deja (o campanie în desfășurare, un mijloc de promovare care deja a fost folosit), observi rezultatele pe care ți le-a adus, bugetul folosit și te gândești cum ai putea să obții mai multe rezultate cu un buget mai mic.
Când vine vorba de optimizarea articolelor unui blog, vorbim de atragerea atenției cititorilor, de transformarea acestora în lead-uri și de o bună indexare în motoarele de căutare. Vreau să discutăm în continuare care sunt modalitățile prin care îți poți optimiza articolele de pe blog pentru a crește din punctele de vedere menționate anterior.
Cuprins articol
#1 Butoane de social media sharing
Pe acest blog, găsești aceste butoane atât la începutul cât și la finalul fiecărui articol. Astfel, îți va fi mai ușor să îl distribui și contactelor tale – și mă ajuți pe mine ca autor să îmi promovez articolul.
Unii bloggeri preferă să își insereze butoanele în partea stângă a articolului – lucru pe care nu îl recomand pentru că butoanele se pot suprapune cu textul în cazul în care unii dintre cititori au dat zoom in prea mare în browser sau citesc articolele de pe un dispozitiv precum smartphone sau tabletă și au rezoluție mai mică.
#2 Include imagini în fiecare articol
Imaginile nu ajută doar la lizibilitatea articolului, făcându-l mai plăcut de citit, ci și din punct de vedere tehnic: pentru o bună indexare în motoarele de căutare, roboții Google analizează conținutul fiecărei pagini și îi dau câte o notă în funcție de elementele de SEO pe care le respectă.
Dacă pagina respectivă are și imagini, nu doar text, nota va fi mai bună; iar dacă imaginile au fiecare un <alt> text, atunci cu atât mai mult nota acordată va crește.
#3 Asigură-te că titlul e atractiv și conține cuvântul cheie
Așa cum am mai vorbit, titlul este cel mai important element al unui text. El trebuie să fie suficient de atractiv pentru a face un cititor să dea click și să înceapă să citească articolul. Ca și lungime, conform HubSpot, titlul unui articol nu trebuie să depășească 65 de caractere.
Însă, un titlu de articol de blog nu este suficient să fie atractiv. El trebuie să fie optimizat pentru motoarele de căutare – asta înseamnă că trebuie să cuprindă cuvântul cheie principal pentru articolul respectiv. Cuvântul trebuie să fie în forma lui exactă, dacă se poate și sună bine; dacă nu, atunci să se folosească o formă cât mai apropiată.
Exemplu: pentru cuvântul cheie „haine bărbați”
Titlu neoptimizat: Hainele pentru bărbați potrivite sezonului de vară
Titlu optimizat: Haine bărbați: 10 modele care se poartă vara asta
Fă-ți un plan editorial cu toate cuvintele cheie pe care le vei folosi pe blogul tău și o listă cu idei de titluri pentru (aproape) fiecare cuvânt cheie.
#4 Formatează-ți textul
Blogul tău trebuie să fie întotdeauna ușor de citit pentru oricine îl vizitează. Fiecare articol trebuie să invite cititorul să îl parcurgă, încă de la prima vedere.
Exemplu de text neformatat:
Pe Romanian Copywriter găsești cele mai utile articole și informații despre marketing online și comunicare. Suntem o comunitate online care dorește să aducă un plus de valoare industriei românești de marketing și să contribuie prin sfaturi și implicare la dezvoltarea acesteia. Pe blog, scriem despre comunicare, content writing, copywriting, diverse (știri, recenzii cărți), interviuri, marketing online și publicitate. Ne poți contacta pentru mai multe detalii.
Exemplu de text formatat:
Pe Romanian Copywriter găsești cele mai utile articole și informații despre marketing online și comunicare.
Suntem o comunitate online care dorește să aducă un plus de valoare industriei românești de marketing și să contribuie prin sfaturi și implicare la dezvoltarea acesteia.
Pe blog, scriem despre:
- comunicare,
- content writing,
- copywriting,
- diverse (știri, recenzii cărți),
- interviuri,
- marketing online,
- publicitate.
Ne poți contacta pentru mai multe detalii.
Am scris mai multe despre formatarea unui text aici.
#5 Call to Action
Nu este suficient să te asiguri că cititorii blogului tău te vizitează frecvent. Trebuie să construiești o relație cu ei și să îi atragi spre a deveni lead-uri (abonați la newsletter, potențiali clienți care îți cer o ofertă de preț sau comandă un produs).
Mulți bloggeri apelează la ebook-uri gratuite pe care le oferă cititorilor pentru a se abona la newsletter prin landing page-uri sau formulare de abonare plasate la final de articol sau în secțiunea laterală. Dacă simți că butoanele sau formularele tale de chemare la acțiune nu au efect, atunci testează diferite culori, poziționări pe site sau diferite formulări.
Exemple:
Unele secțiuni de Call to Action pot fi plasate la final de articol:
Alte secțiuni de Call to Action pot fi plasate lateral:
#6 Menține-ți cititorul pe blog
De cele mai multe ori, persoana care îți vizitează blogul fie dintr-o căutare pe Google, fie dintr-un newsletter sau dintr-o postare pe Facebook, ajunge direct pe un articol (nu pe homepage, pagina Despre noi sau pagina de Contact).
Asigură-te că pe fiecare pagină de articol cititorul are și altceva de făcut în afară de a citi articolul respectiv. De exemplu, creează legături către alte articole relevante pe acel subiect de pe blogul tău, ca să inviți cititorul să parcurgă și alte pagini. Creează legături, acolo unde este cazul, către pagina de prezentare a unui anumit produs / serviciu.
Dacă articolul tău este un ghid practic mai lung, inserează la final o trimitere către pagina de contact pentru a lua legătura cu tine dacă are nevoie de ajutor în aplicarea sfaturilor tale.
Oferă-i cititorului o secțiune vizibilă cu articole recente, articole similare sau categoriile de articole despre care scrii pe blog.
Toate sfaturile menționate în acest articol ajută la o bună optimizare atât din punct de vedere al transformării cititorilor în lead-uri cât și din punct de vedere al indexării în motoarele de căutare.
Dacă ai nelămuriri sau completări la acest articol, te invit să îmi scrii în secțiunea de comentarii de mai jos.