Cum fac publicitate daca nu stiu publicitate

De multe ori prin felul cum fac publicitate vreau să atrag atenția, să vadă oamenii că firma sau organizația mea există acolo ca să îi ajute într-un anumit fel, și, evident, să fac profit.

Nu prea sunt cunoscut pe piață, deci trebuie să încep să îi fac publicitate firmei, dar:

  • Nu îmi permit să apelez la o agenție;
  • Nu îmi permit să plătesc pe cineva extern să mă ajute;
  • Nu am designeri și nici copywriteri în firmă;
  • Nu am cunoștințe de design, publicitate și nici nu am timp să învăț;
  • Nu cunosc pe nimeni care să știe și care m-ar putea ajuta pe gratis.

Pare o situație dificilă, însă e cea mai des întâlnită din prezent, în majoritatea firmelor și organizațiilor.

Acest articol este pentru cei aflați în situația de mai sus. În continuare vă recomand câteva soluții:

1. Aflu informații despre publicitate

Nu pot să mă avânt direct să scriu un document Word sau, mai grav, de mână, și să îl lipesc prin locurile unde cred eu că ar fi publicul meu de interes. Acest lucru, deși se întâmplă frecvent, nu numai că nu aduce niciun rezultat, dar îmi și aduce imagine negativă.

Caut pe Google cuvinte precum: cum îți promovezi afacerea gratuit, sau cum îmi fac firma cunoscută gratuit. Găsesc multe soluții, cer lămuriri la cele pe care nu le înțeleg, și încep să le aplic.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

28-29 octombrie, București: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Articolele care îmi sunt de folos, ca începător, sunt:

          Care e scopul reclamei noastre?
–          Ce trebuie să transmită reclama mea?
–          Cum iese în evidență reclama mea?

 2. Mă folosesc cât mai mult de cuvintele cheie

sursa imagine

Acum trebuie să mă apuc să fac publicitate, prin toate mijloacele care îmi sunt la dispoziție: oral, scris, online, etc.

Înainte să mă apuc trebuie să țin cont de câteva cuvinte care trebuie repetate de fiecare dată când vorbesc sau scriu despre firma mea. Sunt acele cuvinte care îmi reprezintă afacerea, dar și atrag atenția oamenilor și îi conving să cumpere de la mine.

Scopul acestor cuvinte este să asigure faptul că transmit un mesaj unitar, pe toate canalele de comunicare, despre firma mea.

Două articole care m-ar ajuta mai ușor să găsesc aceste cuvinte sunt:

 3. Cer recomandări

Cu toții avem prieteni, care la rândul lor au alți prieteni, și tot așa. Cine știe, poate suntem conectați chiar cu potențialii noștri clienți, fără să știm.

Nu ne costă nimic să apelăm la acești prieteni, să îi rugăm să ne recomande, să transmită anunțul nostru și să îi roage pe alții să facă la fel. Așa ne putem obține primii clienți. Apoi, treptat, ajungem să le cerem și lor recomandări.

4. Îmi fac website

Acesta este un pas pe care mulți dintre noi îl sar, din motivele:

  • Nu înțeleg la ce mă ajută
  • Nu știu să fac un site / nu am răbdare
  • Nu am bani să plătesc pe cineva să îmi facă

În ziua de azi, nu avem cum să nu știm pe nimeni care să nu aibă deloc habar de partea aceasta, de care mulți dintre noi fugim. Putem ruga pe cineva, sau putem chiar noi înșine să ne documentăm, vă garantez că nu durează mai mult de 24 de ore dacă pornim de la zero, și până să avem un site funcțional.

În plus, internetul e plin de instrucțiuni; oricine, chiar dacă nu știe deloc programare, ar putea să facă un site funcțional.

O metodă (simplă și rapidă) este următoarea:

  1. Cumpăr un domeniu și un spațiu de găzduire. Recomand: Webfactor
  2. Îi dau un aspect vizual plăcut. Recomand: WordPress și teme WordPress
  3. Scriu câteva articole despre firma mea și despre ceea ce vând, iau câteva poze de pe internet și le adaug (sau fac poze la produsele mele și le adaug)
  4. Instalez câteva plugin-uri utile. Acestea ajută la îmbunătățirea site-ului. De exemplu: să contorizez câte persoane intră zilnic pe site-ul meu, să afișez cele mai populare produse, să îmi leg site-ul de pagina de Facebook, și multe altele. Recomand: WordPress Plugins
  5. Îl dau mai departe. Dacă nu fac acest lucru, degeaba am site-ul. Trebuie promovat, trimis la cât mai multă lume, pus pe toate materialele promoționale ale firmei, pentru ca să îl viziteze cât mai mulți și să afle despre afacerea mea.

Site-ul este cel mai ieftin mod de promovare, și poate canalul cu cea mai mare arie de răspândire. Zeci, sute și chiar mii de oameni pot afla de firma și produsele mele, doar dacă le dau mai departe acest site.

5. Îmi fac pagină de Facebook

Bineînțeles, doar dacă produsele sau serviciile mele pot fi de interes unui public general – dacă pot fi ușor comercializate.

Facebook e cea mai folosită rețea de socializare din lume, cu peste 840 de milioane de utilizatori care o accesează lunar! Dintre aceștia, peste 6 milioane sunt români, majoritatea cu vârste între 15 și 48 de ani.

O mare parte din publicul meu țintă poate fi deja acolo, poate chiar și viitori parteneri sau viitori angajați. Crearea și administrarea unei pagini de Facebook este gratuită, nu e nevoie decât de puțin timp ca să mă ocup de ea.

Dacă o administrez corespunzător, și o conectez cu website-ul, o șansele mele de a îmi face firma și produsele sau serviciile cunoscute cresc considerabil, precum și traficul pe site.

Pentru mai multe informații despre crearea unei pagini Facebook și avantajele acesteia, citiți articolul De ce să-mi fac pagină de Facebook.

6. Fac bartere* cu reviste, ziare, posturi de radio sau chiar firme similare

La acest pas trebuie să mă interesez care sunt trusturile de presă pe care le citesc potențialii mei clienți, care sunt posturile de radio locale pe care le ascultă. Trebuie să iau legătura cu reprezentanții lor și să le propun un parteneriat de tip barter, adică serviciu contra serviciu, și fără niciun cost.

Cel mai des folosit serviciu este cel de promovare: eu să recomand firma cu care fac parteneriat, și invers. Pot să o recomand oral, sau pe site-ul meu, pe Facebook, pe toate materialele pe care le printez. În schimb, ei să îmi ofere un spot radio gratuit, un spațiu de reclamă în ziar, un articol pe site-ul lor, sau orice alte mijloace au la îndemână, ca să mă promovez.

În felul acesta, pot ajunge ușor să mă promovez către sute de potențiali clienți, fără să mă coste nimic.

Pentru mai multe detalii, citește articolele Cum îți publici povestea în presă și Cum îți vinzi povestea unui jurnalist.

7. Merg la evenimente de afaceri unde vorbesc cu cât mai multă lume

Acesta nu e un pas atât de simplu pe cât pare. Trebuie să fiu atent cu cine vorbesc, și ce vorbesc. Să nu uit nici de cuvinele cheie de care spuneam mai devreme.

Trebuie să vorbesc cu oameni de afaceri care ar fi interesați de produsele mele, și cu oameni de afaceri care ar putea să mă recomande. Pot avea diferite beneficii în urma acelor discuții:

  • Parteneriate strategice care să mă ajute să vând cantități mari
  • Parteneriate de scurtă durată care să mă ajute în promovare
  • Recomandări către potențiali clienți sau parteneri
  • Poziționare în fața mai multor persoane din mediul business
  • Mă împrietenesc cu jurnaliști care mi-ar putea promova afacerea (despre acest beneficiu voi vorbi la pasul următor)

 8. Trimit comunicate de presă ziarelor locale

Trusturile de presă locale primesc zeci de comunicate de presă în fiecare zi. De regulă ei aleg acele comunicate care prezintă situații de interes public, nu lansări de diverse firme. Cum fac să ajung să îmi publice comunicatul care promovează firma mea? Pașii de mai jos ar crește șansele să aleagă comunicatul meu:

a) Trebuie să gândesc diferit când îl scriu: nu încep cu promovarea firmei, ci încep cu statistici sau date de interes general; prima oară pun problema, apoi ofer soluția, care este legată de faptul că s-a deschis o nouă firmă, aceasta fiind cea pe care vreau să o promovez.

b) Nu trimit comunicatul pe mail la adresa redacției, ci îl trimit doar anumitor jurnaliști pe care i-am cunoscut pe la evenimentele la care am fost. Dacă mă cunosc personal, cu atât mai mult am șanse să fiu publicat.

c) Pun neapărat link la site (pe care apare descrierea firmei și produsele sale) în comunicatul de presă trimis; șansele cele mai mari le am să publice comunicatul online, și ar fi ideal să ușurez munca cititorilor, punându-le la dispoziție link direct.

Mai multe detalii găsiți în articolul: Cum îți Publici Povestea în Presă

 9. Organizez un eveniment de deschidere / lansare

Dacă afacerea mea este un retail, atunci acest tip de evenimente funcționează foarte bine. Pot anunța acest eveniment prin toți pașii de mai sus, ca să îmi asigur participanți și viitori clienți.

Dacă sunt distribuitor de produse adiționale (fie alimentare, fie diverse componente), mă pot asocia cu o firmă care îmi folosește produsele, propunându-le o lansare, practic un eveniment organizat de ei, cu condiția să precizeze că folosesc produsele oferite de firma mea. Beneficiile ar fi de ambele părți.

Indiferent de afacerea pe care o dețin, se poate organiza un eveniment fie în colaborare cu alte firme, fie pe cont propriu, dacă am buget pentru acest lucru.

10. Și cu afișele, broșurile, cum rămâne?

După cum ați văzut, nu recomand să mă apuc de grafică sau să investesc în materiale promoționale, dacă nu am cunoștințe de design, și nici de a face afișe pe cont propriu. În primă fază, mai bine să angajez un grafician. Însă nu trebuie să mă grăbesc; materialele printate nu aduc așa multe rezultate, în ziua de azi, pe cât aduceau pe vremuri. Mai bine fac aceste materiale și le folosesc pe internet, ar ajunge la mai multă lume.

Dacă totuși îmi permit să investesc în afișe și broșuri, recomand următoarele articole:

Acești pași cu siguranță vor crește vânzările și vor ușura, financiar vorbind, perioada de început a firmei mele. Dacă îi parcurg pe oricare dintre ei, pot spune că am făcut publicitate, fără să fiu om de publicitate.

Ce alți pași aș mai putea să fac, ca să îmi promovez mai bine firma, fără să apelez la vreo agenție și fără să știu noțiuni de publicitate?

*barter = parteneriat (cu contract sau nu) care nu presupune niciun cost; de regulă constă într-un serviciu dat contra altui serviciu.

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

  • un articol intr-adevar interesant

  • Remus

    Intr-o oarecare masura nu sunt de acord cu “materialele printate nu aduc așa multe rezultate, în ziua de azi, pe cât aduceau pe vremuri”.
    Eu cred ca numarul de clienti pe care-l aduce o campanie prin flyere, este direct proportional cu profesionalismul agentiei care se ocupa de campanie.

    Agentie slab pregatita, clienti putini.

    • Remus, ai dreptate, materialele printate pot aduce rezultate, atât timp cât sunt împărțite unde trebuie și direct persoanelor care ar putea fi interesate.

  • alex

    Este interesant cum unii mai cred ca gratuit inseamna vanzari. Adica, gratuit duce la bani.
    Publicitatea e simpla. Exemplu: platesc 100 de lei pentru 1000 de lei. Gratuit vrei, “gratuit” primesti.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!